M
Youtube är underbart. Man kan söka sig fram till all möjlig kunskap, se hur folk gör saker och skaffa sig ett bastant underlag till att (våga?) prova något nytt själv. Men, man behöver också vara vaksam, då det finns videos som visar "hur man ska göra" som de facto är exakt motsatsen till det.

Varför en tråd om det? Jo, delvis för att varna andra för specifika videos så folk slipper lära sig tokigheter och dels för att det är lite kul.

[video=youtube;Us7VDZT-NcQ]https://www.youtube.com/watch?v=Us7VDZT-NcQ[/video]

[video=youtube;KF4H8Hb26i0]https://www.youtube.com/watch?v=KF4H8Hb26i0[/video]

Fyll gärna på med fler videos om ni känner för't.
 
S
Jag måste ändå säga att ditt inlägg är rätt värdelöst då du inte ens skriver en beskrivning till videon, jag har ingen aning om vad killen gjorde för fel när han svetsade, så för mig skulle det fortfarande lika gärna kunna vara rätt...
 
M
SueCia skrev:
Jag måste ändå säga att ditt inlägg är rätt värdelöst då du inte ens skriver en beskrivning till videon, jag har ingen aning om vad killen gjorde för fel när han svetsade, så för mig skulle det fortfarande lika gärna kunna vara rätt...
Han har för låg spänning, säger att man skall ha så låg spänning som möjligt, vilket gör att man inte bränner in ordentligt. Han säger att man ska doppa det man svetsat i vatten direkt efter svetsningen, vilket gör att det spricker. Det han svetsat där kan knappast hålla ihop om man knackar det i bordet.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Andra videon då?
 
M
Hehe...

Andra videon: Han tar inte bort något bruk där han ska "reparera". Man vill gärna ha minst någon centimeter djupt annars sitter inte det nya så bra. Han vattnar precis innan, vilket gör att det blir nästan omöjligt att inte kladda ner murverket. Han använder för löst bruk, men det kan ju vara en smaksak såklart. Man kan inte bottna och komprimera bruket ordentligt med det verktyg han valt (fäster dåligt mot gamla bruket, risk för luftfickor som leder till frostsprängningar om man bor i ett sådant klimat), fogslev eller motsvarande behövs. Han kladdar ner murverket totalt, det går aldrig bort. Katastrof.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
peternicklas
MaxPax skrev:
Han har för låg spänning, säger att man skall ha så låg spänning som möjligt, vilket gör att man inte bränner in ordentligt. Han säger att man ska doppa det man svetsat i vatten direkt efter svetsningen, vilket gör att det spricker. Det han svetsat där kan knappast hålla ihop om man knackar det i bordet.
Musskitar kalla vi det för.
 
peternicklas
MaxPax skrev:
Hehe...

Andra videon: Han tar inte bort något bruk där han ska "reparera". Man vill gärna ha minst någon centimeter djupt annars sitter inte det nya så bra. Han vattnar precis innan, vilket gör att det blir nästan omöjligt att inte kladda ner murverket. Han använder för löst bruk, men det kan ju vara en smaksak såklart. Man kan inte bottna och komprimera bruket ordentligt med det verktyg han valt (fäster dåligt mot gamla bruket, risk för luftfickor som leder till frostsprängningar om man bor i ett sådant klimat), fogslev eller motsvarande behövs. Han kladdar ner murverket totalt, det går aldrig bort. Katastrof.
Finns det sprutor som man kan använda för fogning. Tänker då på typ det man har till t.ex. silikon.
 
Finns sprutor till både borrmaskin och den mer basic varinten, gräddspritsaren.
 
M
peternicklas skrev:
Finns det sprutor som man kan använda för fogning. Tänker då på typ det man har till t.ex. silikon.
Steinmeister skrev:
Finns sprutor till både borrmaskin och den mer basic varinten, gräddspritsaren.
Javisst går det bra med fogsprutor ocksåom man når in i fogen ordentligt, då kan lösare bruk vara bra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.