När inte värmen är på i huset som nu på sommaren och när man inte spolar varmvatten någonstans i huset, borde flödet på fjärrvärmevattnet vara 0 L/h då?

Anledningen till att jag frågar är att mitt system ligger på ca 15 L/h nästan jämt utan att jag använder nåt varmvatten.

Huset är från -82 och har ett "sekundärfjärrvärmesystem"(?) där föreningen har gemensam värmeväxlare och expansionskärl mot huvudfjärrvärmevattnet.
 
Fjärrvärmevattnet har alltid ett flöde, mer eller mindre stort. Om du inte förbrukar något varmvatten eller använder värmen så är temperaturfallet i dina värmeväxlare nära noll men flödet finns där på primärsidan.
På sekundärsidan finns ofta en cirkulationsledning, så att du alltid har varmvatten i ledningarna till tappstället, så att du inte ska behöva vänta någon längre tid när du behöver varmvatten.
 
Redigerat:
Jag funderade på samma sak här häromdagen.

Värmen slår på i mitt hus under svala sommardagar så då blir blir förbrukningen runt 1.1 kW och 21 L/h. Igår noterade jag att värmen inte var igång och då stod den på 0,3 kW och 7 L/h. Jag kikade precis och då stod det på 0 kW och 0 L/h och cirkulationspumpen var avstängd, testade därför att spola lite varmvatten och då gick cirkulationen igång igen.
 
fahlis skrev:
Fjärrvärmevattnet har alltid ett flöde, mer eller mindre stort. Om du inte förbrukar något varmvatten eller använder värmen så är temperaturfallet i dina värmeväxlare nära noll men flödet finns där på primärsidan.
På sekundärsidan finns ofta en cirkulationsledning, så att du alltid har varmvatten i ledningarna till tappstället, så att du inte ska behöva vänta någon längre tid när du behöver varmvatten.
Testade att justera temperaturen på varmvattnet och tomgångsflödet ändras beroende på hur varmt jag ställer in.
Är det då alltså flödet som krävs för att hålla växlaren varm?
 
stenglund skrev:
Testade att justera temperaturen på varmvattnet och tomgångsflödet ändras beroende på hur varmt jag ställer in.
Är det då alltså flödet som krävs för att hålla växlaren varm?
Det bör det vara.
 
fahlis skrev:
Det bör det vara.
Tack för hjälpen!
 
En liten följdfråga på detta, har varit bortrest två veckor så jag kunde få värdena då ingen värme/varmvatten används.
Är detta en rimlig tomgångsförbrukning?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vet inte om de är rimliga eller inte.
Men om du åker bort och vill kapa tomgångskostnaderna till noll så kan du stänga en av kranarna till växlaren, då har du garanterat ingen cirkulation/kostnad.

Obs, detta kan du endast göra sommartid, är det minusgrader ute så kan rören frysa sönder.
 
7 kWh under en dag för att hålla värmeväxlaren varm? Det blir ju en momentaneffekt på 290 watt. 2555 kWh under ett år. Tomgångsförlusterna för att hålla varmvattnet varmt i en bergvärmepump under ett år är ungefär 400 kWh.
 
Det skulle kunna vara rimligt om den får för sig att värma huset lite, men behövs det ingen värme och inget varmvatten så låter det för mycket.

Min anläggning går ner på 0 L/h under sommaren när inget varmvatten används, i alla fall är det vad som står på displayen. Kyligare sommardagar ligger den på runt 300 watt.
 
Men kan inte det vara rimligt OM man har varmvattencirkulation?
 
fahlis skrev:
Det bör det vara.
Är det rimligt med ca 300W förlusteffekt i varmvattenvärmeväxlaren?
Jag har lika som andra här noterat ca 300W-standbyeffekt på min fjärrvärmecentral med värmekretsen avstängd (och ingen VVC).

Värmeväxlaren är ju inte helt liten, och om den är ~60 grader varm så kanske det är rimligt med 300W strålningsvärme (jämför med litet element). Så isåfall kanske man ska isolera den?
 
Om det inte finns något värmebehov (enligt reglercentralens bedömning..) så ska det inte vara något flöde på primärsidan, och därmed ska själva värmeväxlaren inte heller bli varm...
 
Jag har nu testat lite i några dagar med att stänga av reglercentralen helt och märker ingen skillnad. Blir ju iof lite svårare att se skillnader nu när vi använder varmvatten lite olika varje dag.
Temperaturen på vattnet ut mot elementen håller iaf ungefärlig rumstemperatur genom hela dygnet så det borde inte vara där den drar värme.
Började testa igår att skruva ner termostaten för tappvarmvatten och det ser ut att göra skillnad i förbrukningen.
Det konstanta flödet på ca 15L/h som jag nämnde i första inlägget sänks samtidigt till runt 10L/h istället..Men då är tappvarmvattnet ca 48 grader och det ska väl vara 50-55 grader så det vore väl dumt att sänka mer?

Såhär ser flödet ut det senaste dygnet(det står temperatur men det är L/h och mäts var 30 min) det är inte så ofta den går ner till noll:
chart.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kanske är petigt att finjustera detta men känns dumt att den drar värme till ingen nytta :)
 
Kollade, efter kontakt med tillverkaren av fjärrvärmecentralen, temperaturen på inkommande fjärrvärmevatten och såg att det ligger på ca 51-53 grader.
Enligt tillverkaren ska det inte vara under 60 grader för att centralen ska kunna värma optimalt.

Så troligtvis är detta orsaken till flödet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.