Hej

Håller på med bygglov till ett fritidshus där tomterna ligger väldigt tätt.

Så här säger reglerna som jag fick från kommunen,

"Om avståndet är 7 - 8 m ska väggarna, inklusive dörrar, vara utförda i minst brandteknisk klass EI 30 och det finns ingen begränsning av oklassad fönsterarea."

Frågan är om jag som kommer ha mellan 7-8 meter mellan mitt och grannes hus kan räkna skjut eller vikglaspartiet som fönster area eller om det ska räknas som dörr?

Mvh
 
Screenshot_2015-06-29-12-31-57.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lita inte på kommun
 
clip_image004.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Står faktiskt "inkl. dörrar" där jag tittade, bygglovsguiden.se

Så frågan kvarstår ju, är ett vik eller skjutparti en dörr eller ett fönster, för om det räknas som fönster så är det ju inga problem, men räknas det som dörr så ska det var el30
 
Redigerat:
Så vitt jag vet räknas det som dörr eftersom det är öppningsbart. Så har vi i alla fall det på våra projekt med franska balkonger och dylikt. Ganska logiskt egentligen.
 
Så fönster är bara sådant som ej går att öppna menar du?
 
harry73
Dörrar räknas som vägg, men fönsteröppningar är undantagen. Det tolkar jag som att fönsteröppningar i dörrar också är undantagen.
Ja dina skjutdörrar borde räknas som vägg, men eftersom fönsteröppningar undantas blir det i ditt fall hela dörren.
 
Harboe skrev:
Så fönster är bara sådant som ej går att öppna menar du?
Ursäkta dålig formulering. Om man kan gå ut genom "fönstret" räknas det som dörr precis som harry73 skriver ovan.
 
Harboe skrev:
[bild]

Står faktiskt "inkl. dörrar" där jag tittade, bygglovsguiden.se

Så frågan kvarstår ju, är ett vik eller skjutparti en dörr eller ett fönster, för om det räknas som fönster så är det ju inga problem, men räknas det som dörr så ska det var el30
Ja om det är 2 meter eller mindre.du hade ju 7 eller?
 
Redigerat:
Min erfarenhet är att det finns fönster fast eller öppningsbart och fönsterdörr.
När det gäller dörrar är de oglasade eller glasade.

Oavsett så måste din vägg & dörr vara utförd i minst brandteknisk klass EI 30. Och inga krav på fönster.
Detta endast när båda motstående byggnaders väggar är byggda med samma krav.
 
sune73 skrev:
Min erfarenhet är att det finns fönster fast eller öppningsbart och fönsterdörr.
När det gäller dörrar är de oglasade eller glasade.

Oavsett så måste din vägg & dörr vara utförd i minst brandteknisk klass EI 30. Och inga krav på fönster.
Detta endast när båda motstående byggnaders väggar är byggda med samma krav.
Motstående byggnad är en stuga från 30-talet som nog inte uppfyller ett endaste krav,
 
falkn skrev:
Ursäkta dålig formulering. Om man kan gå ut genom "fönstret" räknas det som dörr precis som harry73 skriver ovan.
Då missuppfattar jag nog harry73s inlägg, för jag uppfattade det som att han menar att min skjutdörr som är helglasad räknas som ett fönster
 
harry73
Harboe skrev:
Då missuppfattar jag nog harry73s inlägg, för jag uppfattade det som att han menar att min skjutdörr som är helglasad räknas som ett fönster
Du missuppfattade mig inte :) Det är däremot möjligt att jag missuppfattar tabellen i ditt inlägg :surprised:

Men det är inget i tabellen som säger att ett fönster öppning inte kan sitta i en dörr.
Är minsta avståndet 7 m, då kan du ha obegränsad yta med oklassad fönsterarea i din dörr.
 
harry73 skrev:
Du missuppfattade mig inte :) Det är däremot möjligt att jag missuppfattar tabellen i ditt inlägg :surprised:

Men det är inget i tabellen som säger att ett fönster öppning inte kan sitta i en dörr.
Är minsta avståndet 7 m, då kan du ha obegränsad yta med oklassad fönsterarea i din dörr.
Tack för klarifiering, nu känner ja mig lite lugnare, ju längre man kommer i processen att bygga hus, ju mer saker är det som man måste tänka på.
 
Harboe skrev:
Motstående byggnad är en stuga från 30-talet som nog inte uppfyller ett endaste krav,
Då uppfylls inte kravet! Med andra ord måste du uppfylla andra troligtvis högre krav än tidigare nämnda.
 
sune73 skrev:
Då uppfylls inte kravet! Med andra ord måste du uppfylla andra troligtvis högre krav än tidigare nämnda.
Ok, det låter inget vidare, jag har mailat kommunen om lite mera information,

Stugan som står mittemot är grannens så det är ju vansinnigt om det ska påverka mina krav. Det finns andra nybyggda hus i samma område där det endast är 3 meter till närmsta gamla stuga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.