Hej!

Har ett gång spotlights i fönstersmygarna, nu har jag upptäckt att en del av dem lyser trots att jag stängt av dem på strömbrytaren. Det är Hide-a-lights spotar med inbyggd dimmer. Vad beror det på? Något som är felkopplat?

Mvh
 
Du får säkert svar från en fullfjädrad elektriker snart, men jag tror det beror på induktion. Alltså någon strömförande kabel ligger nära matningen (i samma rör?) till spottarna.
 
Jag antar att det gäller ett väldigt svagt ljus?
 
Det stämmer, det är ett väldigt svagt ljus. Syns endast när det är mörkt ute. Men det är bara några som har fenomenet, resterande är helt avstängda. Har två i köket och en i allrummet som lyser svagt. De fem i vardagsrummet är helt mörka.
 
Har samma fenomen..
 
Det kan vara induktiv eller kapacitiv koppling mellan fasledare och tändtråd, eller det kan vara dåligt konstruerade drivdon som läcker lite. Det går att komma tillrätta med, t.ex med ett filter, bottenlast eller annan ledningsdragning. Det är dock inget farligt så om det inte stör så slipper man gräva i det.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Det finns tvinnad LED-kabel just för att komma ifrån detta fenomen.

//Patrik
 
Det där med filter låter intressant, vad heter det och var får man tag i det?
 
Tyvärr är det nog inte till större nytta i de här fallen. Bo täcker det mest typiska i #6.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.