Hej,

Vi har flyttat till ett en plans hus med källare och vill dra nätverk till ett par rum.

På entreplan finns det 5 rum där 4 rum behöver internet via sladd. Internet är idag ADSL men de är på gång att gräva i gatan och då lär det bli fiber. ADSL modemet står i ett "datorrum"(1 av de 4 rummen som behöver internet) på entreplan, modemet är kopplat till en router som delar ut internet dels med LAN kabel men även med Wifi. I källaren finns det 1 rum som behöver internet i dagsläget och här finns redan en kanal ner från vinden.

Min förfrågan till elektrikerna har varit följande :

Dra upp en LAN kabel till vinden från routern i datorrummet på entréplan. Uppe på vinden dras ström fram till en switch där LAN kabeln kopplas. Från denna switch kopplas sedan 4 st LAN kablar, 3 st går ner i olika rum på entréplan och 1 av dem går ner i källaren via kanalen. Allt kommer dras i kabelkanaler och där det finns TV utatag(parabol) kommer ett kombouttag att sättas.

Priset för att dra detta inkl matreial(utom switch) hamnar på ca 4500 kr.

Nu är frågan om jag tänkte rätt? Man skulle kunna tänka sig att man drar upp telefonkabeln på vinden och sätter modemet och router där eller att man bytar ut switchen mot routern. Anledningen till att jag ville ha den på entré plan är för att ibland kan man behöva komma åt den men visst det är väldigt sällan och det är inte jätte svårt att komma upp på vinden.

Hur brukar man dra nätverks om dessa?
 
Får du fiber kommer du behöva fler uttag. Din TV kommer då köra via nätverks-uttag via någon form för digital-box om du väljer att byta från parabol. Även en Smart-TV vill ha eget uttag, likaså eventuella andra media-spelare (tex Apple TV). Telefon-kabeln kommer nog inte användas den dagen du får fiber.

Det vanligaste är att dra så många kablar du kan till en central punkt. Förslagsvis där inkommande fiber hamnar. Där monterar du en switch med så många portar (uttag) som du har kablar till de olika rummen. Till denna switch kopplas din router. Du kommer sannolikt få en ny router i samband med fiber.

På vinden är det inte så roligt med aktiva (prylar med ström) komponenter som tex en switch.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
D
Homeplug är i inget att ha om trafiken måste gå över olika faser.
Har du en borr så kan du köpa cat6-kabel på biltema, kabelkanaler och uttag på Classe eller liknande. Sen behöver du ett kronverktyg. Du kan lika gärna köpa en 24 portars switch och dra dubbla kablar till varje uttag. Glöm inte en UPS till switch/router ifall du har prylar som ska larma vid strömavbrott.
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
PeterStrandberg skrev:
Du kan överväga att kommunicera via elnätet också,
[länk]
Elnätet är tyvärr allt annat än stabilt när det gäller nätverk, ibland kan det fungera bra men oftast har jag bara hört dåliga saker om det.
 
DMOL skrev:
Har du en borr så kan du köpa cat6-kabel på biltema, kabelkanaler och uttag på Classe eller liknande. Sen behöver du ett kronverktyg. Du kan lika gärna köpa en 24 portars switch och dra dubbla kablar till varje uttag. Glöm inte en UPS till switch/router ifall du har prylar som ska larma vid strömavbrott.
Jo att borra och dra cat kabel är i sig inga större problem men så ska det kopplas in el på vinden till switchen(som jag redan har en Netgear ProSafe 8 portars (GS108)). Dessutom vill man tro att en elektriker drar grejerna enligt punkt och prick, drar jag det så lär det väll gå kors och tvärs.

Varför skulle jag behöva 2 trådar till varje uttag? Känns lite overkill för privat hus? Jag brukar behöva ganska många uttag i de rum där jag använder nätet så jag får ändå sätta en switch där.

Nätverket kommer inte ha något med larm att göra i dagsläget men det var en bra tanke.
 
Mainstream skrev:
Får du fiber kommer du behöva fler uttag. Din TV kommer då köra via nätverks-uttag via någon form för digital-box om du väljer att byta från parabol. Även en Smart-TV vill ha eget uttag, likaså eventuella andra media-spelare (tex Apple TV). Telefon-kabeln kommer nog inte användas den dagen du får fiber.

Det vanligaste är att dra så många kablar du kan till en central punkt. Förslagsvis där inkommande fiber hamnar. Där monterar du en switch med så många portar (uttag) som du har kablar till de olika rummen. Till denna switch kopplas din router. Du kommer sannolikt få en ny router i samband med fiber.

På vinden är det inte så roligt med aktiva (prylar med ström) komponenter som tex en switch.
Jag planerar köra kvar på parabol även när jag får fiber då jag vet att TV tar en hel del av bandbredden. Smart-Tv har jag men använder inte det, istället kör jag mediaspelare ex Windows, Kodi och en del konsoler. I dessa rum räcker oftast en 8 portas switch av finare modell bra.

Min tanke är att ta emot internet där man måste, när det gäller ADSL så blir det vid första telejacket, är det fiber så antar jag att det kommer in i källaren eller något i den stilen. Modemet ser jag bara som en mottagare av internet som sedan kopplas till mitt intranät för att dela ut internet. Så i detta fallet så kommer internet in i datorrummet, modemet delar det vidare till en router och routern som skapar intranätet kopplas till en central switch(på vinden). Vinden känns som en bra placering då 1. det är lätt att dra ner sladd i de rum som behöver 2. Switch är mer eller mindre underhållsfri. När sladden väl anländer till rummen så kopplas det i vissa fall direkt till slutprodukten men oftast kopplas det ytterligare en 8 portas switch där beroende på antal produkter.

Vad är problemet med att ha en Switch på vinden?

De routrar man får med tjänster idag är oftast ganska dåliga så jag ersätter alltid dem med något bättre. Dessutom kan det vara en god idé att köra samma märke på switchar och routrar då man annars kan stöta på konstiga fel i VÄRSTA FALL.

Det jag egentligen funderar på är om det kanske är routern som ska upp på vinden istället för switchen men en router kan behöva lite mer underhåll så det tar emot att sätta den på vinden faktiskt. Det är lite som med ett modem, ibland kan man få göra något med den.
 
En annan sak jag funderat på är om man kanske ska lugna sig och istället bila upp väggarna för att dra kablarna inne i väggarna. I källaren är det betong och på entré är det troligen främst trä, hur brukar man göra? Att infällda kablar är snyggast är det inget snack om.
 
jag har allt mitt på översta delen av en gaderob där sitter nätverksdisk switchar och diverse andra prylar man vill ha sen går allt upp på vinden och ner med 2 stycken cat6 i kanelkanal till dubbeluttag i alla rum
 
Andreas_kalmar skrev:
jag har allt mitt på översta delen av en gaderob där sitter nätverksdisk switchar och diverse andra prylar man vill ha sen går allt upp på vinden och ner med 2 stycken cat6 i kanelkanal till dubbeluttag i alla rum
Har du draget det själv? Jag behöver kabel till 3 rum på entré plan och 1 rum i källaren som kan gå via befintlig kanal.

Att borra, dra kabel, sätta listor hade jag troligen fixat även om det taget lite tid, det svåra jag ser är att dra el på rätt vis till vinden(switchen) och då att koppla på och dra ner en kabel till källaren.

När det gäller kabel vet jag att i vanlig lägenhet räcker CAT5E utan tvekan men kanske är det så att man måste köpa den dyrare CAT6 kabel när det gäller husinstallation.
 
jag har gjort allt själv skulle inte rekommendera switch på vinden utan ta tex en hylla längst upp i garderob eller köksskåp där det finns plats för mer än du tänker ha idag kan lägga upp en bild på mitt skåp ikväll det är redan för litet
 
Andreas_kalmar skrev:
jag har gjort allt själv skulle inte rekommendera switch på vinden utan ta tex en hylla längst upp i garderob eller köksskåp där det finns plats för mer än du tänker ha idag kan lägga upp en bild på mitt skåp ikväll det är redan för litet
Varför är det inte bra med en switch på vinden? Om jag har den nere på entreplan så betyder det att det ska gå upp inte 1 men 4 TP sladdar i ett rum!? Det lär aldrig bli snyggt om man inte gräver djupa hål i väggarna? Behövs det sen dra till ytterligare rum så finns det risk att man kör fullösning från annan rum efter som man då måste dra ytterligare en sladd upp i det där rummet där det redan finns 4 TP sladdar upp.

Dessutom kan det vara så att man måste flytta sitt "dator" rum d.v.s där switchar och grejer är i framtiden och isåfall får man dra om allt. Har man switchen på vinden så behöver man bara dra om 1 sladd.
 
just därför man använder ett skåp oavsett om man kopplar själv eller inte så kommer det bli mycket kabel och utrustning mitt sitter i hallen och innehåller just nu en nätverksdisk en patchpanel två stycken switchar en tellstick och en trådlös 5ghz accesspunkt så det underlättar om det är dolt :)
IMG_20150818_195925.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har min switch på vinden för att det var enklast att dra allt dit...
DSC_0604.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Andreas La Motte skrev:
Jag har min switch på vinden för att det var enklast att dra allt dit...
[bild]
Ser att du även satt routern där? På ett vis är det bra då det ger bättre spridning i huset(om det nu sitter i mitten av huset) men om det strular vill man gärna inte upp på vinden o pilla väl?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.