Hej,

Jag har en plastmatta limmad på ett betonggolv i källaren som ska bort. Tanken är att vi ska lägga klinkers där istället. Ytan är totalt 28 m2.

Jag har pratat med ett par maskinuthyrare och en säger stor slip medan en annan säger liten fräs för att rugga upp ytan lite.

Vad säger ni? Vad är bäst?

Limmet är lite kletigt i kanterna men tittar man i mitten ser det ganska torrt ut.

Jag har kontrollerat att det inte finns Asbest.
 
pelle242 skrev:
Är det inte en saneringsfräs du skall ha? Typ
[länk]
Det ser ut att kunna ta ganska lång tid med en sådan?

Just nu har jag bokat en maskin som heter HTS 420, jag hoppas att detälåter som en rimlig maskin?
 
htc420 funkar bra se till att du får ett verktyg som heter t-rex till den
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Andreas_kalmar skrev:
htc420 funkar bra se till att du får ett verktyg som heter t-rex till den
Pratade med dem och det verktyg som följer med är silver, det är detta verktyg som oftast används vid slipning av betong golv. Det tar 1/2 mm av betonggolvet. T-rex river mer och kan ta upp till 6 mm om man råkar stå stilla för länge så deras rekommendation var silvern? Låter det rimligt?
 
silver är en färg inget verktyg:) jobbar med betongslipning sen 20 år tillbaka det dom menar med silver är att det är steg 1 och det verktyget finns i 4 versioner beroende på betongens hårdhet dvs S1 M1 H1 och X1 utan att veta vilken betongkvalitet du har kan man inte säga att det är rätt verktyg men så liten maskin så hade jag provat M1 mvh Andreas
 
Andreas_kalmar skrev:
silver är en färg inget verktyg:) jobbar med betongslipning sen 20 år tillbaka det dom menar med silver är att det är steg 1 och det verktyget finns i 4 versioner beroende på betongens hårdhet dvs S1 M1 H1 och X1 utan att veta vilken betongkvalitet du har kan man inte säga att det är rätt verktyg men så liten maskin så hade jag provat M1 mvh Andreas
Tack! Så jag har fått bokat ett verktyg i steg 1 men det finns 4 versioner? Ska jag ringa dem igen och se till att jag får just Steg 1 M1 då?
 
kolla om dom har m1 kan även heta ca1 om det har legat på hyllan ett tag
 
Vad innebär detta exakt? Det som var bokat till mig tog ca 1/2 mm på betongen, räcker inte det? Egentligen vill jag inte slipa ner betongen alls utan bara få bort limmet men jag antar att jag måste slipa golvet lite för att få bort limmet. Hur är jag säker på att golvet blir jämt så inte det blir ojämt efter slipningen?
 
man kan inte säga att det tar en ½mm det beror på betongkvalite ett verktyg med hög avverkning tex ett X1 tar garanterat 1mm på ett mjukt betonggolv men det innebär oxå att det går åt mycket på verktyget dvs att det kostar mer pengar per m²
 
Andreas_kalmar skrev:
man kan inte säga att det tar en ½mm det beror på betongkvalite ett verktyg med hög avverkning tex ett X1 tar garanterat 1mm på ett mjukt betonggolv men det innebär oxå att det går åt mycket på verktyget dvs att det kostar mer pengar per m²
Tack, varför tror du inte att S1 räcker? Eller kommer det ta en hel evighet kanske? Det måste väl ändå vara något som säger att detta golvet är "normal" hårt? Eller menar du att alla golv varierar kraftigt?
 
alla golv är olika men gissningsvis så är ett källargolv under matta lämpligt att slipa med S1 eller M1
 
Okay, vi gör ett försöka med S1, är det något annat man behöver tänka på merän att sätta igen alla dörrar och ha munskydd och öron skydd?
 
om du upplever att det tar lite dåligt kan du fukta golvet med lite vatten
 
Har nu varit o hämtat maskinen, tung var det minst sagt. Fick dock ingen manual med den men jag antar att det är ganska självförklarande.

Det jag reagerade på är att det finns en vanlig stickprop men så finns det även ett uttag för 3 fas? Måste man ha 3 fas för att köra denna maskinen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.