hej

Har idag ingen avluftning till avloppet men måste ordna detta innan dom kommer och gör om vårt avlopp, frågan är om jag skulle kunna släppa ner ett rör i skorstenen i en ledig pipa till källaren och koppla på stammen där.
Snabbt och lätt för att komma upp över nock, har en huv på skorstenen och skulle kunna be plåtslagaren om en genomföring så att toppen kommer ut i det fria.

Entreprenören tyckte det var en kanonide men frågan är om det finns några betänkligheter? Är det som luftas ut brandfarligt?
Intilliggande pipa används till vedpannan.

Ser framför mig en gnista från brandpipan antända gaserna från avluftningen och hela slamavskiljaren flyger i luften...:O
 
Synd att förstöra en pipa i skorsten. Sätt en vacuumventil istället. Den kan du placera inomhus så slipper du gå ut genom taket.
 
Hej, kan tyvärr inte sätta vakumventil utan behöver ha ut den över nock för att få drag genom bädden och eftersom jag bytt taket med isolering utvändigt och hela plåtlängder på det så är det inte jättelätt att ordna en ny genomföring. Pipor har jag ju lediga och går en av dom att nyttja så sparar det enormt med arbete.

Ett alternativ är att dra ett rör på utsidan av huset, men ack så fult.

Annars är jag öppen för förslag och kloka ideer.
 
Marive,
har du kommit vidare med avluftningen? Har precis samma problem som du, toaspolningen fungerar ibland, ibland inte. Måste hitta på något snart, funderar själv på att temporärt sätta en vacuumventil i badrummet men det vore skönt att kunna dra luftningen via skorstenen.
 
Marive skrev:
hej

Har idag ingen avluftning till avloppet men måste ordna detta innan dom kommer och gör om vårt avlopp, frågan är om jag skulle kunna släppa ner ett rör i skorstenen i en ledig pipa till källaren och koppla på stammen där.
Snabbt och lätt för att komma upp över nock, har en huv på skorstenen och skulle kunna be plåtslagaren om en genomföring så att toppen kommer ut i det fria.

Entreprenören tyckte det var en kanonide men frågan är om det finns några betänkligheter? Är det som luftas ut brandfarligt?
Intilliggande pipa används till vedpannan.

Ser framför mig en gnista från brandpipan antända gaserna från avluftningen och hela slamavskiljaren flyger i luften...:O
Låter väl som en rätt så genomtänkt idé. En riktigt avluftning är alltid bättre än dessa vacuumventiler, som inte alltid öppnar vid tillräckligt lågt tryck.

Det låter mycket otroligt att de små luftmängder som kommer ut via avluftningen skulle kunna innehålla metan i sådana mängder att den är brännbar i luft. Du måste upp i ca 5 vol%.
 
Marive, hur gick det med avluftningen via skorstenspipa? Jag är faktiskt i samma sits själv och överväger en liknande lösning.
 
Även jag är i samma sits och funderar på att nyttja en pipa. Den kommer ju aldrig användas till något annat så....

Hur har du/ni gjort??
 
Vi har inte kommit till skott än men tycker fortfarande att det borde vara en bra lösning.
 
Har ni ventilationspipor i mursrocken? Har man undertryck i huset kan en frånluftpipa suga luft istället = avloppslukt inne.
 
Frågan är hur högt man behöver dra röret. Det smidigaste vore ju att slippa dra det genom skorstenshuven.
 
Barnrikehuset skrev:
Har ni ventilationspipor i mursrocken? Har man undertryck i huset kan en frånluftpipa suga luft istället = avloppslukt inne.
Med skorstenseffekten har man i princip alltid (nästan) övertryck och drag genom skorstenen, dvs nästan omöjligt att få luften att gå nedåt i en skorstenskanal.

Jag valde att gå upp med ett rör bredvid skorstenen, ca 30 cm ifrån, så att det kommer att bli en del av samma plåthuv som skorstenen ska kläs med, men ingen håltagning av murstock eller extra fukt i murstocken.
 
Tänker ju i så fall sätts ett rör i pipan så att ingen fukt kommer in i kanalen.
 
norrbottenstorpet skrev:
Med skorstenseffekten har man i princip alltid (nästan) övertryck och drag genom skorstenen, dvs nästan omöjligt att få luften att gå nedåt i en skorstenskanal.
Det stämmer. Så länge det inte är varmt ute och man har igång t.ex. köks/badrumsfläkt eller tänder en brasa bör det inte kunna sugas ner luft genom skorstenen. Men många har problem med t.ex. kaminer där röken sugs in via skorstenskanaler och hamnar i huset.

Jag hade inte chansat på att montera avluftning i en skorsten, bör kunna dras in lukt via frånluftsdon, kaminer etc. Men har du det och det funkar är det förstås en optimal lösning, alltid skönt att inte ha fler hål i taket än nödvändigt.
 
Skadar ju inte att prova, det går ju alltid att ändra på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.