eviljava skrev:
Jag förstår faktiskt inte vad du försöker säga? I ditt första inlägg påstod du att Bauhaus inte bör stå för detta, varken moraliskt eller juridiskt:

Citat:
"Det som ett annat företag har gjort kan inte bauhous stå för. Det är inte rätt varken juridisk elller moralisk.
Varför alla dömmer ut bauhous?!!!"


Mitt svar var en replik på detta inlägg. Vad har underentreprenörens övriga kunder och deras seriositet med detta att göra?
Juridiskt sätt har Bauhous ansvarsförsäkring för anlitade företag. Moralisk, beror det på männskliga faktorer. Det kan hända vilket företag/privat person som helst. Det är inte första gången ett företag anlitar ett annat företag som visar sig vara fuskis. Fokus ska vara på fusk företaget inte Bauhous.
 
Redigerat:
Det blir lite dumt att tala om totalentreprenader när kontraktet troligtvis inte varit ett ABT06 eftersom den drabbade var en privatperson. Oavsett så har denne enbart avtal med Bauhaus och ingen annan, därmed har de fullt ansvar för det som deras anlitade entreprenörer ställer till med. Om de har kursat så är inte detta den drabbades problem, utan Bauhaus.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Matstj skrev:
Juridiskt sätt har Bauhous ansvarsförsäkring för anlitade företag.
Ja, att Bauhaus har någon form av ansvarsförsäkring betvivlar jag inte. Jag har också en ansvarsförsäkring.

Matstj skrev:
Moralisk, beror det på männskliga faktorer.
Utveckla gärna...


Matstj skrev:
Det kan hända vilket företag/privat person som helst.
Ja, alla företag och privatpersoner kan åka på blåsningar. Det avgörande är hur man hanterar situationen. I detta fall verkar Bauhaus strunta totalt i sitt ansvar och man har därmed lämnat kunden i en prekär situation.

Matstj skrev:
Det är inte första gången ett företag anlitar ett annat företag som visar sig vara fuskis.
Nä, inte den sista gången heller. Detta är dock helt irrelevant.

Matstj skrev:
Fokus ska vara på fusk företaget inte Bauhous.
Nej, fokus skall vara på Bauhaus eftersom den drabbade privatpersonen tecknat avtal med Bauhaus och ingen annan. Vad är det som är så svårt att förstå gällande detta?
 
De skulle ha återkommit igår (måndag) men vi har inte hört något ännu

nimhed skrev:
Finns det några nya uppgifter kring Bauhaus återkoppling?
 
Fokus skall såklart vara på Bauhaus, om dom skall ta sitt ansvar,men i en rättslig prövning blir jag inte förvånad om det läggs på entreprenörerna,och det hela rinner ut i sanden,och TS får tampas med dom
 
Hur många olagliga elinstallationer kan Bauhaus som totalleverantör leverererat till kund? 100? 500? Hur många av dessa är farliga? Alla som vet att man haft Bauhaus bör begära en elgenomgång av en elbesiktningsman för att säkerställa att allt är OK, ditt försäkringsbolag kommer inte betala ut om något händer om det visar sig att Bauhaus via sina underleverantörer levererat någon farlig installation.

Kvalitetsdokument/Våtrumsintyg hur många sådana osanna har Bauhaus delat ut 100? 500? det blir svårt att sälja villan/lägenheten om det uppdagas att du inte har ett äkta, samma sak med elen.
Tänk till nu och avkräv Bauhaus ovanstående.
 
eviljava skrev:
Kunder som fortsätter att handla på dessa ställen är således inte kunder som efterfrågar service och kompetens. Det måste rimligtvis vara andra saker som lockar? Ett stort sortiment kanske? Gratis parkering?
Alla trivs vi med olika saker. Själv tycker jag det är perfekt att kunna åka och handla halv 8 på kvällen, och gå runt i varuhuset själv utan att personalen skall komma och störa.
Vissa butiker (främst andra branscher) är jag ofta nära på att fly från i protest, då personalen inte kan låta bli att hänga efter en som en igel och försöka hjälpa till så fort man råkar titta på något.
 
n_sandstrom skrev:
Alla trivs vi med olika saker. Själv tycker jag det är perfekt att kunna åka och handla halv 8 på kvällen, och gå runt i varuhuset själv utan att personalen skall komma och störa.
Vissa butiker (främst andra branscher) är jag ofta nära på att fly från i protest, då personalen inte kan låta bli att hänga efter en som en igel och försöka hjälpa till så fort man råkar titta på något.
Så kan det nog vara...

Jag gillar inte heller efterhängsen personal (vem gör det?).
När det gäller den kategorin tror jag dock att mindre klädbutiker är värst?
 
Redigerat:
Om Bauhaus personal skulle kunna ge lika bra råd som du kan få hos tex. en bra Beijers butik så skulle också priserna vara i nivå med dem du får betala hos Beijers.

De som sitter på Bauhaus chatt på deras hemsida verkar dock ha bättre kunskaper än de som jobbar i butiken, därför brukar jag numera chatta med dem och låta dem kolla så saker och ting finns hemma innan jag åker och handlar. Klart effektivare, brukar inte ta många minuter innan man får chatta med någon dessutom :)

Jag handlar ofta på Bauhaus i GBG och de som jobbar i deras färgavdelning är helt klart väldigt duktiga.
 
Tycker f.ö. att det brukar vara rätt svårt att få tag på personal på Beijer öht
 
eviljava skrev:
Ja, alla företag och privatpersoner kan åka på blåsningar. Det avgörande är hur man hanterar situationen. I detta fall verkar Bauhaus strunta totalt i sitt ansvar och man har därmed lämnat kunden i en prekär situation.
Det har varken du eller jag någon aning om. Det som finns i artikeln är det som beställaren berättat. Vi har inte läst, Bauhous version.
De kanske ville ha en dusch i början o har ändrat sig badkar. Eller har inte definierat hur de vill ha det. Det är väldigt vanligt att kunden ändrar sig mitt elller i slutet av arbetet. Jag tycker inte att man döma ut företaget ensidig bara mha info från beställaren.
Det är orättvis.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Matstj skrev:
Det har varken du eller jag någon aning om. Det som finns i artikeln är det som beställaren berättat.
Ja, det var därför jag skrev: "I detta fall verkar Bauhaus strunta totalt i sitt ansvar".
Läsförståelse?

Matstj skrev:
Vi har inte läst, Bauhous version.
Nä, de har ju lovat att återkomma (enligt artikelförfattaren). Men helt uppenbarligen har de inte gjort det ännu.

Matstj skrev:
De kanske ville ha en dusch i början o har ändrat sig badkar. Eller har inte definierat hur de vill ha det. Det är väldigt vanligt att kunden ändrar sig mitt elller i slutet av arbetet.
Om du stör dig på att folk spekulerar och drar förhastade slutsatser, skulle man nog kunna säga att du "kastar sten i glashus" här.
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Så länge Bauhaus tiger trots att de fått tillfälle att yttra sig måste man ändå utgå från att sagesmannens uppgifter är korrekta. Oavsett läge så borde det vara tillräckligt för Bauhaus att de har missnöjda kunder, de borde göra allt för att rätta till misstag.

Utan att själv dra alltför långtgående slutsatser tycks det mig som att matstj möjligen har någon koppling till utföraren.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Frankesson skrev:
Så länge Bauhaus tiger trots att de fått tillfälle att yttra sig måste man ändå utgå från att sagesmannens uppgifter är korrekta. Oavsett läge så borde det vara tillräckligt för Bauhaus att de har missnöjda kunder, de borde göra allt för att rätta till misstag.

Utan att själv dra alltför långtgående slutsatser tycks det mig som att matstj möjligen har någon koppling till utföraren.
Jag har definitiv ingen koppling till varken utföraren eller Bauhous. Men jag upplever att det har liksom blivit en trend att folk anlitar större företag bara för att det är lättar att stämma dem.
Gillar man inte kakel färgen som man har valt efter uppsättning då kan man begära att byta ut de med motiveringen '' fel leverans''. Det är ett stort företag det måste de ha råd med ! Gillar man inte planlösningen efter att arbetet är utförd då vill man att företaget ska stå för det och riva badrummet och bygga om. "Det har de råd med !"
Så kan man inte göra med mindre företag eftersom de skulle aldrig gå med på det. Av den enkla anledningen att de har inte råd med det.
Nu säger jag inte att det är så i det här fallet. Men det finns mosägelse i berättelsen å ena sidan sägs det att företaget har bytt 30 tals kakelplattor å andra sidan sägs det att de har struntat totalt i kunden.
De här två går inte ihop.
 
Ganska korkade argument Mats. Vi har artikeln att gå på och där kan man läsa att Bauhaus till och med verkar begå urkundsförfalskning och det är väldigt allvarligt. Du försvarar några som uppenbart brustit i sitt ansvar.

Och inte för att vara ordpolis men dem heter Bauhaus. Det är tyskt, inte halv amerikanskt :)
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.