Bosch har meddelat att de är redo att skicka den nya kap/ger-sågen Bosch GCM 8 SDE till Byggahus.se så att någon av oss kan testa den.
Nu undrar jag vilka av er som vill testa den och berätta vad du tycker. Efter testet får du behålla verktyget. Precis som tidigare är motprestationen alltså att du berättar vad du tyckte.

GCM8SDE-test.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bosch GCM 8 SDE

Även denna gång vill vi att ni recenserar sågen i några filmer, kompletterat med text naturligtvis. Jag tänker mig att produkten unboxas, och används på lite olika sätt. Den som kan och vill får naturligtvis skruva isär den och plocka ihop den igen.

Anmäl ert intresse till mig i den här tråden senast måndag den 24 augusti. Motivera gärna varför ni vill testa och hur ni planerar lägga upp recensionen.

Länk till test av GCM 8 SJL:
https://www.byggahus.se/forum/threads/test-av-bla-bosch-gcm-8-sjl.256785/page-4#post-2261376
 
Hej
Jag testar gärna sågen.
Har ett altanbygge pågående där jag börjar tröttna rejält på min gammla Classe såg som inte direkt håller några vinklar konsekvent.

Recension utlovas i klass med övriga.
 
Jag testar gärna den sågen. Jag kan utlova en recension med en orgie i mätningar av precisionen hos sågen och andra typer sv mätningar. Jag gillar att mäta saker. Att mäta är att veta. Jag lovar även att ta ett helhetsgrepp för att bestämma kapaciteten (i möjliga sågbara dimensioner) för kap/gersågar rent generellt. Det är en vanlig fråga på forumet. Till min fördel talar att min förra recension av borrhammaren ligger upplagd på Bosch's hemsida.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Min fru är inte ilsk av sig men om jag skulle få denna också och därmed ha två kap&gersåg så tror jag att jag nästan skulle åka på stryk. Så jag avstår detta av hänsyn till min personliga säkerhet :D
 
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle gärna recensera en Bosch GCM 8 SDE. Jag tycker det verkar som en intressant såg. Jag skulle fokusera testet på handhavande något jag tycker är av yttersta vikt när jag köper verktyg. Den skall vara lätt att bära och ställa upp. Intuitiv att använda och tex byta klinga vilket man gör titt som tätt. Jag har även tillgång till Makita LS 0714 och Dewalt DW743N hemma för att ha något att jämföra med.

Jag förutsätter att sågen levereras med stativ då detta också borde testas? Makitan hemma står naturligtvis på ett Dewalt stativ och det tror jag blir en kombination som är väldigt svårt att mäta sig mot.

Mvh,
Johan
 
Jag skulle väldigt gärna testa och recensera denna sågen. Testet kommer att redovisas i form av ett antal kortare filmer men även en sammanfattning i textform. Jag kommer fokusera på precision "out of the box", möjligheter till kalibrering samt dammupptagning. Jag kommer också testa att göra urtag med spårningsfunktionen mha en specialklinga för detta ändamål (klingan får jag dock inte förrän i början av november).

Ser fram emot att få bli den lycklige denna gång!
 
trattalask
Jag kan tänka mig att testa och recensera sågen. Eftersom film är något som jag verkligen inte begriper mig på så kan jag inte utlova mer än enkla snuttar på användandet*. Men däremot så skriver jag gärna och tar bilder i massor på sågen och olika sågresultat, tex hur blir snittet när man sågar målade lister, folierade skivor, mdfskivor, obehandlade och tryckimpregnerade brädor och reglar.

Men det jag skulle se mest fram emot är att prova dammuppsamlingen och att plocka isär sågen och sätta ihop den igen**. Givetvis med bilder och kanske filmer. Svårt att filma och skruva samtidigt. =)

*filmerna får tyvärr bli av typen där man filmar och använder själv.
**förhoppningsvis till en fungerande såg ;)
 
richardtenggren
Jag kan tänka mig testa sågen, har en liknande men äldre såg som jag lånat av pappa att jämföra med. Ska till och kapa lister till hall och kök, men även reglar till ett garderobsbygge. Skulle vara intressant då denna ser ut att vara bättre utformad. På den pappa har så tar motorn i om man vill kapa lister stående.
 
Vill gärna testa och recensera denna kap ger från Bosch .
Har tänkt att kapa gera allt i från tryckta plank till fin lister
Jobbar också som snickare så testa lite olika virkes dimensioner .
Har byggt lösvirkes hus i över tjugo år med kap och ger sågar , men vi kör med märket dewalt och dom största sågarna .
Därför våre det kul att testa hur en mycket mindre såg står sej i konkurans med dom större .
Jag vill i testet få fram ergonomin hur den känns att jobba med .
Precision hur bra den kapar .
Mobilitet hur den är att förflytta , förvara .
Hur den funkar med ställning och utan .
Var har den för finesser mot konkurrenter som tex metabo dewalt makita i samma storlek.
Hur är damm upptagningsförmågan med påse och dammsugare .
Och hur upplever personer som ej är vana att kapa med sågar maskiner samt hur är kvalitén och hur ser den ut .
Laser och lampa hur är dom .
Och hur mycket bättre är den än gcm 8 sjl
Variabel hastighet hur funkar den funktionen.
Ser fram i mot en ny bekantskap och våre kul att få testa en helt ny kap från Bosch
 
Redigerat:
  • Gilla
burger och 1 till
  • Laddar…
Testar också gärna, ska byta panel, bygga en innervägg och lister,
Eftersom ja har en massa olika projekt som ska slutföras innan vintern, kan ja återge en bred bild av vad sågen klarar av, allt från gera lister till att såga droppnäsor, dessutom tycker ja de flesta verktyg är gjorda för högerhänta, och ja är vänsterhänt så får man se om de tänkt på en sån detalj,
Tänkte även ta med sågen ut på ett bygge hos en kompis byggfirma (där ja jobbar extra) får vi ett mer objektivt omdöme, det vore spännande och kanske få testa en såg som kan mäta sig med Dewalt ? ;)
 
Redigerat:
Testar gärna sågen och kan jämföra den mot min gcm 8 sj. Är norrländsk och fåordig men kan fylla ut med mycket text :cool:
Älskar boschs maskiner och snart får man väl bygga ut garaget för att få plats med ännu mer maskiner...
 
Jag anmäler mej att testa och recensera denna såg .

Jag har tyvärr inte mycket erfarenhet av ger sågar men det skulle vara kul att prova .
Har en man som har stor erfarenhet så han skulle få hjälpa till i recensionen
Jag skulle främst skriva hur sågen är för en nybörjare och hur den funkar , är den för tung , är den för krånglig etc etc .
Hur skiljer den sej från gcm 8sj
Hur mycket bättre/sämre än andra sågar i samma storlek .
Kommer denna modell bli en storsäljare som gcm 8 sjl .
Är den bara för proffs eller kan amatörer använda den
Självklart kan min man också få testa och säga vad han tycker om maskinen . Han jobbar dagligen med kap och ger sågar .
 
Jag testar gärna denna såg. Då jag håller på att bygga en gäststuga är det mycket som ska kapas. Långa som korta, precisa och oprecisa kapningar. Allt från limbalkar till lister ska kapas.

Jag kommer att recensera denna såg med rörliga och stillbilder samt text för följande områden
- unboxning
- kvalitet
- hur enkel är det att byta reservdelar själv samt hur modulär är sågen dvs plocka isär sågen
- justeringsmöjlighet
- precision out of the box och precision efter justering
- sågresultat med olika material
- duger den till möbelsnickeri?
- feature och begränsningar (kapbredd, kapphöjd, osv)
- mobilitet (hur kompakt är sågen jf med andra i sin klass)
- dammupptagningsförmåga (med grovdamsugare, spånsug eller bara påse)
- ljudnivå och ergonomi
- funkar laser och lampa som utlovad?
- jf med bosch gcm 10sd, gcm 8sj samt metabo kgs 216
- jf med övriga bosch blå erktyg gällande kvalitet då jag äger en hel del bosch blå elverktyg

Jag tror att denna såg kommer passa in bland mina blåa verktyg.
 
Redigerat:
Skulle va skoj att recensera och prova sågen.

Jag har massor med virke att att testa sågen på :) Kan även jämföra med GCM 8 SJ för att se om sågarna blivit bättre. Och det skulle va ett perfekt tillfälle att få filma med nya kameran.

Är mitt uppe i ett husbygge så har alla möjligheter att få till en bra recension med många tester!
 
Jag vill inte testa då jag inte har nåt bygge på g, men eftersom jag har en äldre GCM 8 så vet jag vad den saknar, och att den som testar kollar att den nye fixar...
Min maskin fixar inte 300 mm hyllplan, bara typ 295 mm, ytterst irriterande om man kör laminerade hyllplan.
Min maskin har inte broms vilket även det är rätt kass, jag inbillar mig att en stillastående klinga är en mindre risk för fingrarna än en som snurrar.
Min maskin har ett rätt styggt ljud, jämfört med Dewalt / Elu's gamla klassiker.
Min maskin har inte mjukstart vilket även det är irriterande då man försöker uppnå högsta precision och arbetsstycket flyttar sig då man startar.
Då man kapar så att "delen man skall behålla" är på höger sida om klingan, så är det snudd på omöjligt att få plats med handen under motorn.
Det hade inte heller skadat med dubbla laserlinjer, inte bara vänster om klingan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.