Har rivit ur hela köket. Så har lite plats över vid murstocken där jag tänkte mura upp något. Håller gammal stil på hela huset med platsbyggt skafferi i köket. Så drömmen vore den här:

http://www.spisochkamin.se/vedspisar/nya-vedspisar/smålandspisen-1896-16795585

Men vill även att det ska fungera som värmekälla. 20 tkr som den kostar och ger inte speciellt mycket värme. Känns som mycket pengar bara för att de ska se bra ut. Då är jag lite inne på den här ist:

http://brakaminer.se/vedspis-kamin-med-platta-ugn/vedspis-kamin-med-kokplatta-spis.html

Vill som sagt ha gammal stil men ska ändå ge bra värme. Har ni några andra förslag eller vad tror ni?

Huset är bara på 100kvm och kommer värmas med vattenluftvärmepump som jobbar mot golvvärme.
 
C
xyle skrev:
Men vill även att det ska fungera som värmekälla. 20 tkr som den kostar och ger inte speciellt mycket värme. Känns som mycket pengar bara för att de ska se bra ut.
Hur mycket värme vill du att den skall ge då? 6 kW är ju rätt OK för 100 kvm.
 
Om vi ser pris kontra värmeenergi så ligger väl den här bra till http://www.blocket.se/orebro/Transportvagn__gasoltub_P19__vedspis_Thermia_61130092.htm?ca=8&w=1, ser dessutom betydligt snyggare ut än den där överdrivna krusidullspisen. Som sagt tror du kan hitta en hyfsad spis på blocket, slitdelar till vedspisar finns att köpa på nätet. Kolla bara så att den inte har spruckit i stommen och glöm inte att lera om ugnstaket.
Vill man behålla lite av värmen kan man fylla ugnen med täljsten eller tegelsten om man har sådan liggandes.
 
6kW skulle räcka. Men där man matar in ved är ju så extremt litet... Så vill man ha värme får man väl sitta hela tiden och stoppa in ved? Har faktiskt redan en vedspis dock i emalj och inte lika mkt detaljer. Men de nytillverkade är väl bättre effekt på?
 
Så det bästa av allt för mig hade varit en lite större vedspis. Så man iallafall fick in några hela vedklabbar.
 
C
xyle skrev:
6kW skulle räcka. Men där man matar in ved är ju så extremt litet... Så vill man ha värme får man väl sitta hela tiden och stoppa in ved?
Mja, eldar du med lite större björkklabbar så brinner det ett tag. De är ju gjorda för att snåleldas. Men visst, lite får man ju passa.
 
Jag håller med. Luckan ser sjukt liten ut. Du får nog köpa en snygg stol och sätta bredvid, så du slipper resa dig upp mellan varje ilägg :)

Men är effekten inte ganska sekundär om du inte har ett bra sätt att transportera värmen mellan rummen. Funkar det bra nu med din nuvarande spis? Hos oss är det ofta trettio grader i köket på vintrarna när vi eldar, och tjugo i rummet bredvid...
 
Haha jag tror faktiskt det är så illa att man skulle behöva sitta och passa de hela tiden.

Har rätt så öppen planlösning. Inga dörrar förutom en till badrummet. Tyvärr har jag inte provat den då jag rev hela huset invändigt när ja köpte det.

Ser de mest som en snygg grej sen att de går att värma huset lite de kallaste dagarna. Plus att grunden och vinden mår bara bra av att få lite värme emellanåt. Sen att de går att koka kaffe även om strömmen går är ju aldrig fel.

Därför är ja lite inne på den större spisen. Enda tråkiga med den är att de verkar vara något no name märke. Sen ser den ju inte lika gammal ut.
 
Men om effekten inte spelar så stor roll och du mer ser det som en snygg grej, då borde väl utseendet vara viktigast? Då hade jag nog köpt en renoverad Husqvarna eller liknande på blocket. Dock med en något större lucka, om det nu finns på en sån modell :)

De värmer ju fortfarande bra men behåller ju inte värmen... Att lägga tegelstenar i ugnen, som det skrevs ovan funkar dock bra. Jeep/bensin-dunkar med sand i håller också värmen. Täljstensblock är så förbannat dyra...

Jag kan tyvärr för lite för att yttra mig om täljstenskaminen, men 12k känns väldigt billigt. Frågan är om täljstenen ger så mycket som den förlorar i utseende? :)
 
Den större spisen ser ju mer ut som en kamin än en vedspis. Om du ändå är mest ute efter mys och känsla av vedspis så skulle jag gå på en klassisk modell. Som sagt kan du hitta begagnade för en vettig peng. Finns ju också lite olika storlek på förbränningsutrymmet.

Vi har själva en vedspis av den klassiska varianten. Man får in 1-2 klabbar. Är det björk eller annan bättre lövved brinner det eller glöder bra i upp till en timma, utan att man pyreldar. Barrved försvinner snabbt däremot. Men det blir trevlig värme och med täljsten i ugnen är spisen ljummen även dagen efter.

Ett bättre alternativ till de gamla spisarna än noname-kaminen vore en modern riktig vedspis om du vill ha något av modernare snitt. Viking är ett märke. Finns även nättare smalspisar att passa in med köksinredningen.
 
Utseendet är viktigt men självklart ett stort plus om den ger bra värme! ja menar om man ändå ska elda i den är det ju bra att de ger någon effekt.

Faktiskt kollat på smalspisen Viking 30. Faller mig i smaken och får in lite mer ved. Hade den varit lite bredare hade jag slagit till direkt. Tycker den ser så smal ut...
 
Som ni märker har jag svårt att hitta något som både faller mig i smaken och ger bra värme...
 
Nu blir det dyrt, men kanske en vattenmantlad köksspis eller kökspanna. Du borde kunna köra både den och värmepumpen mot en mindre acktank eller tekniktank. Då kan du stödja det nuvarande värmesystemet med vedeldning.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
xyle skrev:
Utseendet är viktigt men självklart ett stort plus om den ger bra värme! ja menar om man ändå ska elda i den är det ju bra att de ger någon effekt.

Faktiskt kollat på smalspisen Viking 30. Faller mig i smaken och får in lite mer ved. Hade den varit lite bredare hade jag slagit till direkt. Tycker den ser så smal ut...
Smalspisen ska nog stå tillsammans/bredvid något annat (typ en elspis) i en köksinredning. Som solopjäs blir det nog lite märkligt. Nu vet vi ju inte riktigt hur det ser ut hos dig. Talar vi om en klassisk spismur, kanske även med kåpa, där det finns ganska gott om plats där spisen muras in eller alternativ ställs ovanpå en häll?

Alltså så här?
111-905_BACK6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då skulle jag personligen satsa på den klassiska typen av vedspis.

Ska den snarare sitta tillsammans med köksinredningen finns det ju rejälare varianter av Vikings smalspis som du kan få ut mycket effekt av och även använda istället för vanliga spisen.

Den kamin du länkar till skulle kunna fungera om du istället har ett "eldstadshörn" där den kan stå fritt, mer som man har i ett vardagsrum eller liknande. Så hade man dock inte förr så det kommer inte ge den klassiska/autentiska känslan.


Sen tror jag inte du ska vara så orolig över att en spis inte ger tillräcklig effekt. Som sagt, 6 kW är rätt mycket för ett rum och räcker även en bit till 100 kvm. Nu beror det förstås på hur väl isolerat det är men är det bara någorlunda vindtätt så blir det mycket värme. Många skulle nog snarare se det som en fördel att effekten inte är så hög. Eldar man på i en eldstad med hög effekt så blir det lätt tokigt varmt snabbt. Inte så ovanligt att jag varit på besök på ställen där man gör just så för att få lite mys men sen slutar det med att man öppnar fönstren för att folk storknar :x.

Även om det finns sätt att flytta värme brukar det kunna vara svårt att få till så bra. Det är också bättre att elda en mindre eldstad fullt än att snålelda en större genom att strypa lufttillförseln. Det senare betyder dålig förbränning och tjära i skorssten...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.