Nils82 skrev:
Jag dyker in igen här!
Det jävliga är ju inte att Bauhaus är skit utan att den service de erbjuder är det många kunder vill ha. Denna kundbaserade efterfrågan på detta "blask" blir ju döden för den yrkesstolhet som försvinner mer och mer i byggsvängen.
Nu var det ju så att familjen anlitade Bauhaus, inte för att de var billigast, utan för att det ville ha en stor stark totalleverantör som de skulle kunna känna sig trygga med.

Så jag förstår faktiskt inte alls vad du menar med kundbaserad efterfrågan på "blask" ??
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Nu var det ju så att familjen anlitade Bauhaus, inte för att de var billigast, utan för att det ville ha en stor stark totalleverantör som de skulle kunna känna sig trygga med.

Så jag förstår faktiskt inte alls vad du menar med kundbaserad efterfrågan på "blask" ??
Jo, jag köper resonemanget. Bauhaus säljer byggmaterial, lampor, krukor, gräsfrö, m.m. Detta verkar de klara ungefär lika bra som många av sina konkurrenter (som vänder sig mot konsumentmarknaden). D.v.s. billigt material som saluförs av billig personal. I den mån det nu finns personal? Hur ofta har man inte strövat omkring på Bauhaus och allvarligt funderat över om all personal har gått hem för dagen?

När man väl hittat någon med en Bauhauströja, visar det sig att personen ifråga knappt har gått ut gymnaisiet och med nöd och näppe klarar av att förklara skillnaden mellan oljefärg och akrylatfärg. Givetvis genom att läsa innantill på burkarna och bläddra i ett produktblad från färgleverantören.

Naturligtvis inser ledningen att kunderna klarar detta lika bra som personalen och drar därför ner ytterligare på personalstyrkan och passar även på att lätta lite på kompetenskraven vid de få nyanställningar de trots allt tvingas att göra.

Kunder som fortsätter att handla på dessa ställen är således inte kunder som efterfrågar service och kompetens. Det måste rimligtvis vara andra saker som lockar? Ett stort sortiment kanske? Gratis parkering?

Att ö.h.t. fundera på att köpa en totalentreprenörstjänst från ett sådant företag är ju ett risktagande. Att man sedan t.o.m. anser att detta skulle vara ett tryggt alternativ får mig att rysa.

Men det absolut största mysteriet i denna tragiska historia (och som jag fortfarande letar svar på) är dock följande:
Hur hittade man någon att köpa denna totalentreprenörstjänst från? Går den att köpa via deras webshop? Eller gick man bara fram till tonåringen i kassan och sa att man ville köpa totalentreprenörstjänsten?

Summa summarum: Handlar det om efterfrågan på "blask"? Ja, onekligen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Finns det några nya uppgifter kring Bauhaus återkoppling?
 
Jag har personligen mycket god erfarenhet av Bauhous. De har kunniga o hjälpsamma personal. Man får hjälp med byte, teknisk info, arbetsmoment och allt man behövet. Har varit deras kund i mer än 10år.
Det som ett annat företag har gjort kan inte bauhous stå för. Det är inte rätt varken juridisk elller moralisk.
Varför alla dömmer ut bauhous?!!!
 
" Baohous " kanske är ett systerföretag till Bauhaus som vi inte hört om detta måste undersökas ;) ( skämt å sido )

Man kan säga att du är en av väldigt få som diggar Bauhaus, själv känner jag ingen som föredrar Bauhaus! Bauhaus kan funka i nödläge om man själv vet precis vad man skall ha samt vet vart man skall leta i butiken!
 
Redigerat:
Tragiskt. Otroligt tragiskt. Men mest förvånad är jag över detta stora företags oproffsiga mediahantering, där inget svar kommit ännu 11.15 på tisdagen vad jag kan se. Det drabbar ju samtliga Bauhausvaruhus, även dem som sköter sig.

Den lilla kostnad det blir för dem att svälja förtreten och se till att åtgärda felen väger lätt mot den stora förlust det blir genom att varumärket för hela kedjan skadas.
 
Jag inbillar mig att om man bemöter människor ödmjukt och inte bråkar om varje detalj så får man ett bättre samarbete. Frågan jag ställer mig här är om det är så mycket fel på badrummet egentligen eller om det mest är byråkrati och papper som fallerar? Är det fel på elen? Är det fel på något annat? En golvbrunn har enligt artikeln varit för dusch istället för badkar; är det inte bara att byta ut gallret för en hundring?

ASH gjorde även mitt badrum för ett par år sedan. Jag anlitade dem genom direkt kontakt och inte via Bauhaus. ASH är relativt billiga och använder personal från Östeuropa. Alla detaljer blev inte perfekta men i stort sett är jag nöjd. De gjorde dessutom en hel del extra rörmokeri gratis och de gjorde sitt bästa för att inte störa. Jag har haft betydligt värre hantverkare hemma.
 
Marre666 skrev:
Bauhaus kan funka i nödläge om man själv vet precis vad man skall ha samt vet vart man skall leta i butiken!
På söndagar, när allt annat har stängt...

Men precis som du säger bygger det på att du har 100% koll på vad du ska ha, var det finns samt helst vad produkten heter (förklaring kommer nedan).

Saknas prislapp eller EAN-kod måste du nämligen förklara för tonåringen i kassan vad det är han/hon har framför sig. Detta vet de nämligen inte själva. Senast fick jag lära en bauhaus-anställd vad ett armeringsjärn är för något.

Tyvärr är dessa inte märkta med EAN-koder eller artikelnummer. Personalen måste tydligen söka upp artikelnumret via en pärm de har i kassan. Detta kan dock visa sig vara en oöverstiglig uppgift när man inte har en aning om vad man skall söka efter... :rolleyes:
 
Matstj skrev:
Det som ett annat företag har gjort kan inte bauhous stå för. Det är inte rätt varken juridisk elller moralisk.
Varför alla dömmer ut bauhous?!!!
Har du läst arikeln? Annars kan du fundera lite över innebörden i denna mening:

"Bauhaus anlitades då som totalentreprenör och alla avtal kontrakterades därför med byggvaruhuset, inte med dess hantverkarföretag."
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Många klagar på Bauhaus som varuhus, men jag delar inte alls era påståenden. Sen verkar ju samtliga vara så himla duktiga och kunna allt så de t.o.m. utbildar personalen. Om ni nu vet vad ni letar efter så förstår jag inte problemet med okunnig personal? Jag har själv handlat mycket på Bauhaus, bl.a. mycket färg och deras färgavdelning på Svågertorp Malmö är enligt mig väldigt kompetenta. Jag tycker alltid det är mycket personal där och brukar inte ha problem med att hitta folk att fråga. Sortimentet är väldigt stort och priserna rimliga. K-rautas sortiment är t.ex. betydligt mindre och även dyrare. Hornbach är bra, men butiken är enligt mig svårare att hitta i och personalen är på intet sätt bättre enligt mig. Att Hornbach saknar en hemsida där man kan söka på produkter och lagerstatus gör att jag sällan handlar där, då det alltid blir en chansning. Reklamationer har alltid Bauhaus skött utan snack, åtminstone för mig.

I detta ärende har de såklart agerat helt fel, men det är ju inte samtliga anställda på Bauhaus som tagit någon form av gemensamt beslut, utan en korkad VD utan förståelse för vilket värde dålig PR har.
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
eviljava skrev:
Har du läst arikeln? Annars kan du fundera lite över innebörden i denna mening:

"Bauhaus anlitades då som totalentreprenör och alla avtal kontrakterades därför med byggvaruhuset, inte med dess hantverkarföretag."
Hantverkarföretaget kan anlitad av många företag/ privatpersoner. Det betyder inte alllaföretg o personer som har anlitat det är oseriösa, elller hur?
Vill tillägga att jag har handlat bara hos Bauhous i Barkarby. Har hört att det är dålig med folk i Bromma men varit aldrig där.
 
Redigerat:
Matstj skrev:
Hantverkarföretaget kan anlitad av många företag/ privatpersoner. Det betyder inte alllaföretg o personer som har anlitat det är oseriösa, elller hur?
Jag förstår faktiskt inte vad du försöker säga? I ditt första inlägg påstod du att Bauhaus inte bör stå för detta, varken moraliskt eller juridiskt:

Citat:
"Det som ett annat företag har gjort kan inte bauhous stå för. Det är inte rätt varken juridisk elller moralisk.
Varför alla dömmer ut bauhous?!!!"


Mitt svar var en replik på detta inlägg. Vad har underentreprenörens övriga kunder och deras seriositet med detta att göra?
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Att personalen kan vara pinsamt okunnig har jag egen erfarenhet av, men det är inte deras fel, utan ledningen som inte gett dem adekvat introduktion och utbildning. De är lika mycket offer för dålig företagsledning som familjen i artikeln.

Det blir sådär när man ska skära ner en verksamhet till benet.
 
O
Jag har lärt mig att inte fråga så mycket på de stora byggvaruhusen. Jag handlar där det är bäst pris för tillfället. En fördel med Byggmax är att de åtminstone är ärliga när det gäller personalen i butikerna... Men jag resonerar även när jag handlar tv eller vitvaror... Elgigantens kunskap är skrattretande... Men man går till dessa ställen för att det är billigt...
Dock är det väldigt klantigt av Bauhaus att inte ta deras byggtjänster på allvar. Då det är deras namn och varumärke som får ta smällen...
 
Bauhaus i GBG är en ren katastrof, sen finns det med all säkerhet ett par klippor som jobbar där, håller helt med att det är Bauhaus lednings fel att det är så dåligt i genomsnitt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.