Då var det dags för det första egentliga bakslaget i projektet...

Vi upptäckte idag att syllen i ena hörnet på huset är synnerligen rutten. Huset är från 1930 och är tre våningar (eller kanske 2.5 våningar är mer riktigt, snedtak på översta våningen) plus källare, byggt med stående plank. Vad jag kan se av de stående planken hitintills (har inte velat riva för mycket idag) så verkar dem inte så angripna. Dock är förmodligen golvbjälkarna på nedervåningen inte så fräscha där de ligger mot syllen.

Principen för ett syllbyte är ju inte så svårt, stämpa av bjälklaget i källaren. Stämpa av nästa bjälklag mot det, Av med panel en bit upp, dra en regel tvärs planken ovanför eventuella skador på de stående planken och lyft/stämpa av den. Sedan "bara" att byta trä.

Två alternativ:

1. Leja bort jobbet.
Är det någon som har ett bra tips på en seriös byggfirma i göteborgsområdet som skulle kunna tänkas ta sig an ett sådant jobb? Någon som har en gissning på ett pris (exkl alla ytskikt, ute och inne)?

2. Gör själv.
Vi är händiga och driftiga så jag tvivlar egentligen inte på att vi inte klarar av det, men frågan är om vi har tiden (särskilt med relativt nyfödd son som kräver en viss tid), samt risken finns ju alltid att man missbedömmer sin egen förmåga. Dessutom är jag lite osäker på hur göra med golvbjälkarna om dem är rötna i ändarna. Går det att vettigt skarva? Med såpass högt hus känns det ju som om det är rätt bra med vikt man behöver växla av under arbetet, någon som känner sig manad att dimensionera stämpandet?

/Andreas
 
Har satt stämp för golvbjälkarna som saggade lite.
IMG_20150819_002013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20150819_001955.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa ste är ju att stämpa upp själva ytteväggen. Vad kan en ca 6m (längs en 10m vägg) av ett resvirkeshus med två fullhöjdsvåningar och tegeltak tänkas väga?

Ingen som har tips om firma som skulle kunna tänka sig att ta i detta? Byggskadeteknik i Hälsingborg verkar ju pyssla med sånt här, skall dra iväg ett mail, men det kunde ju enklare med någon mer lokal firma.

/Andreas
 
Vilken seriös byggfirma som helst klarar av dylika jobb, inte så svårt men brukar bara ta lite tid med att byta syll.
Så ring den lokala hantverkaren som du hört gott om och fråga om han kan komma och kolla på jobbet, det är ju helt gratis och du får svar på vad det kan komma att kosta.
 
Jo, det är ju inte raketforskning, och jag har väl egentligen inget problem med att göra det själv (förutom tiden). Problemet är väl just att hitta den lokale seriöse hantverkarn. Har ju aldrig haft behovet själv tidigare och med tanke på vad som gjorts här innan vi köpte huset så vill man ju inte direkt riskera att anlita nån av de som folk häromkring normalt använder...

/Andreas
 
Anledningen till att syllen blivit dålig är att man har gjutit på garagetaket som ligger i samma nivå som källarmuren och därmed stängt in syllen.
syll-konstruktion.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den pågjutningen är dessutom sprucken och hälften av den är redan borta (jag håller på att spetta loss resten).
Dock skulle jag ju vilja göra en ny pågjutning för att få ett fall på garagetaket innan jag lägger trall ovanpå för att ha det som altan. Frågan då är ju hur man gjör på bästa sätt för att undvika att man sabbar syllen igen. Eftersom jag behöver ca 4cm uppgjutning som mest så skulle jag ju kunna gjuta en klack uppe på källarmuren (5cm) och sätta en syll som bara är 5cm istället för 10cm som idag. Eller tänker jag fel? Och går det att gjuta en sådan liten förhöjning på ett bra sätt (förutom att det är pilligt eftersom huset är "lite" i vägen)?

/Andreas
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.