Hej,

Jag har en öppen trappa i furu som ska målas. I samband med detta hade jag tänkt att montera in LED belysning i trappans vangstycke som kommer att vara riktad in mot trappstegen. Likt bilden nedan.
510429-trappa.jpg

Min trappa ser ut så här:
IMG_0914.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0912.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min idé är att fräsa ett längsgående spår på ovansidan av vangstycket för att lägga kabeln i. Sedan borra hål från ovansida vangstycke till mitten och sedan borra vinkelrät där lampan ska sitta. Alltså att de båda hålen möts inuti vangstycket. Detta tror jag blir bra. Men hur ska jag täcka min kabelkanal på ovansida vangstycket? Vad tycker ni? Eftersom jag ska måla trappan tänker jag mig att en list kanske skulle kunna fungera för att täcka spåret. Eller har ni någon idé?
Vangstycket är 4,1 cm bred och är aningen böjd.

Tacksam för hjälp.

Hälsningar,
 
Jag tror att det kan bli svårt att få till en snygg täckning. Och jag tror att risken att misslyckas med borningen är stor. Att du alltså inte lyckas få hålen att mötas, bra nog för att få igenom en tråd.

Det ser ut som nedre delen av "inre trappräcket" är borta. Det är troligen inte OK ur säkerhetssynpunkt. Det finns en gräns för hur hög fallhöjd man får ha utan räcke.
 
Hur brett spår tänker du dig? Om det går att få ner ett rör så borde det gå att limma och spackla igen spåret så att man fortfarande kan byta trådar om man behöver. Att borra så att hålen möts går om man är noga. Jag har gjort så på ett köksskåp för att få en spotlight under det utan synliga trådar.

Ett alternativ som kanske är enklare är att borra snett underifrån. Från vinkeln mellan steg och vagnstycke. Sedan drar du kabeln utanpåliggande under trappan.
 
Jag skulle göra som du beskriver, eventuellt underifrån dock.
Sen en tunn, böjbar list som du limmar/spacklar fast och målar därefter hela vagnstycket.
 
Underifrån tror jag blir svårt pga längre borrsträcka. Jag vill helst skruva dit täcklisten så att det finns möjlighet att komma åt kablarna. Därefter spackla/foga innan målning så att listen inte syns. Om jag behöver ta bort listen i framtiden är väl det värsta att jag bara behöver måla om vangstycket. Är det någon som har ett tips på en bra list? Ska den vara i plast eller i trä?
 
Jag skulle lägga en tunn böjlig trälist med samma bredd som vangstycket och skruva fast den med försänkta riktiga mässingsskruvar.
Efter en tid kommer trät att mörkna och då kommer det knappt att synas.

Edit: Du ska ju måla trappan så då spelar det ju ingen roll vad det gäller träts färg och val av skruv. Jag röstar för trä i vart fall och att du kör samma bredd som vangstycket. Tror det syns minst.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.