Andreas_kalmar skrev:
just därför man använder ett skåp oavsett om man kopplar själv eller inte så kommer det bli mycket kabel och utrustning mitt sitter i hallen och innehåller just nu en nätverksdisk en patchpanel två stycken switchar en tellstick och en trådlös 5ghz accesspunkt så det underlättar om det är dolt :)
[bild]
Ja, det är just det där jag gärna vill undvika, det finns ju massor med utrymme på vinden så där känns mer passande. Jag vet att man normalt har nätverksskåp på ex företag men så gör man troligen mer modifieringar där än vad man normalt gör privat.
 
ja tycker bara att om man i framtiden kommer koppla på tex diskar och annan utrustning som har kylning vill man nog ha ett dammfritt utrymme till dessa annars ska du bara ha patchpanel och switchar kan man ju ha dessa på vinden
 
Om man inte totalrenoverar är det nog enklast att lägga in cat6-kabel bakom golvlister, där går det ofta att få in en kabel. Strunta i rör i dessa fall.

Om det är enklast att dra till vinden så gör det och sätt en switch som drivs via POE där, och sedan dubbla kablar till platsen där fibern kommer in. Då slipper du dra upp el till vinden.

I övrigt, överväg trådlöst till det mesta. Modernt trådlöst (802.11ac) fixar ofta flera hundra mbit och det är mycket mer bandbredd än vad de flesta har mot internet. Det enda man behöver gigabit till idag är en NAS, fast sådana börjar bli obsoleta sen streaming blev vanligt.
 
Det smidiga med vinden är att man kan borra sig ner i innerväggarna och sätta rotdosor, om man nu har såna väggar....
Nackdelen är väl att det kan bli varmt på sommaren och lite små jobbigt att komma åt prylarna
 
tommib
Man kan ju gå via vinden och ner igen med sina rör. Det gäller att tänka till med placeringen av patchpanel och uttag. Var själva routern finns är inte så viktigt så länge det finns just dubbla uttag till varje rum där den kan tänkas hamna. Då är det bara att patcha om inkommande.... Jag har dock allt mitt samlat i ett "driftutrymme" som ändå blev till då vi installerade FTX-ventilation. Detta är på övre plan, mitt i huset. Mycket praktiskt ur kabeldragningssynpunkt :)
 
POE verlar inte dumt, ska titta närmare på det. Har reda provat trådlöst men det når inte som det ska i huset utan att sätta vidare access punkter.

Tyvärr kommer detta bli kablar dragna utan på väggen.
 
Sätt upp kabelkanaler så ser det rätt hyfsat ut ändå.
 
Efter telefon samtal med Netgear så säger man att produkterna är testade under begränsade temperaturer det är troligt att de fungerar bra under andra förhållanden men det är inget de kan garantera. Ex så har de kameror som säg klara typ -5 grader men de själva har kunnat använda dem vid -30 utan problem.

Sen har jag dock hört om folk som faktiskt fått problem med just switchar vid 50 grader så omöjligt är det inte. Jag har en mätare på vinden och enligt den så har den ett max uppmätt värde på ca 46 grader och ett min på - 5 grader. Förmodligen är det inga större problem med temperaturen men sen har vi fuktigheten som kan bli rätt hög och kondens är svårt att komma runt utan att bygga värmeskåp eller liknande.

Jag har skickat en förfrågan till elektrikerna om vi kan ändra planerna och sätta upp ett skåp i hallen istället där allt står. Det vill till att telefonledningen också dras dit men det bör inte vara något problem då det ändå ska dras en TP sladd från det rummet.

Det jag känner mig osäker på när det gäller dragningen är följande : 1. Dra ström till skåpet, 2. Dra ledningarna på ett korrekt och säkert vis, 3. Välja rätt uttag och koppla dem på rätt vis, 4. Byta ut befintlig TP kabel i befintligt rör där det redan ligger en TP och en TV kabel. Att dra TP sladd från rummen med kabellist är annars inget större problem.

Om jag minns rätt så tog de ca 2300 kr för jobbet, resten var material och då tänker jag att 2300 kr är inte så värst mycket för jobbet. Men visst de kan ha lagt på en hel del på materialet med såklart.
 
Försökte hitta ett skåp att sätta i hallen det ska helst vara litet men ändå fåplats med switch, router och modem. Var dock inte så lätt att hitta ett sådant skåp. Har tittat på de flesta möbelbutiker och när det gäller rack så kunde jag bara hitta 10" vilket blev för stort tyvärr. Några förslag?
 
tommib
IKEA Bestå. Eller deras köksskåp. Om jag minns rätt kan du enkelt klämma in ett standard 19" rack i en beståmodul. Vad är litet för dig?
 
Har nu pratat med elektrikerna och det är inga problem att göra ändringarna jag bad om, lite mer jobb blir det såklart. Det var inte häller något mer jobb att dra 2 sladdar istället för en.

Problemet är dock fortfarande skåpet, jag har tittat på Bestå men det är på tok för stort, egentligen har inte IKEA något skåp som passar, de är alla för stora tyvärr. De 10" rack jag tittat på är egentligen också för stora, jag ska ju bara ha modem, router och en switch.
 
jag har en hel del tipps till dig men ska köra familjen så kommer med en uppdatering om hur mitt projekt gick till med lite lärdomar jag gjorde.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
J
googla på Mediaskåp eller Mediacentral. Det finns en del justa skåp att köpa. Dock osäker på vilka du kan köpa som privatperson.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.