Jag har läst så många inlägg på detta forum så jag tror att jag har fått fyrkantiga ögon (Ni vet sådana som Era föräldrar varnade Er för när ni tittade för mycket på TV...)
Min fråga är:

Jag skall in med nytt golv i källaren (oisolerad betong) Förmodligen blir det Klinker direkt på plattan utan golvvärme.
I rummet finns en gammal golvbrunn modell jätte Ä (-66). Den ser otroligt bra ut, inge rost. Överallt i detta forum snackas det om BYT UT DEN GAMLA GOLVBRUNNEN försäkringsproblem osv osv. OK ja funderar på att bila upp den och sätta dit i plast. Måste man då inte byta avloppsrören eller räknar man med att dessa skall klara sig längre ? ???
Blir ett mycke större projekt än jag hade tänkt mig då om jag skall bila upp ett flertal källar golv för att byta en massa stammar......
??? ???


//B
 
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Badrum;action=display;num=1111151190;start=10#10

Man skall inte ge rådet att strunta i att byta men man får ha lite eget sunt förnuft. T.ex så hade jag inte lust att bila upp hela rummet för lägga ner en brunn i plast som skall svälja tvättmaskins vatten.

Man skall igentligen byta brunn men man måste kanske ta ställningtill vad som är rimligt. Jag har inte bytt den gamla gjutjärnsbrunnen i min källare. Varför?

Finns ingen chans att få fuktskador. Brunnen ligger mitt i golvet, på ett gammalt gjutet källargolv från 40talet.
som belagts men klinker. Men det var hemma hos mig. Hos dig kanske det set helt annorlunda ut.
 
Knepigt med såna frågor som sagt, har precis gjort en badrumsrenovering och kraven där var byte av golvbrunnar. Det är ju klart att ett badrum är en historia för sig när det gäller vattenmängd som passerar där osv.

Men för att inte stå med byxorna nere när något händer så prata med ditt försäkringsbolag, kan du bara få ut ett skriftligt ok från dem så har du ju ryggen helt fri och kan sova lugnt.

Inga regler utan undantag!
 
Jag tänker inte byta brunnarna i mitt 40-talshus. Om man släpper ner vattnet i golvbrunnen spelar det ingen roll hur mycket vatten som passerar. Vi har ett bad/duschrum i källaren som användes fram till -99 och nu senast under hela -04 som duschrum till en 4-barnsfamilj. Duschkabin som har rör ner i golvbrunnen.
I tvättstugan tvättas det dagligen och har så gjort i alla tider utan problem, ser man bara till att leda ner vattnet i golvbrunnen så minimerar man risken för problem.

Det som orsakar problem runt brunnar är rörelser, hur mycket rör sig en gjutjärnsbrunn i ett gjutet golv?

Vi hade en besiktningsman från vårat försäkringsbolag som tittade över huset när vi köpte det, när han kom ner i tvättstugan sa han "såna här tvättstugor gillar jag, här finns det inga risker för vattenskador".
Detta om våran orenoverade tvättstuga från -43.

Att de sen skulle skriva nåt slags intyg för att att på sig ansvaret vid skador, lyckas man med det är det bara att gratulera men behövs det verkligen?
Man måste göra som vanligt, använda sunt förnuft och ställa sig frågan, hur troligt är det att jag ska få läckage/vattenskada runt min fastmurade gjutjärnsbrunn.

Beslutet är ditt, jag ser ingen anledning att byta mina brunnar.

mvh Kai
 
När det gäller intyg så är det upp till varje försäkringsbolag, grejen är att de har friskrivit sig från väldigt mycket ansvar vid obefintlig eller dålig dokumentation. Därför ska man begära skriftlig bekräftelse när man gör en överrenskommelse som går utanför ordinarie regelverk.

Dvs får man en skada på sitt hus och anledningen kan härledas till flera olika orsaker där ibland en sådan golvbrunn som diskuterats här ovan så kan de med rätt hävda att de inte står för reparationskostnaderna.

Mitt syfte här är inte att skrämma upp folk utan bara infa om att man bör stå på sig och att man faktiskt har rätt att kräva skriftligt på överrenskommelser med sitt försäkringsbolag även om de skulle knorra.
 
Det är så roligt att ställa frågor på detta forum.
Man får alltid svar inspirerande ;D Tack för era svar.

Jag funderar vidare under helgen och ser vad det blir.
Det lutar mest mot (golvbrunnen) att jag klinkrar in den befintliga brunnen.
Med en 12-årig Bowmore ikväll så ska jag nog komma på en lösning 8)
 
Buuzzz skrev:
Med en 12-årig Bowmore ikväll så ska jag nog komma på en lösning  8)
Med sådan bra "hjälp" löser sig det mesta, blev lite sugen jag också.

/ Kai
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.