Vi funderar på att köpa ett gammalt torp. Huset har torpargrund och i vissa rum en takhöjd på 1,80, som upplevs trångt. Vi undrar om det är möjligt att sänka golvet 20 cm i dessa rum. Mäklaren säger att man gräver upp torpargrunden och bygga nytt golv.

Stämmer det, är det verkligen "så enkelt" eller finns det begränsningar som vi måste kolla upp innan köpet? Bredvid huset finns en 5m grävt brunn som ger mycket vatten - kan det blir problem med grundvattennivån?

Någon som vet vad kan det bli för kostnad för ett rum på 20 m2?
 
Det går säkert bra, men det är nog inte lämpligt att sänka så du kommer nedanför stommen så räkna inte med mer än 15-20 cm.

Om du inte ska göra det själv 50000:- i arbete och 10000:- i material.
 
Om vinden är oinredd så skulle det kanske gå att ta bort iallafall en del av de tvärgående stockarna som nu utgör taket i rummet. För att väggarna och takstolarna ska behålla sin styrka så kan man sätta tvärgående plankor/bjälkar högre upp på takstolarna.

Saknar huset murstock så skulle det annars kunna fungera att höja hela huset ett eller två stockvarv. Ofta är nedersta stocken ganska dålig på gamla timmerhus och kan ändå behöva bytas.
 
Tar upp tråden igen! Jag är är i stånd att ev köpa ett äldre torp där takhöjden är 180 cm och själv är jag 185, inte en bra kombination således. Enligt mäklaren är torpargrunden låg. Frågan är om det är möjligt att gräva ned under befintlig grund och exempelvis gjuta en platta eller liknande? Att få 20 cm till räcker. Höja taket går inte. Tacksam får råd!
 
Borde man inte kunna lyfta det och få in ett varv med stockar under (som ny syll)? Utan att ha sett det så känns ett lägre golv i en ännu lägre grund som att be om fuktproblem (om jag utgår från mitt gamla timrade hus med låg torpargrund)

Edit: bättre om man läser hela tråden innan man kommer med samma förslag :)
 
Redigerat:
Som jag skrev är det inte möjligt. Det är utbyggt på två håll, bla ett brygghus i betong. Min fundering var alltså att sänka och vilka erfarenheter som finns kring det. Fuktproblem kanske kan vara ett sådant. Om det inte låter sig göras blir det nog inget köp!
 
Nu vet jag inget om torpet i övrigt, men hela grejen känns rätt kostsam. Ska man göra det här så bör man nog dränera ordentligt runtomkring, det blir ju lite som att gräva ur en källare. Dvs inget direkt svårt eller ovanligt, men rätt jobbigt.
 
Ja det kanske är så att det blir för mycket jobb och för med sig en del annat som typ dränering. Synd, men det blir väl till att hitta ett annat hus med högre takhöjd från början!
 
När jag letade hus bestämde jag mig tidigt för att aldrig köpa ett hus där jag inte kunde gå omkring utan att kröka huvudet. Hur försiktig jag än är lär det bli en hjärnskakning åtminstånde vart 5:e - 10:e år och det är det inte värt.
 
harry73
1,80 duger som lekstuga men inte som sommarstuga. Även 2 m kommer att kännas väldigt trångt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.