Är det någon som kan ge ett förslag på vad det är för papper som sitter i vårt innertak, kanske också svar på varför det sitter där och hur man får bort det?

Huset är gammalt men köket renoverades under femtiotalet. Kanske sattes pappen upp då, eller så är det ännu äldre. Under sitter en smal pärlspont vi gärna hade tagit fram men eftersom pappen verkar vara limmad på plats är det svårt att få bort (spännpapp limmas väl inte?).

Någon som har ett förslag?


IMG_20150818_182601420.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



IMG_20150818_182523329.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



IMG_20150818_182513033.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Femtiotalet - kan det vara för att få bort den hyvlade profilen som var sååå ute och bonnig?
Göra en slät och modern yta på samma sätt som när man täckte spegeldörrarna.
 
Jag anar att den tankegången var rätt vanlig vid den tidpunkten :) Jag är inte så hemma på hur spännpapp funkar, men inte limmar man det. Kan det vara tapet?
 
Hmmmmm......detta har jag baske mig aldrig sett. Torde vara nån typ av tapet eller dyl. Säker nån form av lim//stärkelse i det. Testa att duscha en yta med flaska för att se om det släpper.
Är det hårt och sprött?? Tunt eller tjockt?
 
Hade spännpapp i mitt hus. Det var fäst ut efter sidorna och en rad på mitten annars hängde det. Om jag inte minns helt fel så blöter man det och sätter fast det runt om. Sen när det torkar så blir det spänt. Och om det ska funka så kan man ju inte limma de.

Tycker med det ser ut som en duk/tapet som de har limmat upp.
 
Spännpapp fungerar precis som xyle beskriver. Den är endast fäst längs kanterna. Detta är mer som en tapet. Blöt pappen och försök skrapa loss den.
 
Ja, då bör det vara en tapet. Den är ganska tjock och hård. När jag försöker dra ner lite så lossnar bara små små flikar. Får försöka blöta upp den och se om den lossnar lättare då. Funkar de där tapetborttagarna, alltså de med ånga? I så fall kan det ju vara värt ett försök.
 
Om den lossnar av väta så fungerar det med ånga.
 
Tack! Då ska jag spraya på vatten och hålla tummarna :)
 
Jodå, det funkade ok med vatten. Det gick ju inte direkt lätt, men limmet mjuknade en del. Frågan är bara om jag vågar testa med en ångmaskin. Det är ju trots allt gammal träpanel under, kommer inte den att ta skada?
 
Panelen borde inte ta skada av ånga, trä tål vatten tillfälligt rätt bra. Däremot kanske färgen på panelen också släpper men gissar att du ändå tänkt måla om panelen så det gör väl ingenting. För säkerhets skull kan du ju prova någonstans där det inte syns så mycket först.

Beroende på hur tät panelen är och vad som finns ovanför ska man kanske vara lite försiktig med att trycka in alldeles för mycket varm fuktig luft ut i konstruktionen. T.ex. fukta upp ev. träspån som ligger ovanför. Men så länge du gör detta under sommarhalvåret borde det kunna torka upp (givet att det är en kallvind ovanför).
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
Ånga tillför mindre mängd vatten än att spraya på vatten direkt, så att säga. Så på det viset är det riskfritt. Men använd inte mer än nödvändigt, vilken metod du än väljer.

Som nämts så tål panelen vatten bra, inga konstighter. Tänk dock på att det är MÖJLIGT att pappen/tapeten "biter tag" igen om du blöter den och sedan låter den torka på nytt.
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
Tack! Jag lämnar nog ångan till en annan gång. Det visade sig att tapeten släppte i stora delar när jag sprayade på varmt vatten. Panelen under verkar inte ta stryk av vattnet, ännu :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.