S
Hej, jag drog massa rör när jag tilläggsisolerade vinden för eventuellt framtida fiber. Idag var de här och skruvade upp boxen och kopplade in fibern. Så nu får jag troligen användning av mina rör...

Som ni ser på bilden så finns det två rör att dra nätverk vid fiberboxen. Dessa rör leder till två olika platser i huset där det finns ytterligare rör som går ut till alla rum.

Fiberboxen har följande anslutningar:
Bredband/IP-telefoni
Reserv
Reserv
IPTV
IPTV

Eftersom det bara finns en för bredband så gissar jag att jag får ha en router precis bredvid fiberboxen för att kunna splitta nätverket till de två huvudkanalerna.

Sen måste jag troligen ha en router på varje accesspunkt för att kunna splitta nätverket vidare till varje rum.

Det är viktigt att det även finns Wifi.

Vad behöver jag? Kvalitet över lågt pris inom rimliga gränser...
Hur måste jag konfigurerar jag det?

fiber.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KristinaRT
Ingen expert men vi fick precis fiber och så hör har vi gjort...

En router (modell riktigt bra) direkt efter fiberboxen. Från denna får vi WiFi i hela huset, samt har fast anslutning till vissa utvalda apparater samt en hub för tre apparater i samma skåp.
På sikt ska vi sätta en router till på ovanvåningen när båda barnen ska ha datorer. Alltså ungefär som du skissar upp...
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Du ska bara ha 1 router (som har inbyggd switch, dhcp-server och accesspunkt vilket de flesta routrar för hemmabruk har idag), och den ska kopplas in vid fiberboxen.

Vid de två huvudkanalerna kopplar du in varsin switch som du ansluter datorer och annan utrustning och eventuella extra accesspunkter i. Köp isåfall acesspunkter utan inbyggd router. Det brukar annars inte vara nödvändigt att ha flera trådlösa accesspunkter i samma hus. Den inbyggda accesspunkten i routern vid fiberboxen bör räcka och täcka hela huset.

Det är överkurs och onödigt komplext att använda flera routrar och separera dina interna nät och trådlösa nät. Du kommer då garanterat springa på trubbel när du vill att din utrustning ska kommunicera varandra då du kan behöva göra brandväggsöppningar etc.

Förslag på shoppinglista:
1 st trådlös router
2 st 8 ports gigabit-switchar eller 5 ports
 
Redigerat:
tommib
Vad är det för rör dragna till fördelningspunkterna? Är det bara enkelrör?

Normalt drar man rör direkt till en central punkt (i så här små installationer) så att man slipper perifera switchar. I ditt fall blir det en router direkt vid fiberboxen och en switch vid varje fördelningspunkt, om det inte finns möjlighet att dra alla kablar direkt till routern.
 
  • Gilla
vectrex
  • Laddar…
J
mg765 skrev:
Du ska bara ha 1 router (som har inbyggd switch, dhcp-server och accesspunkt vilket de flesta routrar för hemmabruk har idag), och den ska kopplas in vid fiberboxen.

Vid de två huvudkanalerna kopplar du in varsin switch som du ansluter datorer och annan utrustning och eventuella extra accesspunkter i. Köp isåfall acesspunkter utan inbyggd router. Det brukar annars inte vara nödvändigt att ha flera trådlösa accesspunkter i samma hus. Den inbyggda accesspunkten i routern vid fiberboxen bör räcka och täcka hela huset.

Det är överkurs och onödigt komplext att använda flera routrar och separera dina interna nät och trådlösa nät. Du kommer då garanterat springa på trubbel när du vill att din utrustning ska kommunicera varandra då du kan behöva göra brandväggsöppningar etc.

Förslag på shoppinglista:
1 st trådlös router
2 st 8 ports gigabit-switchar eller 5 ports
Instämmer helt. Köp en kompetent router, förslagsvis en Asus rt ac66 så kommer du troligen klara dig med max en accesspunkt på övervåningen, kopplad till switchen där. Oftast är privatköpta routrar bättre än de som skickas med om du köper tjänster.
 
S
tommib skrev:
Vad är det för rör dragna till fördelningspunkterna? Är det bara enkelrör?

Normalt drar man rör direkt till en central punkt (i så här små installationer) så att man slipper perifera switchar. I ditt fall blir det en router direkt vid fiberboxen och en switch vid varje fördelningspunkt, om det inte finns möjlighet att dra alla kablar direkt till routern.

Rören är ungefär 22mm innerdiameter.
 
S
Fiberboxen är installerad vid ena gaveln av huset och huset är 35m långt och alla väggar är murade i huset. Så bara trådlöst vid routern kommer nog inte att fungera alls, eller?

Bild på en accesspunkt i innertaket:
DSC_0020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blå linjer är rören:
Daniel-Lenis2.png
 
tommib
Det var ett väldigt speciellt hus. Skånelänga?
Vad finns ovanför? Finns det någon möjlighet att dra nya rör? Jag skulle satsa på det istället. Du kommer med stor sannolikhet inte klara dig med en AP utan kommer behöva (minst) två.
 
Du skulle kunna placera routern närmare mitten av huset huset annars, vid den nedersta punkten vid entrén. Jag tvivlar på att det verkligen behövs mer än en accesspunkt för att täcka hela huset med trådlöst nätverk, men det är ju enkelt att köpa till i efterhand om behovet uppstår.


Lila är den nya kabeldragningen. Röd punkt är trådlösa routern och gröna punkterna är 8 ports-switchar. Bra att ha lediga portar över för framtida inkoppling av NAS eller liknande.
ritning.png
 
Redigerat:
S
mg765 skrev:
Du skulle kunna placera routern närmare mitten av huset huset annars, vid den nedersta punkten vid entrén. Jag tvivlar på att det verkligen behövs mer än en accesspunkt för att täcka hela huset med trådlöst nätverk, men det är ju enkelt att köpa till i efterhand om behovet uppstår.


Lila är den nya kabeldragningen. Röd punkt är trådlösa routern och gröna punkterna är 8 ports-switchar. Bra att ha lediga portar över för framtida inkoppling av NAS eller liknande.
[bild]
Några nya rör är nog att utesluta, men kan jag inte dra som du beskriver till hallen, men sen åter tillbaka till köket igen i samma rör och sen till den andra punkten i det rör som faktiskt finns?
 
DanielF skrev:
Några nya rör är nog att utesluta, men kan jag inte dra som du beskriver till hallen, men sen åter tillbaka till köket igen i samma rör och sen till den andra punkten i det rör som faktiskt finns?
Ja det går absolut, det blir samma resultat.
 
S
Sen behöver jag installationskabel samt enkla och dubbla nätverksuttag som är utanpåliggande, har ni tips om vart och vad jag ska köpa?

Gissningsvis köper jag kabel och uttag, sen får någon guru fixa termineringen så det blir bra.

Det ska klara 1000/1000 även om jag först nu kommer nöja mig med 100/100.

Är detta något att ha tro?
http://www.biltema.se/sv/Kontor---T...ch-kablar/Natverkskabel-CAT-6-UTP-2000034747/
 
Redigerat:
RilleRock
DanielF skrev:
Sen behöver jag installationskabel samt enkla och dubbla nätverksuttag som är utanpåliggande, har ni tips om vart och vad jag ska köpa?

Gissningsvis köper jag kabel och uttag, sen får någon guru fixa termineringen så det blir bra.

Det ska klara 1000/1000 även om jag först nu kommer nöja mig med 100/100.

Är detta något att ha tro?
[länk]
Nu är jag ingen dataexpert men de olika kurser jag gått hos ackerman/lexcom/gigamedia har ja lärt mig att om du skall få en bra slutprodukt så skall kabeln och datauttaget vara uppmätta ihopa av tillverkaren för att klara de värden som standarden kräver.
Så att blanda vilt med kabel och uttag blir inte bra, speciellt inte om man på sikt vill upp i högre hastigheter.
Storleken på kopparen i kabeln kan skilja en hel del mellan fabrikat.

Nu har jag ingen aning om kabeln på biltema men du bör höra med dem isåfall vilka datauttag de rekommenderar till deras kabel.
 
D
DanielF skrev:
Sen behöver jag installationskabel samt enkla och dubbla nätverksuttag som är utanpåliggande, har ni tips om vart och vad jag ska köpa?

Gissningsvis köper jag kabel och uttag, sen får någon guru fixa termineringen så det blir bra.

Det ska klara 1000/1000 även om jag först nu kommer nöja mig med 100/100.

Är detta något att ha tro?
[länk]
Biltemas cat6 har ett plastkryss i mitten vilket inte andra (dyrare) har så den har en något större diameter.

Som accesspunkt kan jag rekomendera http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846509 eller den som är longrange. Beroende på avstånd. Smidigt gränssnitt när man väl lärt sig och monterad i taket ser det ut som en stor brandvarnare.
 
Alla cat6 har ett plastkryss, finns någon skum ultra slim variant som inte har men alla andra har det. Vissa gör mindre, vissa större, vissa mjukare och vissa hårdare men alla har det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.