Hej husbyggare!

Jag ska göra om garaget till ett gym och har nu insett att för att kunna göra vissa övningar (ex. ha armarna uppsträckta med skivstång) så behöver jag en liten yta med en högre takhöjd än innertaket. Huset är byggt 69 och jag har tittat på vindsutrymmet och ovanför det tänkta utrymmet ytan fri. Taket går diagonalt från nock ner till kant.

Som ny första villaägare så tänker jag så här:
Jag ritar upp ytan, borrar hål i något hörn, hyr/köper en speciell såg (fråga nr. 1: vad för verktyg?) och sågar därefter ut ytan. För att behålla värmen och inte låta den sticka iväg ut till vindsutrymmet, så tänkte jag att jag köper träskivor av något slag (nr. 2: vilket slag är bra?) som ska fungerar som väggar mellan innertak och nock. sen tar jag delen jag sågade ut och har det som tak, dvs, jag flyttar upp det till de nya väggarnas höjd och fixerar det där.

Är jag helt ute och cyklar eller kommer det här fungera? Jag har ingen erfarenhet av det här tidigare, så all typ av hjälp uppskattas.

Tack på förhand! /Martin
 
Redigerat:
Själva metoden för håltagning är väl OK. Köp en elektrisk sticksåg, den kommer du att behöva till en del annat också som husägare.

Undvik de allra billigaste på ex. Biltema. Även den billigaste duger nog till håltagningen i gips, men det är inte säkert att den duger till så mycket annan sågning.

Men ett tak är en känslig konstruktion. Dels så har du med skaplig sannolikhet en träregel som "inkräktar" på det utrymme du vill ha fritt, och den kan du i så fall inte kapa eller såga i hur som helst, risk att huset rasar.

Dels så har du med stor sannolikhet isolering som ligger ovanför gipsskivan du vill göra hål i. Och där ligger troligen en plastfolie, som OM du sågar upp måste ersättas och skarvas på ett korrekt sätt. Annars kommer du att få mögelskador på vinden,

Isoleringen kanske man kan flytta uppåt ovanpå ditt "nya" tak. Men det är viktigt att du tar reda på vad som får plats innan du börjar såga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.