Alla trådar om fönster låser sig i debatten om pvc kontra trä. Pvc-förespråkarna framhåller de tekniska och ekonomiska fördelarna, trä-förespråkarna framhåller "känslan" (och, måste man nog tillstå, hittar på en del nackdelar som de tillskriver pvc-fönster).

Det blir lite som trä- vs. plastbåt. När man började tillverka plastbåtar var det många som beklagade sig över hur fula de var, opersonliga, de skulle vittra sönder etc. Men det är betydligt större andel Vegor från 60-talet som fortfarande seglar än träbåtar från samma tid.

Givetvis är det helt idiotiskt att bygga båtar av trä. Varför ska man ta ett material som inte tål vatten, och sedan låta det ligga i vatten i åratal. Tja, förklaringen är att det fanns inget val, det fanns inget annat material tillgängligt. Man gjorde det bästa av situationen och lärde sig uppskatta träbåten. Framför allt tycker man att den är vacker. Jag tycker likadant inför träbåtar som inför välbevarade hus från anno dazumal. Det är trevligt att det finns entusiaster som ger sig tid att bevara de här klenoderna, så att vi kan fröjdas åt dem. Men det innebär inte att jag vill ta på mig samma arbetsbörda.
 
  • Gilla
pelpet och 1 till
  • Laddar…
Pvc-fönster är rätt giftiga också. Både rent miljömässigt vid tillverkning och eventuell destruktion, men även för de som lever i huset.
 
Exostor skrev:
Pvc-fönster är rätt giftiga också. Både rent miljömässigt vid tillverkning och eventuell destruktion, men även för de som lever i huset.
Vad är det för gifter PV-fönster utsätter de boende för och vilken är din källa till denna information?
 
peroande skrev:
Vad är det för gifter PV-fönster utsätter de boende för och vilken är din källa till denna information?
Vad jag hört är det framförallt flammskyddsmedel i fönster som påverkar inomhusmiljön. Tyvärr har jag ingen källa i bakfickan just nu. Man får nog titta på innehållsförteckningen hos varje fönstertillverkare eftersom det skiljer ganska mycket mellan olika tillverkare vad som finns i plasten.
 
harry73
peroande skrev:
Vad är det för gifter PV-fönster utsätter de boende för och vilken är din källa till denna information?
PVC är i alla fall inte roligt när det brinner. Det bildas klorgas och saltsyra
 
harry73 skrev:
PVC är i alla fall inte roligt när det brinner. Det bildas klorgas och saltsyra
Det är jag helt med på. Brinner ett PVC-fönster ska man inte vara i närheten. Jag har dock aldrig hört att närvaron av PVC i ett rum skulle exponera invånarna för gifter.
 
harry73
Inte jag heller, men det kan vara som Exostor säger att det är flamskyddsmedlet.

Jag skulle dock helst inte köpa ett hus med plastfönstren, så på något sätt kommer det att påverka husvärdet
 
  • Gilla
gimmok
  • Laddar…
Exostor skrev:
Vad jag hört är det framförallt flammskyddsmedel i fönster som påverkar inomhusmiljön. Tyvärr har jag ingen källa i bakfickan just nu. Man får nog titta på innehållsförteckningen hos varje fönstertillverkare eftersom det skiljer ganska mycket mellan olika tillverkare vad som finns i plasten.
Flamskyddsmedel finns ju i många produkter, där vissa är riktigt, riktigt otäcka (och förbjudna att använda). Men det finns väl i princip inte en textil eller elektronikutrustning som inte är flamskyddad idag?
 
harry73 skrev:
PVC är i alla fall inte roligt när det brinner. Det bildas klorgas och saltsyra
Det är en intressant vinkel. Efter lite googlande kan man väl säga att det finns väldigt skilda åsikter om just detta.

En väldigt partisk inlaga: http://www.pvcfonster.se/pvc-brand-mer?subid=s1

Är huset övertänt tror jag inte fönstret är det stora problemet om man inte kommit ut redan, men om det bara brinner "lite"? De skriver på länken ovan i princip att det spelar ingen roll, för man har ändå så mycket plastprodukter i sitt hem. Låter ju lite som en konstig "ursäkt".
 
Personligen skulle jag inte våga köpa ett hus med vattenburen golvvärme som har några år på nacken. Risken är stor för att dessa typer av värmesystem är framtidens "no-no" vid fastighetsköp.
 
Sven skrev:
Personligen skulle jag inte våga köpa ett hus med vattenburen golvvärme som har några år på nacken. Risken är stor för att dessa typer av värmesystem är framtidens "no-no" vid fastighetsköp.
Bra input men nu är det väl fönster vi pratar om? :D
 
Jag antar att du kommenterade detta eftersom jag skrev om golvvärme? Varför? Risken för läckage?
 
Hej alla trådskrivare i denna tråd!
Ni som var nöjda med pvc 2015 är ni nöjda även nu när det snart är 2020?
 
Vi köpte pvc-fönster 2012 och är fortfarande jättenöjda. Ser ut som nya.
 
  • Gilla
Nordström Minoli
  • Laddar…
Monterade pvc-fönster 2014. Ser fortfarande ut som nya.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.