Ramnemark skrev:
Ganska korkade argument Mats. Vi har artikeln att gå på och där kan man läsa att Bauhaus till och med verkar begå urkundsförfalskning och det är väldigt allvarligt. Du försvarar några som uppenbart brustit i sitt ansvar.

Och inte för att vara ordpolis men dem heter Bauhaus. Det är tyskt, inte halv amerikanskt :)
Man är oskyldig tills motsatsen är bevisad som det heter.
Vi är inga domare o har heller inte tillräcklig med information att kunna döma ut företaget.
Elintyg, brukar man lämna ut det vid badrumsrenovering ?
Så vitt jag vet det enda man får är signerad protokoll för golvvärme. Har aldrig hört att man lämnar ut elintyg för spottar på taket eller om badrumsfirmam har bytt ut ett par brytare.
Om man byter elskåp och större elinstalationer då är det annan sak.
 
Det knepiga med det är att el-jobbet är utfört av personer utan behörighet, vilket är olagligt. Även om det inte är svårt att koppla lampor och vägguttag så är det inte tillåtet.

Bauhaus har fått ta del av artikeln, sagt att de ska svara men sedan avstått. Då har vi tillräckligt för att döma ut dem.

Vad vinner du på att försvara Bauhaus?
 
Matstj: Givetvis har man alltid sin fulla rätt att fråga om installatören som gjort elarbetena är behörig och få det bekräftat. Nu har inte Bauhaus kunnat göra det och då blir det mycket konstigt.
 
Ramnemark skrev:
Det knepiga med det är att el-jobbet är utfört av personer utan behörighet, vilket är olagligt. Även om det inte är svårt att koppla lampor och vägguttag så är det inte tillåtet.

Bauhaus har fått ta del av artikeln, sagt att de ska svara men sedan avstått. Då har vi tillräckligt för att döma ut dem.

Vad vinner du på att försvara Bauhaus?
Det är inte meningen att försvara Bauhaus. Tycker bara det är orättvis att hänga ut företaget som skapar jobb o inkomst åt många med anledning av en enda missnöjd kund.
Vi vet inte exakt heller vad som har hänt. Kanske kunden har rätt i vissa punkter. Men läser man artikeln då får man första intrycket att Bauhaus är ett mönster! Vilket tror jag inte ett dugg på.
Att de inte vill kommentera artikeln kan vara av juridiska skäl.
 
Redigerat:
Handlar i första hand hos Hornbach. Endast i nödfall hos Bauhaus.
 
Att Bauhaus skapar jobb och inkomst åt folk har väll inget med deras ansvar som totalentrprenör? Hade de skött sig hade de säkert ordnat fram papper på el och våtrum med folk som har behörighet. Men det verkar som de utförts av personer utan behörighet och nu vill inte Bauhaus ta sitt ansvar.

Sen låter det konstigt att Bauhaus har avsagt sig ansvaret för elarbetet. Det är ju Bauhaus som ordnat fram firman som gjort arbetet, då är de fullt ansvariga för det. Kunden har ett avtal med Bauhaus, inte med Städ AB (vilket är er konstigt namn på en elfirma)
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Matstj skrev:
Tycker bara det är orättvis att hänga ut företaget som skapar jobb o inkomst åt många med anledning av en enda missnöjd kund.
Omöjligt argument! Nästan lite kul.
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Ni som har uppmärksammat denna artikel och bedömer att Bauhaus agerat fel, de har ej ens svarat - gilla artikeln genom att klicka på ikonen som finns i inledningen av artikeln så den får spridning. Skriv även på Bauhaus Facebook sida. Det som framkommer i artikeln måste synligöras. Något för Uppdrag Granskning?
 
R
jag kan bara inte förstå hur stora Bauhaus som totalentreprenör drar det hela så här långt istället för att bara städa upp och skicka in riktiga hantverkare....galet, inte en jävel kommer våga köpa badrum av dem igen efter detta.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Sitter här och funderar på hur jag ska formulera mig i min fullständiga frustration:wow:

Allvarligt, hur fan kan man tro att Bauhaus skulle vara en seriös entreprenör, eller vad man nu ska kalla dem då de tillhandahåller dessa "totallösningar".
Hela branschen kryllar ju av rötägg, klappträn, stekare och annat otyg som bara göttar sig i fastighetsägarens oförstånd och brist på erfarenhet. Och folket sväljer detta med hull och hår!! Bauhaus uppfyller lekmanens våta dröm! Gå in och köp ett nytt badrum över disk.....jo, hej du!
Skaffar man kåk, ja då skaffar man sig också en snickare med bra rykte om man har tummen mitt i handen.
 
R
Nils82 skrev:
Sitter här och funderar på hur jag ska formulera mig i min fullständiga frustration:wow:

Allvarligt, hur fan kan man tro att Bauhaus skulle vara en seriös entreprenör, eller vad man nu ska kalla dem då de tillhandahåller dessa "totallösningar".
Hela branschen kryllar ju av rötägg, klappträn, stekare och annat otyg som bara göttar sig i fastighetsägarens oförstånd och brist på erfarenhet. Och folket sväljer detta med hull och hår!! Bauhaus uppfyller lekmanens våta dröm! Gå in och köp ett nytt badrum över disk.....jo, hej du!
Skaffar man kåk, ja då skaffar man sig också en snickare med bra rykte om man har tummen mitt i handen.
Har man tummen mitt i handen ska man inte ha hus är min syn på det....finns ingen ekonomi i det...
 
Roland112 skrev:
Har man tummen mitt i handen ska man inte ha hus är min syn på det....finns ingen ekonomi i det...
Jag är inte sen att hålla med. Men samtidigt är det ju lite dystert. Håller man koll på stålarna, gör vettiga investeringar och bor på rätt ställe kan det nog gå ihop sig.
Men visst, många bor nog i hus på guds nåde, så att säga.
 
Bästa Nils82. Som konsument har jag den största förståelse över att vända sig till en stor kedja som har massor med stora byggvaruhus över landet.

Inte ska jag väl utgå från att de är oseriösa? Exakt vad talar mot att de inte skulle vara en seriös entreprenör?

Vart ska jag då vända mig?

Ska jag inte våga köpa mat på Coop för de är så stora? Eller en TV med installation på Elgiganten? Eller en bil hos Volkswagen?

Vart hittar jag dessa hantverkare jag borde vända mig till? Var finns de? De annonserar uppenbarligen inte, driver inga butiker och är aldrig tillgängliga? Eller?
 
Mainstream skrev:
Bästa Nils82. Som konsument har jag den största förståelse över att vända sig till en stor kedja som har massor med stora byggvaruhus över landet.

Inte ska jag väl utgå från att de är oseriösa? Exakt vad talar mot att de inte skulle vara en seriös entreprenör?

Vart ska jag då vända mig?



Ska jag inte våga köpa mat på Coop för de är så stora? Eller en TV med installation på Elgiganten? Eller en bil hos Volkswagen?

Vart hittar jag dessa hantverkare jag borde vända mig till? Var finns de? De annonserar uppenbarligen inte, driver inga butiker och är aldrig tillgängliga? Eller?
Yeesss!!
Precis detta jag talar om......och inget påhopp på dig nu som person.
Men det du skriver är precis det jag talar om. Att äga och förvalta sin fastighet är INTE samma sak som att köpa mat eller bil. Definitivt inte att jämföra med ett TV inköp heller!!

Det är inte lätt att bo i hus alla gånger, inte ens för mig som har kunskapen, kontakterna och utrustningen som krävs. Det ska man aldrig inbilla sig! Det är ett ständigt jobb som kräver eftertanke, enligt mig i vart fall.

Att hitta bra hantverkare är svårt, det håller jag med om. Det bästa tipset är att tala med folk, lokala bygghandlare, grannar, kollegor, gula sidorna.....you name it. Du hittar dom fanimej inte på Bauhaus, för det är inte en bygghandel. Det är ett varuhus.
 
C
Nils82 skrev:
Att hitta bra hantverkare är svårt, det håller jag med om. Det bästa tipset är att tala med folk, lokala bygghandlare, grannar, kollegor, gula sidorna.....you name it. Du hittar dom fanimej inte på Bauhaus, för det är inte en bygghandel. Det är ett varuhus.
Måste säga att jag mycket väl förstår både Bauhaus, som hittat på ett nytt intressant sätt att bredda sin verksamhet på, och kunden, som nappar på just "över disk"-upplägget med ett stort företag med ett varumärke att försvara som tar totalansvar.

Jag tror nog det hade kunnat bli riktigt bra om Bauhaus bara hade gjort det på rätt sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.