Hej,

Håller på att sänka innertaket och vill dra rör för spottar. En elektriker kommer i slutändan att få koppla in allt men jag vill dra rören själv.

Hur ska man koppla LED-spots? Tänkte på Junistars Gyro 7w LED i detta fallet. Ska dem seriekopplas? Då tänker jag att elen hämtas ifrån vanliga takdosan, dra rör till första spot, därifrån ett nytt rör till spot nr 2 osv.. sen sista spotten så slutar röret där. För då blir det en serie-koppling. Är det rätt?

Tänkte även lägga isolering mellan reglarna och ovanför glesen, är det okej att installera led-spots om det finns isolering runtom?

Hoppas att jag kan få svar på dessa nybörjarfrågor!

MVH
 
De Junistar gyro 7W jag hittar är för 230 V. Alltså skall de inte seriekopplas. Om du ska ha isolering runt om måste de sitta i en skyddsburk.
 
Men det sitter driver inbyggt i spotten har jag fått info om. Har det någon betydelse. Så då menar du att det ska kopplas på annat vis? Får man ta del av den vetskapen? :)

Isoleringen var bara tänkt för ljuddämpande. Om jag lämna 20 cm mellanrum vid spottarna behöver jag skyddsburken ändå?
 
jag rekommenderar skyddsburk. isoleringen släpper damm som lägger sig på armaturen och förkortar dess livslängd. Och beroende på typ av ioslering kan det vara en brandrisk http://www.sg-as.no/swe/wp-content/uploads/junistar_gyro_international.pdf

Angående inkopplingen, jag känner just nu att det bästa är om du diskuterar det med den elektiker som skall koppla in det. jag kan helt enkelt inte förklara saken på ett sätt som inte kan misstolkas och då bedömmer Jag att det är bättre att inte svara alls. Det är inget personligt men det är ett öppet forum så det måste bli rätt.

Men det finns en principbild på http://www.hidealite.se/LED-skola/6_-_Drift_av_LED/1202437.html Den visar förvisso DC men princip är att 230n ska paralellkopplas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Det stämmer att du ska dra slang mellan spottarna som du tänkt. Dock innebär inte det med automatik att det blir seriekopplat, utan det är hur man kopplar vid spottarna som avgör om det blir seriekopplat eller parallellkopplat.
I detta fallet så ska det parallellkopplas.

Sen så dras min uppmärksamhet till din takdosa. Hur mycket ska du sänka taket? Har du tänkt ha kvar den eller ska den bort (t.ex. dras ner till kopplingsdosa på vägg i stället)? Ska den vara kvar så ska du hacka loss den gamla och montera en ny takdosa i det sänkta taket? För jag hoppas att du inte bara tänkte lägga slangen mellan öppningen på takdosan och det nya taket?

SG Gyro 7W är för övrigt ett väldigt bra val!

//Patrik
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Och det kan inte nog poängteras, ta kontakt med elektriker INNAN du gör något och inte efter!

//Patrik
 
Hej, Tack för svaren.

Jag hade tänkt att bara dra fram rör sen så får elektrikern ta över med kopplingsdosa och allt vad det heter. Men jag har faktiskt ändrat mig och kommer enbart att köra på takdosa med krok och ha en lampa i mitten av sovrummet.

Det ska ju ändå bara vara ett sovrum..

// Jimmy
 
Klokt val. Vissa rum är bra att hålla fri från spottar. Dessutom genom att spara in pengar i några rum så kan man spendera mer på andra rum som kök och badrum i stället.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.