Jag har en granne. Vi har god kontakt och han är trevlig. Våra tomter gränsar mot en stor skog.
Han kom över till mig och undrade om jag kunde fälla några träd (på min tomt) som skymmer hans morgonsol.
Det handlar om kanske tre stycken tallar.
Dessa träd bryr jag mig föga om, kan fälla dem eller låta dem vara, jag ser dem knappt från huset.
MEN, hur bör/skall man lösa en sådan här fråga?

Jag är i behov av ved och vill förstås inte bli av med virket. Har heller ingen lust att be honom om pengar.
Vad gör man?
1. Låter han ta ner träden och såga dem i 3 metersbitar åt mig
2. Han tar ner träden och bara låter dem ligga
3. Han tar ner träden, tar hand om allt och betalar mig pengar
4 Annat?

Jag har ingen lust att börja såga träd bara för att han vill ha sol.....?

Hur hanterar man en sådan fråga - och jag vill helst att vi skall fortsätta vara bra bekanta :)
 
Om du är i behov av ved så känns alternativ 1 som den bästa lösningen.
 
Nr 2. Plus att han tar hand om riset?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tror det är nåt om att han måste ha "motorsågslicens" om han ska ta ner träd på din tomt. Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Ja, du har fel.
 
injonil skrev:
Ja, du har fel.
Det var tur.

Hur sjutton kör man multicitat på detta forum?
 
Ok, har som sagt inte koll men tänkte på punkt 14 här:
Sakerskog.se/2562-2/
 
Alternativ 4:
Om du, som du skriver, är i behov av ved så kom fram till ett datum när ni båda har tid att tillsammans fälla träden, kvista, kapa, klyva och lägga upp i lämpliga högar med lämplig fördelning mellan er, beroende på om grannen vill ha ved och om du kan tänka dig att lämna bort en del. Behöver han ingen ved så får du ved och han sol. Win-win oavsett. Två gör såna jobb bra mycket snabbare än en plus att det kan bli en kul social grej. Finns familjer i bilden så kan ju ungar/fruar släpa och flisa/elda ris och ni kan grilla korv och dricka öl å fan vet allt. :)

Vill du verkligen inte göra något själv just nu så röstar jag på alternativ 1 med tillägg att han kvistar och tar hand om riset på lämpligt sätt. För lite god grannsämja kan han ju få ta åt sig någon mängd av stammarna också, om han nu är i behov av ved. Tre tallar ger ju en jämrans massa ved! (Och jobb...)

Btw, cred för att du vill hjälpa grannen och inte säger blankt nej! (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
harry73
Ett alternativ till, låt oss säga alternativ 0

Säg att du kan tänka dig att ta ner dom träd nästa gång du fäller träd för att få ved. Och varna honom att det kan ta två år innan de är borta. Sen kan grannen själv föreslå att hjälpa de ifall han tycker det tar för lång tid.
 
ToRy skrev:
Alternativ 4:
Om du, som du skriver, är i behov av ved så kom fram till ett datum när ni båda har tid att tillsammans fälla träden, kvista, kapa, klyva och lägga upp i lämpliga högar med lämplig fördelning mellan er, beroende på om grannen vill ha ved och om du kan tänka dig att lämna bort en del. Behöver han ingen ved så får du ved och han sol. Win-win oavsett. Två gör såna jobb bra mycket snabbare än en plus att det kan bli en kul social grej. Finns familjer i bilden så kan ju ungar/fruar släpa och flisa/elda ris och ni kan grilla korv och dricka öl å fan vet allt. :)

Vill du verkligen inte göra något själv just nu så röstar jag på alternativ 1 med tillägg att han kvistar och tar hand om riset på lämpligt sätt. För lite god grannsämja kan han ju få ta åt sig någon mängd av stammarna också, om han nu är i behov av ved. Tre tallar ger ju en jämrans massa ved! (Och jobb...)

Btw, cred för att du vill hjälpa grannen och inte säger blankt nej! (y)
Det där med öl lät ju i alla fall trevligt! (Fast man får väl avvakta till träden ligger på backen)
Gemensamt jobb är förstås lättare som du skriver. Veden skulle man visst kunna dela lika mellan parterna - precis som man kan dela lika med riset. Inte så dum idé.
 
  • Gilla
ToRy och 2 till
  • Laddar…
Zlade skrev:
Ok, har som sagt inte koll men tänkte på punkt 14 här:
Sakerskog.se/2562-2/
Reglerna om motorsågskörkort handlar om yrkesmässig användning. Föreningen Säker Skogs tolkning av regelverket är mycket oseriös.
 
När ändå säkerhetsaspekten är uppe så är det ju också lämpligt att se vad som skulle kunna gå snett och hur det då hanteras.

T ex om det är fullstora tallar och de kan ramla fel: på hus, över vägar el ledningar, el bara skada andra träd el luta sig mot annat stort träd med grenklyka etc.
Om grannen sågar dina träd på din tomt/mark och skadar sig (el kringliggande "mtrl"): hur ser det ut rent juridiskt?
 
Oldboy skrev:
När ändå säkerhetsaspekten är uppe så är det ju också lämpligt att se vad som skulle kunna gå snett och hur det då hanteras.

T ex om det är fullstora tallar och de kan ramla fel: på hus, över vägar el ledningar, el bara skada andra träd el luta sig mot annat stort träd med grenklyka etc.
Om grannen sågar dina träd på din tomt/mark och skadar sig (el kringliggande "mtrl"): hur ser det ut rent juridiskt?
Hm, inte tänkt alls på det.
Kanske ett A4 med några punkter som båda skriver på.
Exempelvis, skador som han orsakar betalar han och tvärt om.....?
 
hsd
Zlade skrev:
Tror det är nåt om att han måste ha "motorsågslicens" om han ska ta ner träd på din tomt. Rätta mig gärna om jag har fel.
Så är det
afs 2012:01
 
D09
Om det finns elledning inom riskområdet så be elbolaget ta ner dom gratis :)
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.