T3D skrev:
På vinden fanns det även något vittnen takstolarna. Luktade inget, men slänger upp en bild på det som satt på...
[bild]
Oj, nu vart det lite otydligt. Ta det en gång till tack.
 
I
Nils82 skrev:
Oj, nu vart det lite otydligt. Ta det en gång till tack.
På vinden fanns det även något vitt på takstolarna. Luktade inget, men slänger upp en bild. Detta vita satt på takstolarna...

Tänkte fråga vad detta är, samt om det kan ge från någon lukt. Och om det är någon fara.
 
S
Nils82 skrev:
Dyrt jaa.....det kan bli mycket dyrt. Men som sagt, beror ju på vad TS får ge för huset. Riva och renovera, fixa vattenskador och byta syllar är ju inte rymdforskning precis:wow:
Jag läste en tråd här på byggahus om nån som hade haft tryckta syllar som börjat lukta vidrigt, han påbörjade ett projekt att byta syllarna, men lukten satt i väggarna hela vägen upp till tak, minns inte vad han gjorde om han rev huset eller hur det blev, men det kan bli en tråkig överraskning.

Byta syllar är dessutom rejält mkt mer omfattande än vad genomsnittssvensson klarar av eller har tid med, det tar mkt tid i anspråk.
 
  • Gilla
IAmNotANumber
  • Laddar…
Om det vita är i närheten av spånet kan det vara kalk. I byggbeskrivningen på mitt hus anges att det på vinden ska spridas släckt(eller om det var osläckt) kalk i spånet. Detta var mot ohyra/djur. Jädrars vad det svider i halsen när man är uppe på vinden och rumsterar om. Angående lukten av sommarstuga kan de härröra från väggbeklädnad av porös tretex som ibland kan lukta lite unket. F.ö undrar jag om du är säker på att huset är byggt i sten? Det kan inte handla om ett reverterat trähus? Tycker att grundläggningen inte direkt talar för sten(vilket väl oftast betyder lättbetong)./LOB
 
  • Gilla
IAmNotANumber
  • Laddar…
Är det renoverade ytskikt? Innerväggar tak tex? Vilken typ av ventilation finns i huset? Om det inte är en sk frän doft så är jag inne på samma spår som LOB. In med bra ventilation, riv gamla tapeter ev väggskivor, kanske spärrmåla innan ny väggfärg/tapet och en total genomgång av hela huset såklart.
 
  • Gilla
IAmNotANumber
  • Laddar…
Av egen erfarenhet så kan man få hus för RIKTIGT lite pengar av kronofogden.
Huset jag köpte var det fullt med kattpiss på golv/väggar så jag är i full gång med en totalrenovering där jag river alla ytskikt på väggar och ner till bjälklaget på golven.
är du händig så tycker jag du ska gå på budgivningen och hoppas du kan komma åt det billigt och jobba därifrån.

Tänk om det kanske bara är ventilationen som behöver ordnas så har du fått ditt "drömhus" för 60-70% av värdet, livet går ut på att ta lite risker:)
 
  • Gilla
IAmNotANumber
  • Laddar…
Känns som att den viktigaste informationen kom fram redan i första inlägget: "Vi väntar en liten när som..."

Jag tänker så här med tanke på den knapphändiga information som ni kunnat få, både på visning och genom svaren här:
Ni bör redan nu ha de ekonomiska förutsättningarna för att trots ett lågt inköpspris ha råd med omfattande renoveringar som KAN vara nödvändiga. Har ni de pengarna kanske det är bättre att inte chansa utan lägga resurserna på ett säkrare objekt?
Visst, ni kan chansa och få ordning på huset till en rimlig kostnad OM ni hittar en enkel orsak till lukten. Frågan är om ni vill ta risken att hamna i en långdragen och dyr renovering med ett spädbarn mitt i alltihop.
Frågan är då också om ni har råd att anlita hjälp med det (=dyrt) eller räknar med att göra jobbet själva (=mycket mindre tid till knodden).
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
ToRy skrev:
Känns som att den viktigaste informationen kom fram redan i första inlägget: "Vi väntar en liten när som..."

Jag tänker så här med tanke på den knapphändiga information som ni kunnat få, både på visning och genom svaren här:
Ni bör redan nu ha de ekonomiska förutsättningarna för att trots ett lågt inköpspris ha råd med omfattande renoveringar som KAN vara nödvändiga. Har ni de pengarna kanske det är bättre att inte chansa utan lägga resurserna på ett säkrare objekt?
Visst, ni kan chansa och få ordning på huset till en rimlig kostnad OM ni hittar en enkel orsak till lukten. Frågan är om ni vill ta risken att hamna i en långdragen och dyr renovering med ett spädbarn mitt i alltihop.
Frågan är då också om ni har råd att anlita hjälp med det (=dyrt) eller räknar med att göra jobbet själva (=mycket mindre tid till knodden).
+1

Ni kommer inte att vilja bo i en renovering med en nyfödd, särskilt inte om det är första barnet.

Och orsaken till lukten måste fixas, särskilt med barn så skulle jag aldrig vilja chansa på att det är något som kan påverka hälsan. Har det luktat i flera år så finns det risk för att det är något mer omfattande som behöver göras, särskilt eftersom det kvarstår efter uppstädning och ventilation av grunden.

Men har ni utrymme att låta renovera medan ni bor kvar där ni bor nu t.ex. kan man säkert göra en bra affär, även med renoveringskostnaden inräknad.

Det är inte så att kronofogden skulle vara mer intresserade av att tillåta en besiktning om huset inte blir sålt?
 
  • Gilla
IAmNotANumber
  • Laddar…
Det är knepigt med lukt... När vi köpte vår befintliga kåk kände vi direkt när vi öppnade dörren att det var något "skumt". Vi tog en duk från ett bord och satte den i en plastpåse, sen gick vi ut och andades "friskluft" några minuter och luktade i påsen och det var inget snack om saken, det luktade mögel. Vissa kallar det "stuglukt", "källarlukt" eller "70-tals lukt".

I vårt fall misstänkte vi golvet då det är platta på mark (1977) och betong/lättbetong i övrigt så vi kollade upp lösningar och föll för ventilerat Nivellgolv.

När vi väl bröt upp golvet visade det sig vara en lite fläck på ca. 40x40 cm precis vid ytterdörren/tröskeln som var angripen av mögel, i övrigt var allt torrt och fint. Den lilla fläcken stank alltså ner hela huset!

Hon som bodde här magasinerade sina möbler ett tag men tyckte sen att de stank så illa att hon inte kunde ta in dem i sitt nya hus så hon kasserade det mesta och lämnade nåt på restaurering...

Som sagt, väldigt svårt att hitta orsaken. Ett stort problem är ju att lokalisera området eftersom allt luktar och din näsa vänjer sig vid lukten efter två-tre inandningar.
Det är ju en chansning att börja med golvet men med största sannolikhet är det där problemet är. Det kan även vara t.ex. läckande vattenrör i någon vägg eller mellanbjälklag, omöjligt att säga tyvärr...
 
  • Gilla
IAmNotANumber
  • Laddar…
50-tal och dålig lukt, ej mögellukt, får mig att tänka på treetex. Det drar åt sig lukt nåt enormt. Vi hade det i ett hus. Rev ner och satte gips = lukten försvann.

Men som nämnts ovan är det svårt att säga något om exakt orsak...
 
  • Gilla
roffer
  • Laddar…
T3D skrev:
På vinden fanns det även något vitt på takstolarna. Luktade inget, men slänger upp en bild. Detta vita satt på takstolarna...
Det där är spånisolering, med kalk i som gör att mössen inte vill bo där.
 
  • Gilla
IAmNotANumber
  • Laddar…
J
Jag skulle inte ha emot att köpa något hus av en kronofogde med märklig lukt. Han kanske hade stressat lite på väg dit bara?
 
  • Gilla
BARRET_ och 2 till
  • Laddar…
I
Tack för alla svar. Ska gå runt och höra med grannarna och höra om det är lika i de övriga husen, om någon har åtgärdat.
 
C
T3D skrev:
Vad är det för lukt?
Kan du kategorisera lukten på något sätt? Surt, unket, sött, rök, kemiskt osv.?
 
I
Jag har redan nu fått information från grannar. Det är problem med syllarna, tryckt trä.
Vissa har blåst husen helt och hållet, och vissa har installerat någon typ av värme/fläktsystem i grunden. Det ska vara värst med lukten under augusti och september...

Frågan är då vad det kan kosta att "blåsa allt"

Eller "bara att byta syllar" och kanske då hela ubderredet/plankorna.

Någon som har koll på kostnader?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.