Jag håller på göra en enklare renovering för att kunna tillbringa några veckor på sommaren i ett hus från 1700/1800-talet. Väggarna har isolerats med Tritex, troligen någon gång första hälften av 1900-talet. Isoleringen är i ganska gott skick och jag hade tänkte behålla den. Hål och ojämnheter tänkte jag spackla. Utanpå sitter idag en tapet direkt på Tritexen. På vissa ställen sitter tapeten fast på vägen. På flera ställen så verkar dock tapetlimmet vara helt "uppsuget" av Tritexen och det går lätt att riva bort tapeten.

Min tanke är att riva bort så mycket som möjligt av tapeten och sedan spackla jämnt på de ställen där det behövs. Kan man sedan måla direkt på Tritexen, eller måste den bredspacklas eller hanteras på något annat sätt? Tritexen verkar ha förmåga att suga upp både lim och färg i stor utsträckning.

Vore tacksam för tips.
 
Gipsa... du kommer att ångra dej sen annars.
 
W
Lättast e kanske att gipsa men inte säkert snyggast för du kanske måste regla ut etc och därmed förstöra rummets storlek och ev kapa lister/foder och allt vad det innebär (typisk snabb renovering alltså som brukar bli skit eller grymt tidsödande för att få det bra). Vi bredspacklade hela väggarna före målning annars så blev det inget bra. Kanske dock går med en annan typ av färg en den vi använde.
 
det var någon som tipsade om att grunda trätexen med lösningsmedelbaserad grundfärg innan man målar/tapetserar så suger den inte mer och rör sej mindre. Låter vetigt, har dock ej testat det själv
gaia
 
Vi har ett hus från 30 talet med Tritex på väggarna. Vi försökte spackla på det men det lossnade och trillade bort. Så tillslut så rev vi ner Tritexen och satte nya gipsskivor...
 
W
doris34 skrev:
Vi har ett hus från 30 talet med Tritex på väggarna. Vi försökte spackla på det men det lossnade och trillade bort. Så tillslut så rev vi ner Tritexen och satte nya gipsskivor...
Skumt, vad använde ni för spackel, vi hade absolut inga problem med det, sitter hur bra som helst
 
Gipsa, som sagt, renoveringsgips om inte annat, är så mycket lättare. Passa på att fräsa in rör för lite fler eluttag och sätt in dosor också, eluttag får man aldrig för många av.
 
Har också tretex på väggarna. Jag har tänkt att skruva renoveringsgips utanpå tretex och sedan måla. Finns det nackdel att skruva gipset direkt på tretex mot att ta ner all tretex och sedan gipsa. Jag har råspont under tretexet.

Tycker att tretex borde ha en viss isolerande effekt!

/Joakim
 
Ett par kompisar gipsade direkt på deras tretex efter råd av en snickare.
Visst har den en viss isolerings effekt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.