I
cpalm skrev:
Kan du kategorisera lukten på något sätt? Surt, unket, sött, rök, kemiskt osv.?
Svårt att säga, men stuglukt eller åt unket hållet.
 
Hej, på bilderna du visar ser det ut som om blindbotten består av tryckimpregnerat trä. Med tanke på husets ålder kan man anta att verksam substans är klor (klorfenol).
Installationen av plast och avfuktare tyder på tidigare fuktproblem.
Klorbaserade impregneringsmedel i trä genomgår ofta en kemisk process där kloranisol bildas. Kloranisol har en stark lukt som kan uppfattas som mögel/unket.
Om detta är problemet måste man ofta byta hela bjälklaget över grunden för att få luktfritt inne. Det ska finnas tilluftsventiler i alla bostadsrum, kan minska lukten något.
Man kan prova att upprätta ett undertryck i grunden för att hindra luft/luktspridning uppåt. Detta är dock svårt och misslyckas ofta.
 
Jag hade inte köpt huset efter att ha läst tråden. Det luktar problem...
 
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Köpa hus genom Kronofogden blir sällan ett fynd. Detta eftersom det oftast inte går att "lura marknaden".
Kronofogden annonserar alla objekt numera på Hemnet, vilket gör att objekten får bra marknadsföring.
Just objekt som säljs genom KF får inte sällan betydligt fler sidvisningar då många lycksökare tror att de är ensamma om att "våga chansa" eller ensamma om att hitta objekten.
Så var det till viss del på enstaka objekt förr då KF inte aktivt marknadsförde objekten såsom nu.
Inte sällan blir det t.o.m. mycket höga priser och några falla överpriser då så många tror att det går att fynda.
Objekten säljs heller aldrig med kraftig rabatt gentemot värderingen eller marknadspriset.
KF har nämligen alltid att beakta fordringsägarnas intressen och nya försök görs med visningar och auktionering.

Vad gäller lukten så tyder det som flera varit inne på att man använt tryckt virke i bjälklag/konstruktion. Det kan också vara kombinerat med andra material som också avger lukt.
Inte sällan behöver man då helt enkelt riva och bygga nytt, då sådan lukt har en tendens att fastna i de flesta material.
Kan bli en oerhört dyr och omfattande historia.
Om huset är spektakulärt i sinn byggstil så att det till varje pris är värt att bevara eller om läget är unikt kan det kanske vara värt det, men är det ett "hus i mängden" så skulle jag välja ett annat objekt.

Det är sannolikt inte heller något "enkelt" såsom att fräscha upp/byta ytskikt.
Då hade någon av de tidigare ägarna gjort så.
 
Redigerat:
Jag jobbar som snickare på mestadels försäkringsskador och kan utav egen erfarenhet säga att, om där finns möss i stomme eller bjälklag så kan deras toaletter ge ifrån sig en ganska frän doft im dom ärligt större och aktiva. Annars skulle jag säga att om det är mer åt en gammal unken doft är det tryckt virke. Hoppas det ordnar sig...
 
Jag köpte en sommarstuga som visade sig ha "stuglukt". Det satte sig i kläder och möbler.
Huset hade vitmögel i vind och källare. Syns som små vita fläckar. Var omöjligt att sanera trots åtgärder. Det "satt i väggarna". Rev huset, slängde alla möbler och byggde nytt.
 
Flyttade in i ett hus byggt -67/68 med impregnerat bjälklag med sin speciella doft, besiktningsmannen kände direkt vilken husfabrikant det var på lukten så fort han kom innanför dörren :)

Enda ggn vi kände av detta var när vi flyttade in efter att huset sått tomt ett par veckor, har aldrig luktat något något sedan inflyttningen då det försvann efter ett par dagar.

Grunden är till skillnad från huset ni tittat på gjort av gjutna betong fundament där förra ägaren har plastat krypgrunden (viktigt att plasten går upp 10-15cm på väggarna), han och även jag har därefter täppt igen luftventilerna i grunden med fogskum där också förre ägaren har monterat en frånluftsfläkt i grunden på en kortsida och så finns det en ventil från golvet i pannrummet på andra kortsidan av huset ner i grunden så denna matas med inomhusluft.

Jag kan styra fläkthastigheten med en "dimmer" från pannrummet, full fart på sommaren och lite lägre fart på vintern, jag har vid två tillfällen (under 5.5år) känt en unken doft första ggn hade jag dragit ur kontakten till fläkten i grunden när jag dammsög och glömt sätta tillbaka den och andra ggn hade någon skruvat ner farten på fläkten (lätt att komma åt när man går in från pannrummet) vilket gjorde att det började lukta unket, så fort jag satte igång fläkten på högsta varv försvann doften i bägge fallen på 30min. .

Hur som helt så blir det en chansning, men täta grunden så mycket som möjligt (plast upp på väggen),ha ett inlopp och ett en frånluftsfläkt i var ände av huset och montera ev en avfuktare i grunden.
 
harry73
Jag hittade huset på kronofogdens hemsida (och på hemnet och förra försäljningen på Booli) och tycker utsidan ser fint och nyrenoverat ut. Kan det stämma att utsidan gjordes om ca 2008/2009? Puts, tak på tillbyggnad, dränering, trädgård?
2011 såldes huset efter budgivningen (+155000) för ett pris som ligger över dagens värdering/budstart.

Om jag antar att de också renoverade insidan, då är det väldigt tråkigt om de lämnade kvar orsaken till lukten.

Jag misstänker att huset inte kommer att säljas under ett normalt marknadsvärde eftersom det redan blev budgivning 2011 och priserna har gått upp sedan dess.
 
harry73
på googlemaps kan man välja vilka streetviewbilder man vill se (för detta huset fanns dock bara bilder från 2009) och på Google earth kan man välja bland olika satellitbilder. det fanns flera satellitbilder
 
Nils82 skrev:
Nja, tryckt virke som är monterat utomhus är inget problem.

Skulle det nu vara tryckt virke i krypgrunden och det är det som avger lukt bör man demontera det för att sedan ersätta med en annan trossbotten. F.ö är det inte ok att ha tryckt i konstruktion inomhus då det kan medföra vissa hälsorisker.

Hur som helst så bör ett luktproblem vara ett inte alltför omöjligt problem att lösa. Det handlar väl framförallt om vad du/ni får ge för kåken.
Nja igen då, måste rätta dig där. En av de största luktbovarna jag hade var tryckimpregnad ytterpanel som satt runtom hela kåken. Snacka om att det slog in elak lukt in genom precis varje vägg och varje friskluftsintag.
 
Jag som köpte ett hus med elak lukt har spenderat 5 år av min fritid och i praktiken varje dag kämpat med att bli kvitt elak lukt - är nu uppe i fem olika luktkällor som har blivit eliminerade och jag har MINST två kvar. Plastmatta i hall med hundkiss under, bidé med fukt+bakterier som tagit sig in under dålig silikon, vattenskada med svartmögel under golv i kök/sovrum/på vägg mellan, tryckimpregnerad ytterpanel och behandlat trä (kreosot, cuprinol etc) här och där i väggar, krypgrund mm. Luktsmittad isolering och luktsmittat material sedan tidigare mögel i krypgrund (dvs det kan vara torrt och fint NU, men är materialet redan luktsmittat så kan det fortsätta sprida lukten in i huset) osv.

Det är inte så enkelt som flera i tråden får det att låta, som att "det är bara att byta si eller så". Att i huvud taget hitta luktkällan är svårt nog och om du hittar den kan du inte vara säker på att det är den enda luktkällan heller, förrän den är eliminerad och huset ordentligt utvädrat och gärna ozongasat så klimatet normaliseras.

Hade jag tagit in hantverkare och gjort allt jag hade gjort, så hade det kostat en bra bit över en miljon kronor hittills och då är jag inte ens kvitt luktkällorna ännu.

A L D R I G någonsin mer att jag köper ett hus med någon som helst suspekt lukt.
Gör man det så är det en chansning. Vissa har tur att lukten ger med sig, att det kanske bara är en enda luktkälla och att den är enkel/billig att åtgärda. Andra hamnar i sitsen att man köpte huset från helvetet (ehum).

Sedan är det olika hur känslig man är för lukter osv, men jag kan säga att all lukt som sätter sig i kläder är otroligt påfrestande för den mentala hälsan. Att komma på en fin middag eller bjudning med nytvättade kläder som man tvättat bara någon dag innan - för att sitta vid middagsbordet och känna hur en svag doft av "jordkällare" eller en mer kemisk/söt lukt från tryckimpregnerat material blandas med sin after shave, räcker för att sänka ens humör den kvällen.
 
  • Gilla
Nikkg och 2 till
  • Laddar…
Apropå rubriken: hur kronofogden luktar, torde väl sakna betydelse.
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
C
ollesthlm skrev:
Köpa hus genom Kronofogden blir sällan ett fynd. Detta eftersom det oftast inte går att "lura marknaden".
Eftersom risken pga omständigheterna är väldigt mycket större än en vanlig husaffär borde i och för sig rent teoretiskt sett sannolikheten att göra ett fynd vara betydligt större. Och så även sannolikheten att gå på en riktig nitlott förstås.
 
shadowfire skrev:
Att i huvud taget hitta luktkällan är svårt nog och om du hittar den kan du inte vara säker på att det är den enda luktkällan heller, förrän den är eliminerad och huset ordentligt utvädrat och gärna ozongasat så klimatet normaliseras.
Hur effektiv är ozonbehandling om luktkällan är eliminerad? Jag tänker på lukt som har satt sig i ytskikt och möbler och eventuellt luktsmittad isolering.
Ozonaggregat kan man hyra, men om man i stället köper ett kraftfullt aggregat är det ju möjligt att låta det gå väldigt länge, exempelvis i ett hus där man inte bor permanent. Tänker på att försäkringsbolag sanerar brandlukt med ozon efter brand.
 
Jag tänker svara helt otekniskt på din fråga.

Säg att du köper huset billigt. Du sanerar kemikalier/mögel/hundpiss eller vad det nu kan vara, och gör ekonomiskt en bra deal. Om fem år utvecklar ert barn kraftig astma. Var det värt det?

Riskanalys handlar inte bara om sannolikheten att något ska inträffa, utan även om konsekvensen. En låg sannolikhet men en allvarlig konsekvens är fortfarande något man måste ta hänsyn till.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.