HOBBY ARCHITECT
Jag tänkte jag skulle rita min drömsommarstuga i gammeldags stil. Tänkte mig något sådant här. Det är ju så fint med dom där symmetriska husen med en mysig veranda liknande utbyggnad i mitten.

Men så slog det mig att då får man ju ingen altan under tak. Så då får man väl göra något i denna stilen istället (fast på baksidan). Varför var det inte lika vanligt med altan under tak förr? Värdesatte man inte att äta utomhus lika mycket förr?

Om nån har förslag på söta gammeldags hus med altan under tak på baksidan får ni gärna länka.



(Apropå förr, varför var det mer vanligt med grindar då? Inte hade man väl mer småungar och husdjur som skulle hållas innanför tomten.)
 
P
Min teori...

Man var ute mer så man behövde inte sitta ute och äta om inte vädret var bra och då satt man vid bord eller på marken under bar himmel och åt.

Grindar kan även användas för att hålla kreatur och löst folk ute från platser där man inte vill ha dem. Kor i köksträdgården är ingen höjdare :)
 
På ett gammalt hus passar det alldeles utmärkt med en puschveranda.

Sen var det väl så också att man hade mindre tid och pengar förr i tiden. Man jobbade längre dagar, och klämde ofta ihop sig på betydligt mindre yta. Så det kanske inte fanns samma möjligheter att bygga ett 120 kvm tralldäck med pool på 1920-talet.
 
harry73
Är inte altan och trädäck ett modernt företeende? För hade man stenlagd uteplats och kanske parasoll. Ännu tidigare hade man paviljong och lusthus om man hade tillräckligt med pengar
 
Mormor och morfar jobbade hela dagarna ute på fälten, det räckte nog regniga dagar. Möjligen satt dom i bersån om det var varmt.
 
Det här är en god historia.

Det var bonden som tänkte hyra ut lillstugan till Stockholmare för att dryga ut inkomsten så han satte in en annons "UTHYRES"
Efter ett tag så ringer telefonen och det är en Stockholmare som undrar lite om huset, finns det altan?
Nja, altan....?
Ja så man kan sitta ute och äta
Nej, någon altan finns det inte.
Jaha, finns det WC?
WC?
Ja. alltså en toalett inne.
Nej det finns inte.
Jaha då får jag fundera sa Stockholmarn och la på.

Bonden vänder sig till käringen sin och säger
Stockholmare är bra konstiga, äta ute och skita inne.

Så därför har inte stugor i äldre stil altan.

Prutte
 
  • Gilla
Helena Christensen
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Ja, den historien tänker jag också på när jag tänkt på detta. :)
 
HOBBY ARCHITECT
Det verkar inte som det går att få ihop en punchveranda med en altan på ett snyggt sätt. Då måste huset vara 2-planshus, och jag vill ha ett 1/2-planshus.

:(
 
Nu vet jag inte hur TS menar med gamla hus, men mitt från 1964 har en sju meter lång veranda, men bara 1.40 bred! Inte det lättaste att möblera den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.