Hej på er, vi kommer imorgon att få hem vårt beställda uterum, ca 2 veckor innan utsatt leveransdatum, och jag känner att jag är lite "i panik" då jag ska göra en trossbotten innan vi kan lägga på rummet.
Vi har kommit så långt att vi har "allt" klart förutom själva isoleringen, och min fråga är vad som är mest fördelaktigt, att lägga cellplast eller någon typ av ull som isolering?
Det ligger 195 höga balkar, så det ska ju ner lite isolering i också.

En följdfråga, jag har fått spridda tips av vänner och bekanta om vad jag ska lägga för skiva i botten också, allt från "trossbottenskiva" till vanlig 12mm plywood indränkt i spillolja för att skydda mot fukten underifrån. Någon som har en fundering om vad som är ett bättre val här?

Kom på en sak till, är det en bra eller dålig idé att lägga ut byggplast över isoleringen innan man lägger dit underlaget till golvet som vi tänk ska vara golvspånskiva?
Meningen är att vi ska lägga golvvärme ovanpå detta sen och som "toppskikt" hade vi tänkt oss mosaik i form av sjöstenstyp.

Mycket tacksam för svar! :D
 
Redigerat:
Tillägg till ovan, rummet byggs på ett befintligt trädäck, så det är bra luftning undertill, fritt blås så att säga. Bjälkar sitter med c/c600mm på plintar.
 
Vad är det för uterum ni har köpt? Dvs hur bra isolerat är det?
 
Okej, jag hade lagt nedifrån sett, trossbotten skiva, ullskiva, golvspån och sen beroende på vad du har tänkt för ytskikt.
 
yes, lättare att få tätt än med frigolit.

Vad ska du ha för ytskikt? Ska du verkligen ha golvvärme? tänk på att det kräver väldigt bra isolerade glaspartier för att då nån effekt då golvvärme är väldigt känsligt för kallras.
 
Idén med golvvärmen kom från en vän och det lät som en bra idé, iaf då, men vi får se, frugan och även jag är lite sålda på stenen som golv, och då blir det gärna lite kallt att gå på, speciellt vintertid, därav tanken med en självreglerande värmekabel som hade legat på typ 15 grader eller nåt sånt. :)
Annars var jag själv också sugen på bambu som golv, men det är inte helt bestämt ännu...

Tack för svar förresten!
 
Valet av värme beror ju också på hur det ska användas och då främst om du kommer ha grundvärme på och bara ibland värma till typ 20 eller ha full värme hela tiden. Det senare lär bli dyrt (nog halvdyrt att hålla säg 10 också året runt). Så välisolerat ser det inte ut.

Grejen är ju att golvvärme är trög så det kommer ju inte gå att vrida upp termostaten till 20 för att en timma senare ha rätt temp. Det kan nog dröja en dag...

Vi bygger själva isolerat fristående uterum och kommer satsa på rätt överdimensionerade konvektor-elelement (utan fläkt) som snabbt kan värma upp rummet från säg 10 till 20. Det gjutna golvet kommer visserligen vara kallt men vi räknar med att man har skor/tofflor på sig. Hänger förstås ihop med att det är fristående.
 
  • Gilla
Laggeman
  • Laddar…
I förlängningen så är det ju en utbyggnad av huset och vi kommer antagligen att ha gäster osv där ute då vi har ont om större rum, även om huset i sig är väl tilltaget. Sommartid lär vi inte ha någon värme på alls, det är snarare höst och vår som man kanske är där ute mer, sen vintertid räknar vi med att kunna vara där ute lite när andan faller på, och har inga problem att ha värmen av för att sätta på den på morgonen om man ska vara där på kvällen, eller iaf dagen innan om man ska ha gäster tex.
Men visst har tanken fallit på ett konvektorelement också, mest för kostnadens skull. Tanken är dessutom att inom ett år eller två montera en kamin på insidan yttervägg som vätter mot uterummet och där montera in en utblåsfläkt som kan värma upp uterummet.
 
Jag skulle nog först och främst räkna lite på effektbehovet. Jag misstänker att du kan behöva någon tillsats utöver golvvärmen för att på rimlig tid kunna öka temperaturen från ouppvärmt eller 5 grader när det är kallt ute. För detta behöver du helst medel-u-värdet på uterummet. Alternativt kan du göra en grov kalkyl utifrån lite antagna värden.

Hittar bara uvärde på taket och inget för väggsektionerna.

Effektbehovet i W per kvadrat är u-värdet x skillnad i temp

Grov kalkyl, effektbehov för 20 grader i rummet när 0 grader ute:
Tak: 1 x 20 x 34 = 680 W
Väggar 1.5 x 20 x (2.4x (7.2 + 4.8+4.8)= 1210 W ( antar u-värde medel 1.5 och 2.4 i höjd i snitt och räknar bara på ena långsidan och två kortsidor om den andra långsidan är mot huset)
Golv: 0.25 x 20 x 34= 136 W (u-värde 0.25 vilket är ungefär vad det blir med 200 mm isolering).
Totalt: 2026 W

Du behöver alltså drygt 2 kW bara för att hålla uterummet 20 grader varmare än ute. För att snabbt kunna öka temperaturen i det behöver du kanske det dubbla. Vill du kunna värma upp det även när det är -10 eller -20 ökar behovet till 3 eller 4 kW. Min kalkyl är ju dock grov och man kan nog räkna med mer förluster, men om du har riktiga data på uterummet hjälper ju det.

Jag tror att du får problem med att kunna lägga så mycket effekt i ett träbjälklag. Har för mig att man inte får lägga mer än 80W per kvadrat. Ger dig 80 *34= 2720 W...

Du kan förstås ha några konvektorer också som kan komplettera golvvärmen för att snabbare kunna få upp temperaturen. Eller gå på kaminidéen. Ska du ha mer elvärme gäller det att du ser till att ha tillräcklig eldragning dit för att kunna brassa på med 4-5 kW. Kommer bli rätt dyrt att ha det uppvärmt några längre perioder under de kalla månaderna. En luftvärmepump skulle kanske inte vara något dumt alternativ?

Redigering: Såg nu att väggsektionerna S30 isolent verkar ha u-värde 3.0 (https://www.skanskabyggvaror.se/uterum/uterumspartier/s30/isolent_s30-699). Då får man dubbla effektbehovet för väggarna... Då blir det totalt 3236 W för 20 graders skillnad... Då förslår nog inte golvvärme alls är jag rädd:(.
 
Redigerat:
  • Gilla
Laggeman
  • Laddar…
Tack, golvvärmen var inte tänkt att ses som enda uppvärmningskällan för rummet, endast till för att skapa en behaglig temperatur på golvet, rummet kommer att öppnas upp in till huset så inomhustemperaturen kommer att gå ut i rummet också. :)
Inget är bestämt ännu, så vi funderar vidare.
 
Apropå din första fråga om hur du ska isolera bjälklaget så visar ju energiuträkningen att golvet inte gör så stor skillnad. Visst med golvvärme blir golvet lite viktigare men golvet kommer ändå vara så vansinnigt mycket bättre isolerat än allt annat att det knappt gör någon skillnad på totalen exakt vilken lösning du kör där.
 
  • Gilla
Laggeman
  • Laddar…
L Laggeman skrev:
Hej på er, vi kommer imorgon att få hem vårt beställda uterum, ca 2 veckor innan utsatt leveransdatum, och jag känner att jag är lite "i panik" då jag ska göra en trossbotten innan vi kan lägga på rummet.
Vi har kommit så långt att vi har "allt" klart förutom själva isoleringen, och min fråga är vad som är mest fördelaktigt, att lägga cellplast eller någon typ av ull som isolering?
Det ligger 195 höga balkar, så det ska ju ner lite isolering i också.

En följdfråga, jag har fått spridda tips av vänner och bekanta om vad jag ska lägga för skiva i botten också, allt från "trossbottenskiva" till vanlig 12mm plywood indränkt i spillolja för att skydda mot fukten underifrån. Någon som har en fundering om vad som är ett bättre val här?

Kom på en sak till, är det en bra eller dålig idé att lägga ut byggplast över isoleringen innan man lägger dit underlaget till golvet som vi tänk ska vara golvspånskiva?
Meningen är att vi ska lägga golvvärme ovanpå detta sen och som "toppskikt" hade vi tänkt oss mosaik i form av sjöstenstyp.

Mycket tacksam för svar! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.