Det är helt klart ett dåligt upplägg att inte kravet ställs även på befintliga lån. Det skapar en obalans på marknaden med försäljningspriser som inte motsvarar förväntningarna.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
De med befintliga lån amorterar nog mer än folk tror. Har för mig att jag sett att snittbelåning var runt 75-80% idag. Bankerna kräver ju redan idag amortering ner till 70% av värdet. Skulle priserna gå ner mer än 30% på 5-15år! Ja e skeptisk.
 
Tror att problemet redan är att de som köpt för dyra fastigheter inte kommer att ha råd att amortera 6-8000 i månaden om de inte har haft amortering innan.
Nu tror jag bara att jag kommer ihåg rätt, inte säker, men igår måndag på nyheterna så tog de upp exemplet att vid 70% belåning av 2 000 000 blir amorteringen 3 300/månad i extra kostnad.
 
De som har köpt dyrt med höga lån har buffert varje månad, banken skulle inte ge dem lånen annars. Förutsett att låntagarna får behålla sin jobb...
 
Jonatan79 skrev:
De med befintliga lån amorterar nog mer än folk tror. Har för mig att jag sett att snittbelåning var runt 75-80% idag. Bankerna kräver ju redan idag amortering ner till 70% av värdet. Skulle priserna gå ner mer än 30% på 5-15år! Ja e skeptisk.
Det du säger stämmer förhoppningsvis, de flesta jag känner amorterar inte om de inte måste för banken.

Menar du belåningsgrad utifrån köpeskilling eller värdering (ej att förväxla med faktiskt värde)? Bankerna kräver inte amortering ned till 70%. Vissa banker (swedbank iaf) gör det, och det är bra, men det är inget som alla banker gör.

Din skepis är nog att anse som historielös, tycker jag. Kolla vad som hände i början på 90-talet, då hade vi inte haft en alls lika kraftig rusning som denna gång. Eller fallet i Skåne (dock betydligt lindrigare, typ 11% om jag minns rätt) nu för några år sedan.
 
Jonatan79 skrev:
De som har köpt dyrt med höga lån har buffert varje månad, banken skulle inte ge dem lånen annars. Förutsett att låntagarna får behålla sin jobb...
Förutsett det, ja. Ingen har ju någonsin blivit av med jobbet, långtidssjukskriven eller föräldraledig. Och banken skiter i om du kan fortsätta leva drägligt eller inte, så länge du kan betala räntan. Deras kalkyler är inte direkt luftiga.
 
Pagno skrev:
Tror att problemet redan är att de som köpt för dyra fastigheter inte kommer att ha råd att amortera 6-8000 i månaden om de inte har haft amortering innan.
Nu tror jag bara att jag kommer ihåg rätt, inte säker, men igår måndag på nyheterna så tog de upp exemplet att vid 70% belåning av 2 000 000 blir amorteringen 3 300/månad i extra kostnad.
Amortering bör ju inte ses som en kostnad. Om räntan går upp till lite mer normala nivåer, säg 5%, så blir ju räntekostnaden på samma lån drygt 8300kr/mån. Men i och runt storstäderna är det många som har lån på 4-5 miljoner...
 
stefancrs skrev:
Är det bra eller dåligt? Känns som att det finns en risk att följande händer:
1) De med befintliga lån amorterar inte
2) Nya köp går ned i pris pga amorteringar (bra!)
3) 5-15 år senare: de med befintliga lån har inte råd att flytta, för de har nu mer i lån än vad deras bostad är värd. De borde ha amorterat.

Målet är väl ändå att priserna ska justeras och bli mer sansade?
Det där kommer att variera mycket med område. Kring Stockholm tror jag inte amorteringskraven kommer mer än att avstanna prisökningarna. Sjunker priserna blir det på kort sikt tror jag. Med befolkningsökningen jämförd med bostadsbyggandet så sitter man nog på ett bestående värde som inte kommer understiga belåningen.
 
osiris skrev:
Det där kommer att variera mycket med område. Kring Stockholm tror jag inte amorteringskraven kommer mer än att avstanna prisökningarna. Sjunker priserna blir det på kort sikt tror jag. Med befolkningsökningen jämförd med bostadsbyggandet så sitter man nog på ett bestående värde som inte kommer understiga belåningen.
Det är inte säkert, befolkningsökningen i Stockholm beror inte på inflyttning utan främst på invandring (fler svenskar flyttar från än till Stockholm). Ska man generalisera så är det nog hyresrätter som det är brist på, inte bostadsrätter och villor. Dessutom, om räntorna går upp till mer normala nivåer (de var över 6% så sent som 2008) så blir det svårt att lägga dagens priser på ettor på söder, så att säga.
 
Jag tror inte heller att ett amorteringskrav kommer påverka prisbilden speciellt mycket i storstäderna. Det såg jag själv i Malmö nu när det ryktades om amorteringskravet i våras som skulle träda i kraft i augusti. Resultatet blev att priserna trissades upp för att folk ville köpa innan kravet trädde in. Nu när kravet uteblev så har ingen direkt justering av priserna skett utan de fortsätter på samma höga nivå alternativt fortsätter öka.
 
Tiden kommer väl utvisa hur det blir, men om det inte samtidigt sker ytterligare räntesänkningar så är det svårt att tro att en "svagare" köparskara inte skulle påverka försäljningspriserna.

Bostadsmarknaden, den enda marknaden där det anses vara bättre att det blir dyrare och dyrare. Målet är att över 100% av inkomsten ska gå åt till bostaden antar jag.
 
stefancrs skrev:
Tiden kommer väl utvisa hur det blir, men om det inte samtidigt sker ytterligare räntesänkningar så är det svårt att tro att en "svagare" köparskara inte skulle påverka försäljningspriserna.

Bostadsmarknaden, den enda marknaden där det anses vara bättre att det blir dyrare och dyrare. Målet är att över 100% av inkomsten ska gå åt till bostaden antar jag.
Den svagare köparskaran påverkar ju alltid mest eftersom de är flest, men detta gäller bara en viss typ av bostäder. Typiskt 2:surprised:r och mindre hus. Stora lägenheter i city påverkas troligtvis inte speciellt mycket av amorteringskravet då dessa köpare inte anser det vara ett problem.
 
falkn skrev:
Den svagare köparskaran påverkar ju alltid mest eftersom de är flest, men detta gäller bara en viss typ av bostäder. Typiskt 2:surprised:r och mindre hus. Stora lägenheter i city påverkas troligtvis inte speciellt mycket av amorteringskravet då dessa köpare inte anser det vara ett problem.
Absolut, men stora lägenheter i city är en väldigt liten del av marknaden / samhället :)
 
Jag har jobbat på bank i 9 år och betalat ut flera hundra miljoner i lån så jag vet nog en hel del om detta ämne. Statistiken baserades på köpeskilling vid lånetillfället om jag minns rätt. Bankernas kalkyler räknades på ca 7-8% när jag jobbade så en viss amortering fanns det utrymme för i kalkylerna. Och en finanskris som den senaste är det väldigt osannolikt att det sker igen på samma sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.