Jag verkar få jobba mig nedifrån och upp nu när jag ska börja med ytskikten i huset, så källaren blev prio ett.
Följande förutsättningar gäller för de väggar som är mest bråttom:

1. Garage under huset, inga ytterväggar annat än vid porten. Väggarna är nedklottrade av den tidigare ägaren. "Grundfärgen" släpper inte så lätt, färgar inte av sig och ser ut att gå in en bit i putsen/betongen på de ställen jag hackat lös bitar av väggen.

Färg och Tapet/Happy Homes sa att jag bara skulle måla över allt med en Sigma Renova Isotop.

Min granne (målare som lagt av med sitt yrke) föreslog en vanlig täcklasyr.

Jag vill ha något ljust men inte helt vitt så jag misstänker att risken för genomsläpp blir betydligt större då.

IMG_20150813_162651.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




2. Pannrum där pannan inte hållit tätt. Mycket sot på väggarna och två av väggarna är ytterväggar.

Happy Homes föreslog att jag kunde chansa med samma isotop-färg och hoppas att det inte uppstår några fuktproblem. Alternativt slipa bort all puts, putsa om väggarna och hoppas på att en silikatfärg fäster.

Grannen föreslog istället att jag skulle tvätta med koncentrerad målartvätt som skulle spädas runt 10% och nöta med en borste.

IMG_20150813_162741.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Jag vill ju som alla andra att resultatet ska bli det bästa till det billigaste priset men jag vill samtidigt inte fuska, vilket jag känner att risken med Happy Homes förslag i pannrummet blir. Jag förstår att bilder inte säger så mycket om färgtyperna. Det är bara grannen som sett ytorna i verkligheten men han ville inte garantera något alternativ då han lagt av som målare sedan 10 år tillbaka.
Huset är orenoverat i källaren sedan byggåret 1954 om det säger något.


Så, vilka förslag ska man gå på, eller finns det ännu fler alternativ som kanske är bättre?
 
I garaget skulle jag köra på alcro / beckers isolerfärg istället. Den kan du lämna som färdig vit vägg. Behöver du bättra på slitstyrkan eller fräscha upp om ett par år så är det bara att måla på med vanlig väggfärg.

I pannrummet skulle jag tvätta rent och lägga på samma isolerfärg, men jag skulle även väta väggen lite innan man börjar skura med målartvätt så att tvättmedlet inte sugs upp av ytan. Problemet med fukt kommer ju utifrån, så blir det problem är det dags att dränera.

För att isolerfärgen ska fungera optimalt så kan man lägga ett tunt skikt först, och sedan gå på "på riktigt". Låt varje skikt torka i 12+ timmar.

EDIT: Ska tillägga att jag är långt ifrån expert på källargrunder - det finns andra medlemmar som säkert har andra bra tips - men ur målningsperspektiv så tycker jag att ovan är korrekt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.