harry73
Stefan N skrev:
Då blir nog tipset att efter du säkerställt att det är 4-takt så byter du oljan i den mot motorolja.
Har den haft den oljan sen 08, borde den klara ett tag till
 
harry73 skrev:
Har den haft den oljan sen 08, borde den klara ett tag till
Det gör den säkert, men det kunde vara dags att byta olja i alla fall efter sju år. Somliga skulle säga hög tid.
 
Fy på dig. Olja byter man varje år. Det är precis som på bilen 3000 mil eller 12 månader.....
 
Redigerat:
harry73
Och där ser man direkt fördelen med en tvåtaktare :D
Men visst har ni rätt, den borde få lite service ibland :surprised:
 
Om man har en extremt sliten fyrtaktare så drar den också så mycket olja att oljan aldrig blir gammal. Sett ur den aspekten är det kanske bäst att du fortsätter med samma olja. Nackdelen är att motorn blir sotigare internt och kan gå allmänt sämre. Nästan som en tvåtaktare.
 
Rak 30 är ganska stabil i alla fall. Hur många klippare finns det inte som gått i tio år utan ny olja :) Byt olja. 3000mil mellan oljebytena i en bil är också för lång intervall.
 
3000 var förstås skämtsamt sagt, men flera biltillverkare har ju långa
Intervall så länge man kör dssa mil inom 12 månader (och det är när folk glömmer denna lilla detalj som det blir tokigt)
 
Har en Stiga Turbo från -88 med B&S-motor, den har nog fått ett oljebyte när den var ny, dvs efter ett antal körningar för att ta det första från en ny motor. Så nu har den rullat i 27 år med endast påfyllning av olja vilket jag är noga med.
Har sista åren kört den på Aspen men fått återgå till 95 bensin, den rullar nu i fritidshuset, där min fru ansvarar för gräset och hon ogillar lukten från Aspen som hon tycker sticker i näsan. Sista klippningen blir med Aspen innan vinterförvaring (har det till båtmotorn).
Även jag rekommendera att byta olja trots att jag själv är en stor syndare som ni ser ;)
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser den ut. Har ingen aning om vad det är för typ av motor eller vilken typ av bensin jag tankat med. Köpte den som sagt begagnad och i priset ingick en dunk med bensin (oklart vilken oktan det var).

Så nu står jag där, snart utan bensin, och funderar vad jag ska tanka. Någon som har några tips?
 
R
Enkelt, du har en 4-taktsmotor från Briggs & Stratton. Åk till närmsta varuhus, typ Jula, Bauhaus, Hornbach, Biltema och köp en dunk bensin av såkallad alykaltbensin till 4-taktsmotor.
Olja byter man varje år men inget måste men då får gräsklipparen kortare livslängd.
De går även att hälla i den 95 oktan eller 98 oktan från din närmaste tapp men de är enklare att köpa en dunk på varuhus. Räcker länge!
 
MathiasS skrev:
Fy på dig. Olja byter man varje år. Det är precis som på bilen 3000 mil eller 12 månader.....
Dels grattis till ditt 19 000:e inlägg och dels så gjorde Audi en studie på en Audi 100 som gått 25 - 30 000 mil som de aldrig bytt olja på, endast bytt oljefilter, jämfört med en likadan som de bytt när de skulle. Inget extra slitage kunde ses på den som aldrig var bytt! Ska se om jag kan hitta det när jag inte sitter med mobilen!
 
Jag hade en ny Jonsered röjsåg och köpte 2-taktsalkylat på Jula. Dunken sa 2,5% oljeinblandning och motorn ville ha 2,0%. Ändå skar motorn så vi lämnade in den på reparation. Då sa de att de enda som kan garantera oljehalten är Aspen. :surprised:
 
  • Gilla
Träpanel123
  • Laddar…
R
Roev08 skrev:
Dels grattis till ditt 19 000:e inlägg och dels så gjorde Audi en studie på en Audi 100 som gått 25 - 30 000 mil som de aldrig bytt olja på, endast bytt oljefilter, jämfört med en likadan som de bytt när de skulle. Inget extra slitage kunde ses på den som aldrig var bytt! Ska se om jag kan hitta det när jag inte sitter med mobilen!
De har ju fyllt på olja under resans gång så
 
Roev08 skrev:
Dels grattis till ditt 19 000:e inlägg och dels så gjorde Audi en studie på en Audi 100 som gått 25 - 30 000 mil som de aldrig bytt olja på, endast bytt oljefilter, jämfört med en likadan som de bytt när de skulle. Inget extra slitage kunde ses på den som aldrig var bytt! Ska se om jag kan hitta det när jag inte sitter med mobilen!
Verkar dumt att publicera ett sånt test återförsäljarna lever ju på servicen.
 
Lilla Yk skrev:
Så här ser den ut. Har ingen aning om vad det är för typ av motor eller vilken typ av bensin jag tankat med. Köpte den som sagt begagnad och i priset ingick en dunk med bensin (oklart vilken oktan det var).

Så nu står jag där, snart utan bensin, och funderar vad jag ska tanka. Någon som har några tips?
Briggs & Stratton fyrtaktsmotor. En av de vanligaste gräsklipparmotorerna. Tanka valfri bensin med valfritt oktantal utan oljeinblandning. Jag skulle välja Alkylatbensin, men all bensin fungerar.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.