Min dotter har köpt ett tillbyggt hus som  står på gjuten plata och i denna ligger det rör som ger värme i golven. Plattan står på berg.

Min fråga är  det för klen platta då den är 12 cm hög?

Familjen som bott i kåken har inte haft problem

Men tycker själv det är lite höjd på den.

Men jag själv e ingen kunnig man som
kan något om bygge!

Behöver få ro i sinnet bara :-?

Vet inte om det syns på kortet

 
  • 06112029.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
betongtjockleken är säkert okej, vi bygger nu med 12 cm och grundläggarna säger att de bara brukar lägga 10 cm betong. Men sen bordet förstås vara det vanliga under, isolering o singelbädd även om det är berg, eller har jag fel? Fast det syns ju inte på bilden eller när du är där, det borde ju vara dokumenterat i nåra bygghandlingar.

Förstår din oro, men just den detaljen tror jag inte är nåt hinder. Har du funderat på att låta nån besiktningsman titta på huset i övrigt?

/me

 
Hej. tror inte det går att kolla med ägaren Då han bor i polen. Men tror nog det är en ärlig man då han byggt detta hus till sin familj och bott i det i tio år.

Vad skulle kunna hända om det ej finns det som du nämner singelbädd
mm?

M.v.h. Pittbull :'(
 
Singlet är till för att leda undan vatten under plattan under plattan
 
Mats Min fråga var följande.....Vad som skulle kunna hända med plattan.

Jag vet att Singlet är till för att leda undan vatten ;D

tackar för svaret.
 
Följden av avsaknat singel borde då bli en blötare platta vilket ev kan ge fukt/väta ovanpå plattan och är det för tätt där så det inte torkar så finns det väl en möggelrisk då
 
Hej igen. Kan det mögla då plattan har inbyggd värme som har 25 grader?
Och är värme källa för huset
 
Det är inte plattan som möglar utan golv/syllar osv. om det blir för fuktigt på/i plattan.
 
Mikael_L
Jag funderar ... är det inga kantbalkar? (voter) :-/

Fast huset verkar vara lätt, kanske inte behövs?!
 
Har de gjutit direkt mot berget så ska väl det duga som en mycket överdimensionerad balk
 
Mikael_L
Ja berget måste duga bra ... :D
 
Snailman
Om det inte är någon isolering under plattan måste väl en hel del värme gå ned i plattan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.