Hej.
Vi bor i ett radhus och vår granne har köpt en uppblåstbar familjeplaskpool, inte gigantisk men den rymmer 1000 liter. Den är inte avancerad med reningsverk och så, utan de tömmer den varje kväll och fyller på med nytt vatten. Min fundering är om vattnet som töms ut varje kväll kan rimna ända bort till vårt hus så att vi kan få fuktskador? Deras tomt ligger lite högre än vår så vattnet rinner ner mot vår tomt. Dock har de poolen längst ut på tomten så det är ca 6 - 7 meter bort ifrån vårt hus. Gräsmattan sluttar en aning ner från huset mot slutet av tomten så vattnet åker lixom inte upp mot vårt hus. Men kan det ändå åka mot vårt hus när det sjunker ner under gräsmattan?

Ska även tillägga att längs med våra tomter, dvs längst ut så kan det finnas ett dräneringsdike. Det är alltså ungefär där vattnet rinner ner på vår tomt. Diket syns dock ej för man täckte över diket längs med alla tomter för ngt sedan för att det såg så fult ut så det ser ut som vanlig gräsmatta men kan det ändå vara så att vattnet sjunker ner där genom gräset om hamnar i dräneringsdiket istället för att åka bort till vår husvägg?
 
Man vet ju aldrig hur vatten letar sig ner i marken och hur vatten dräneras beror ju på hur marken är beskaffad.

Men, gräsytor sväljer enorma mängder vatten och det mesta av vattnet kommer ju rinna ovanpå marken till någon lågpunkt. Har du fall från huset som du säger, och ingen källare skulle jag säga att det är nästintill omöjligt för detta vatten att ställa till problem för dig.
 
Tror inte det bör orsaka större problem, om vi antar att det är 250 kvm gräsmatta vattnet fördelas på motsvarar det ju 4mm regn, alltså en måttlig regnskur. Jag hade inte oroad mig 2 sekunder över detta.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
harry73
Är deras trädgården 100 kvm, då motsvarar pooltömningen en regnskur med 10mm vatten. Det är en ordentlig skur men inte ovanligt. Sen badar de bara när det är varm och solig, och marken kan behöva lite vatten.
Troligtvis är det bara bra för grannens och din trädgård. Och helt gratis för dig :)
 
Tror inte det är någon fara. Det jag förundras över är att grannen orkar hålla på och tömma och fylla istället för att skaffa rening.
 
Stackars ungar hos den grannen, bada i kranvatten.... :S
Eller så är det FV och "oändligt" med varmvatten...iaf tills räkningen kommer ;)
 
Jag hade inte oroat mig för detta. Har ni, som du säger, ett dräneringsdike samt att hela ytan är gräsmatta så sväljer bara den stora mängder vatten. Speciellt sommartid. Det är nog bara bra med lite bevattning. Hade detta varit under höst eller tidig vår hade det kanske varit värre, men då badar man inte gärna i kallvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.