Jag köpte en Netgear EX6200 för ett tag sedan för att förbättra internet täckningen i huset.
Jag har mobilt bredband och extendern förlänger täckningen.
Tyvärr har extendern börjat fungera sådär.
Den är alltid igång och täckningen är alltid jättebra. Men mina enheter tappar uppkopplingen mot extendern hela tiden. Och trots att den är synliga för mina enheter så kan de inte ansluta.

Detta avhjälps genom att jag startar om modemet (inte extedern). Men jag orkar inte springa runt och starta om modemet 1-2 ggr per dag.

Vad tror ni problemet kan vara?
 
Vad har du för router?
Problemet ligger antagligen i den eftersom det funkar efter omstart av routern.
 
Logga in på din extender och ändra så att den själv använder statisk ip-adress (kolla manualen) och sätt sedan ip-adressen på extender till ett högt värde i det använda ip-spannet så att din router delar ut adressen till någon annan enhet. Det har löst problemet för andra som har Netgear extender.
 
J
Håller med oneman.
I ölvrigt är extendrar djävulens påfund!
Det är som att plocka fram gamla unkna rester ur kylen och försöka laga till något gott av det...
 
Blev fel i mitt förra inlägg. Rättat nedan.
oneman skrev:
...sätt sedan ip-adressen på extender till ett högt värde i det använda ip-spannet så att din router INTE delar ut adressen till någon annan enhet...
 
Jag har en extender som gör ungefär likadant, men den brukar hålla nån vecka innan den hänger sig. Jag har gjort en fullösning som har fungerat bra nu i några år, jag har satt en vanlig timer till väggkontakten, så extendern är avstängt nån halvtimme varje natt när jag ändå inte använder den. Fullösning, men enkelt och fungerar utmärkt!
 
  • Gilla
oneman
  • Laddar…
oneman skrev:
Logga in på din extender och ändra så att den själv använder statisk ip-adress (kolla manualen) och sätt sedan ip-adressen på extender till ett högt värde i det använda ip-spannet så att din router delar ut adressen till någon annan enhet. Det har löst problemet för andra som har Netgear extender.
Jag sitter med manualen framför mig, men det finns tyvärr ingen information om hur jag ändrar till statisk IP-adress. En väldigt tunn och informationsfattig manual dessutom.
 
Om något vet hur det funkar på en sån här router får ni gärna hjälpa mig. Har tagit mig in på routern och letat runt lite. Men hittar tyvärr inte vart jag ställer in detta.
 
Hm, det verkar som jag är inne på modemet, alltså min D-link DWR-923 och inte min extender. Jag skrev 192.168.0.1 i adressfältet.

Enligt instruktionsboken till min netgear extender ska jag skriva www.mywifiext.net
Men skriver jag det får jag bara ett felmeddelande. Någon som vet hur jag loggar in på en Netgear EX6200?
 
När du är inloggad på din router så bör du kunna få upp en lista på anslutna enheter (MAC-adress & ip-nummer). I den listan bör extendern finnas med.

Webbadressen www.mywifiext.net går till netgers internetserver, på den serven finns en programsnutt som letar efter extendern på ditt egna LAN, om du inte har internetuppkoppling eller om routern stryper för mycket så funkar inte webbadressen som det är tänkt.
 
T
Du borde kunna se i routerns(det du kallar modemet) admingränssnitt vad du har för ip-adress till extendern och sen använda den som adress i din webbläsare. Då bör du kunna hitta den och få upp inloggningsrutan för extendern.

Men jag undrar om du inte ska ställa in i routern vilken ip-adress du ska få på externdern...? Det är ju routern som delar ut ip-adresser(är DHCP-server i ditt nät) och inte omvänt.

Kolla vilken MAC-adress som din extender har när den är uppkopplad under LAN->Device list.
Sen kan du tilldela den MAC-adressen en fast ipadress, det borde vara under LAN->DHCP->DHCP Reservation
Välj en ip-adress som ligger inom intervallet som din DHCP-server(router) har definierat.

Jag hade själv en enklare DLink-router innan och den hade liknande problem - att jag var tvungen att starta om den med jämna mellanrum för att det skulle fungera. Först någon gång "ibland" och senare tätare och tätare intervall. Det löstes ett tag med en timer som bröt strömmen för routern varje natt men sen blev det värre och jag ledsnade och köpte en annan router. Den startar jag om värje gång jag uppdaterar firmware eller flyttar den etc vilket har varit en till två gånger per år.
 
Vad får du för felmeddelande när du försöker använda webbadressen? För att kunna använde webbadressen http://www.mywifiext.net/ så måste du vara ansluten till extenderns trådlösa nätverk.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Om inget annat hjälper och du inte är så haj på macadresser och så, så chansa dig fram, och börja på 192.168.0.100. Enl manualen så börjar din D-link dela ut adresser från 100.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.