Hej!

Funderar på att låta installera en Greenline HE C9 eller C11. Har idag 25A huvudsäkring och är rejält sugen på att gå ned till 16A för att spara drygt 2 000 kr per år. Frågan är om det går med C9 eller C11. Det blir sannolikt en C9.

Har dessa pumpar mjukstart? Hittar inget om det.
 
Vi har en Greenline HE C9 med 16A, dock så kör vi ALDRIG men elspets, pumpen är dimensionerad för att klara helt utan elspets. Vår pump är från 2011 och har ingen mjukstart.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Vi har 25A med HEE11 och säkringen har rykt någon gång efter strömavbrott eller om vi kört typ diskmaskin, tvättmaskin och spis samtidigt när VP'n gått...
11'an lär nog inte klara sig på 16A med allt annat skulle jag säga...
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
MB77 skrev:
Vi har en Greenline HE C9 med 16A, dock så kör vi ALDRIG men elspets, pumpen är dimensionerad för att klara helt utan elspets. Vår pump är från 2011 och har ingen mjukstart.
Nöjd med pumpen i övrigt? Du får gärna ge lite mer info om du vill - borrdjup, kvm, när huset är från, besparing? Antar att du bor i Jönköping.
 
anders07 skrev:
Vi har 25A med HEE11 och säkringen har rykt någon gång efter strömavbrott eller om vi kört typ diskmaskin, tvättmaskin och spis samtidigt när VP'n gått...
11'an lär nog inte klara sig på 16A med allt annat skulle jag säga...
C9:an kanske klarar sig? Hur gamla/nya är era vitvaror?
 
frihopper skrev:
C9:an kanske klarar sig? Hur gamla/nya är era vitvaror?
Allt från 2013/2014... Inkl. IVT pumpen...
 
anders07 skrev:
Allt från 2013/2014... Inkl. IVT pumpen...
När har det smällt då, har elspetsen varit på då? Hur många watt går VPn på som mest om den inte kör elpatron?
 
frihopper skrev:
Nöjd med pumpen i övrigt? Du får gärna ge lite mer info om du vill - borrdjup, kvm, när huset är från, besparing? Antar att du bor i Jönköping.
Har nog inget direkt att klaga på, pumpen tuffar på och gör sitt jobb. Har totalt 180m och ca 175m aktivt (kom inte ihåg exakt). Huset är från 1939 och dåligt isolerat, värmer knappt 150m2.

VP´n förbrukar mellan 5000-5500kWh/år (har separat elmätare).
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
frihopper skrev:
När har det smällt då, har elspetsen varit på då? Hur många watt går VPn på som mest om den inte kör elpatron?
Kör inte el-spets. Det har nog mest varit då TM kanske varit igång och så kommer strömmen tillbaka så har det sagt poff igen på en fas.
Drar man på TM, Diskmaskin, spis och ugn så ligger det väldigt nära 25 A när VP'n startar.
Jag vet inte vad VP'n toppar på men runt 6-8A per fas måste den i alla fall vara uppe på när den stånkar på för fullt.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
OK, tack för svaren!

Det verkar ju lite märkligt detta, men som sagt, är novis i sammanhanget.

MB77 klarar sig på 16A medan anders07 inte klarar sig helt och hållet på 25A. Dock har anders07 en 11:a. Kan det vara den enda skillnaden?

anders07: Har du en gigantisk varmvattenberedare?
 
Det beror ju helt på hur mkt spets och andra laster man har och hur de är fördelade på de 3 faserna
...Dvs hur mkt el enskilda faser i huset kan dra som mest.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Min VP drar omkring 3,2kW, lägger man till tvätt, tork, diskmaskin, kyl/frys samt spis/ugn så ligger jag farligt nära på vad 16A klarar av. Det är dock väldigt sällan allt är igång samtidigt. En gång sedan 2011 har säkringen löst ut, då hade vi ett par elradiatorer på uterummet :rolleyes:

Första diagrammet är VP, och andra är ink. all el en vecka i december.

VP-el.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

EL-tot.png
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
OK, har jag fattat det rätt att det funkar så här:

Vid 25A kan _hela_ elsystemet i huset belastas med 25A * 230 volt = 5 750 W per fas samt * 3 huvudsäkringar/faser á 25A = 17 250 W totalt

Vid 16 A gäller då 16 * 230 = 3 680 W * 3 faser = 11 040 W totalt

Har man proppar på t ex 10 A kan var och en av dessa ta 10 * 230 = 2 300 W tills man slår i taket för den fasen som den sitter på?

Kopplar man oftast in VPn på alla tre huvudfaser?
 
frihopper skrev:
Kopplar man oftast in VPn på alla tre huvudfaser?
Ja, de flesta maskiner med den storleken du frågar efter ansluts till 3 faser , mao 400 V mellan faserna. Har du bara koll på förbrukare per fas och blockerar eltillsatsen förutsatt att huset inte kräver tillsatsvärme , så bör du klara dig med 16 A vid 9 kW värmepump. Går ju att köpa effektvakt som kan koppla bort förbrukare , en del värmepumpar har det inbyggt men då kopplas i regel bara tillsatsvärmen bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.