Hej!

Sitter och funderar på hur jag ska konstruera vårat framtida orangeri och har några funderingar angående taket. Orangeriet kommer att inredas med kamin så att man kan vistas där vintertid.

Taket kommer att konstrueras som följer : tegelpannor, läkt, takpapp, råspont, luftspalt, linisolering, byggfolie och sedan råspont igen.

Hur kommer detta fungera med fukt och med tillfälliga uppvärmningar vintertid?

Kommer inte att ha någon isolering någon annanstans i "huset" bara en jordvall mot norrsidan. Och ventilationen kommer skötas med luckor som reglerar tempen sommartid.

Mvh
 
Problemet med plast och icke permanent uppvärmda hus är att det ibland kommer att vara varmare ute än inne, och då riskerar man att få kondens på fel sida av folien.

Därför kan vindpapp som släpper igenom fukt vara ett bättre alt.

Sedan har det betydelse hur fuktig den uppvärmda luften i orangeriet kommer att vara under den kalla årstiden. Eftersom det inte ska vara isolerat så kommer det inte att vara särskilt varmt på vintern, och därmed förmodligen inte fuktigt pga flitigt vattnande?
Om ingen fukt inifrån tillförs luften så kondenserar den inte heller när den kyls av. Tänk att uteluften tas in värms upp och sedan kyls av igen till utetemp. Om ingen fukt har tillförts luften inifrån så har den inte mer fukt (RH) när den kyls av än den hade när den togs in. Alltså, all kondensering av luftfukt redan skett ute.
Om man däremot t ex sitter och plaskar i ett varmt bubbelbadkar inne så tillförs luften en massa ny luftfuktighet och då kan det kondensera när luften kyls av.

Fukt tillförs också från vår utandningsluft, så många personer under längre tid ger också mkt fukttillskott, (tänk gammalt kostall).

Så, analysera tänkt användningssätt, och också om orangeriet kommer att vara förberett för ytterligare isolering och mer användning vintertid vilket då kan leda till ändrat användningssätt i framtiden.
 
Tanken var att mura upp hela orangeriet antingen i kalksten eller av gammalt tegel. Det lutar nog åt tegel då det är enklare med lika stora stenar, så någon ytterligare isolering kommer nog inte dit.

Känns lite konstigt att låta fukten vandra genom hela konstruktionen och inte kan se eventuella fuktskador i taket.

Enklast är kanske att andvända plast i taket och kolla över ventilationen på vintern med.


Eller vad tror ni??
 
Tja, en gammal god taklösning som förekommit/förekommer i de flesta gamla hus är inifrån sett: brädtak, vindpapp, grovt sågspån (10-20 cm), kallvind. De har fungerat utmärkt i >100 år. Det är först med tätad naturlig ventilation i bostadsdelen under, långkok, många personer som vistas långa tider inomhus, och såklart ett enormt duschande, som det ibland blir problem. I ett icke vinterbonat orangeri som emellanåt används och eldas i kan jag inte se att förhöjda fuktkriterier skulle bli något problem.

Sätter du skivor i taket (gips, osb, plyfa) och spacklar och målar så blir det nästan lika fukttätt som byggplast. Då kommer du sannolikt att se ev fuktproblem som mögelprickar i taket, och har då en "visuell fuktindikator/varnare".
 
Varför inte ha kanalplast som tak tex 32 mm med bra isoleringsvärde. Det blir ljusare och tämligen underhållsfritt. Relativt enkelt att sätta upp. Har gjort just så på vårt bygge som presenteras i tråd här på forumet - vårt växthusbygge 2014. Hade också tänkt mig en kamin för användning på vintern men har skippat det. Nu kan man vara där från tidig vår till sen höst utan extra värmekälla (har en värmefläkt över vintern för att hålla +5). Vintern är liksom inte tid för orangerivistelse i alla fall för oss - däremot mår växterna alldeles utmärkt och tar upp all plats!
 
Jag sitter också och planerar för 'typ orangeri' som utbyggnad från köket och jag har massor av funderingar angående konstruktion. Problemet är att jag vill ha en army swizz knife, dvs växthus, orangeri, uterum, mysrum med kamin osv, allt på en gång. Jättesvårt att veta hur jag ska bygga. Ska det vara riktigt tak eller kanalplast, ska grunden isoleras eller ska jag isolera utanför istället, vad för golv ska jag ha och den där snygga tegelmuren tror jag att jag får skippa, blir det inte en köldbrygga? Och de där begagnade fönstrena som jag tänkte köpa kanske inte alls är en bra idé trots allt?

Det som från början verkade som en enkel utbyggna har blivit vääääldigt komplicerad. Jag hade inte ens tänkt på fuktspärr eller inte, ytterligare en grej att tänka på, pust! :x
 
@ HeleneP:
Bestäm först huruvida det ska användas vår-sommar-höst el året runt. Med året runt så menar jag i stort sett som ett extra rum, dvs närmare 20C även på vintern. Att bara kunna övervintra krukor i +5C är inte riktigt samma sak.

Det avgör behov av isolering som i sin tur styr/begränsar konstruktionen.

Kostnadsmässigt blir det såklart väsentligt dyrare med åretruntbruk.

Frågan om täckande tak el glas/plast kan ev påverkas av i vilket väderstreck det ska byggas och/el om det finns skuggande träd el byggnader jämte. Det kan också påverkas av utseendet.
 
Ursäkta sen återkoppling. Jag har nu bestämt mig för att INTE ha glastak, det får bli tegel precis som på resten av huset. När jag tänker realistiskt på det hela så lär det bli ljust nog med mycket glas i gaveln och fönster/dörrar på sidorna. Just nu lutar det åt att köpa en byggsats-stomme till ett attefallshus och plupp så är det klart på ingen tid alls för lite pengar! Bra va? :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.