Eventuellt så blir det en terasspool, eller någon annan form av badtunna, på altanen senare. Men eftersom bygge pågår så ska elmatningen dit förberedas redan nu.

Vad är lämpligt att dra fram? 5 x 1,5 FK så att man kan köra 3 x 10A trefas? Eller något annat?
 
Om det vore jag som höll på, så skulle jag dra fram 3X16A. Du vet ju inte vad din blivande pool kräver för säkringar nu.
 
Tänk på att det kan finnas krav/regler som påverkar kabeldragningen. Mitt bad skulle egen JFB och separat brytare i anslutning till poolen. Om detta var tillverkarens regler eller typ elsäkerhetsverkets vet jag inte riktigt men elektrikern insisterade.
 
Ta reda på vilken effekt som behövs. Tumregelmässigt kan du dra fram en fas för effekter upp till 2kW och trefas därutöver, starkt beroende på om badet stöder trefasinkoppling... Vill du ha uppvärmning så välj trefas. Sedan är det normal ledningsdimensionering för vilken area som krävs. Det låter ju inte som några längre avstånd till centralen här, fågelvägen, men kabelvägen kan vara lång?

Beroende på hur poolen ser kan det här vara lämpligt med en säkerhetsbrytare i närheten. Egen JFB är inget krav om inte tillverkaren säger så. Vissa kanske t.o.m levereras med egen JFB.
 
Terasspoolen vill ha 6 kW, 3 x 10A, för uppvärmningen.

Sträckan är 12 meter kabelvägen från centralen, sedan kanske 10m till tilltänkt poolplats. Jag ska enbart dra fram till en dosa på väggen på altanen.

Kanske är det smartast att sätta en 16A trefashandske där? Då kan man ju ha nytta av uttaget även om man inte har en pool.
 
tommib
Det är en fast installation så jag skulle förorda att det installeras utan handske. Man kan ju alltid eftermontera en handske om det skulle vara så.
I ditt första inlägg skriver du om FK, det skulle jag absolut avråda från. I en utomhusinstallation ska det vara kabel, inte enkelledare. Om du vill kunna byta till handske i framtiden så ska du dra 2,5kvmm (eller grövre, beroende på förutsättningar) så att du kan säkra 16A, även om du nu bara säkrar 3x10A.
 
Om jag har förstått det rätt ska du dra från centralen till en dosa på husets yttervägg. I sådana fall är det OK att dra FK som du tänkt och gå in på baksidan av dosan. Och om du ändå drar kabel är det en låg merkostnad att dra ut 5 i stället för tre kablar. Du får dock inte fortsätta med FK utomhus utan den måste dosas av direkt vid vägggenomgången

Jag hade dragit ut 5 st FK av den dimension som krävs för att klara utlösningsvillkoret för 16A (minst 2,5mm2) då har du alla möjligheter öppna. Sen kan du i dosan skarva på med EKLK eller annan lämplig kabel för utomhusbruk i din dosa.

Jag hade monterat en egen JFB, inget krav men skönt att slippa helsvart hus pga poolen som får anses vara en riskgrupp.

Trefashandske skall du inte ha, de är inte avsedda för fast installerad utrustning.

Sen gäller ju det som pooltillverkaren kräver i form av säkerhetsbrytare och annat.
 
Då får det bli 3 x16A, för säkerhets skull. Jag får helt enkelt bita i suräpplet och göra om vägggenomföringen av ett 16mm rör till ett 20mm rör.

Det finns ingen pool där idag och knappast det närmsta året heller. Det är därför jag funderar på en trefashandske tills vidare, som bra-att-ha-grej. Fast enklast av allt är att bara dra dit kablarna och sen koppla in dem i elcentralen den dag poolen kommer dit.

Mycket riktigt blir det FK till väggdosan, sedan utanpåliggande kabel.
 
Lugna dig med jordfelsbrytaren, många pooler kommer med egen inbyggd jordfelsbrytare. :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
I princip kan du lika gärna "dosa av" i ett vägguttag som en dosa. Det vill säga koppla in ett trefas vägguttag, som du senare byter ut mot en dosa. Viktigt att veta är att poolen inte får kopplas in med handske, men det är inget Jättejobb att byta.

Om du väljer uttag tänk då på att det ska skyddas av JFB (den vanliga för huset funkar bra).
Det skall vara möjligt att spärra så att små klåfingriga barn och andra inte kommer åt spänningsförande del, eller placeras 170cm över mark(golv).
Det ska rätt IPklass.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.