Hej, I fritidshuset har jag "fritt vatten" som rinner i källaren. Huset ligger på en sluttningstomt (Hallandsåsen) och vattenådror från åsen letar sig fram genom källaren. Jag har nu bestämt mig för att försöka dränera huset i förhoppningen om att få en torrare källare. Givet läget, vilken typ av dränering skulle ni rekommendera? Är inne på att även sätta någon form av isolering, typ isodrän. Kommer att ta in offerter från några olika firmor men skulle gärna vilja ha något tips avseende lämplig metod? Buggaren
 
Oj, det blir nog en utmaning. Isodrän/Pordrän e.dyl är nog det enda vettiga. Jag läste en artikel om nybyggnation i liknande läge och där byggde de en mur med dränering djupare än grunden "ovanför" huset som tog det värsta och sen vanlig dränering på huset.

Jag tror det viktigaste blir att se till att avrinning från dräneringen blir tillräcklig. Överdimensionerade rör och flera rensbrunnar så du kan hålla koll på att det inte blir propp någonstans.
 
Tack! En dräneringsmur later som ett klockrent tips i mitt fall. Det enda jag tanker på är att det blir en ganska hög/djup sådan i o m att huset ligger I en brant sluttning....
 
Kolla Isodräns monteringsanvisning. Jag har för mig att man kan kombinera Platon och Isodrän. Isodrän för isolering,uttorkning och Platon för att stoppa fritt vatten från att nå isoleringen och grundmuren.
Fredrik
 
Jag förstår inte varför man ska ha en mur för extradräneringen i sluttningen. Vore det inte enklare att ha ett djupt, grusfyllt dike som kan ta hand om både ytvatten som rinner nedför slänten och tillskjutande grundvatten?

Jag ser också en stor utmaning i detta, särskilt om vattenådrorna går upp mitt under huset. Isåfall kanske det blir nödvändigt med någon form av dräneringsbrunn i källaren.
 
pelpet skrev:
Jag förstår inte varför man ska ha en mur för extradräneringen i sluttningen. Vore det inte enklare att ha ett djupt, grusfyllt dike som kan ta hand om både ytvatten som rinner nedför slänten och tillskjutande grundvatten?

Jag ser också en stor utmaning i detta, särskilt om vattenådrorna går upp mitt under huset. Isåfall kanske det blir nödvändigt med någon form av dräneringsbrunn i källaren.
Hej, förstår din tanke med grusen. Men dels blir det inte lika "tätt" ( ?) som en mur o dels blandar sig väl grusen med jord mm vartefter? En mur känns som en mer stabil lösning?
 
Och det kan vara så att ådrorna går upp under huset men mest troligt ligger de mot gaveln i övre del av slänten och kommer längre upp från åsen. Idag finns ett rör som samlar (större del av) vattnet som kommer upp i ena änden av huset och leder det igenom till en brunn i andra änden av källaren.
 
Fredrik Å skrev:
Kolla Isodräns monteringsanvisning. Jag har för mig att man kan kombinera Platon och Isodrän. Isodrän för isolering,uttorkning och Platon för att stoppa fritt vatten från att nå isoleringen och grundmuren.
Fredrik
Tack. Platon ska väl isåfall ligga närmast källarväggen.
 
Finns det någon som vet hur grunda för stödmur? Tänker 2 meter ned. Gjuta sula. Mur av siporex. Kostnad ca?
 
sepani skrev:
Tack. Platon ska väl isåfall ligga närmast källarväggen.
NJA! då tappar du uttorkande effekten... Det kan dock vara lite meckigt att använda platon utanför den dränerande skivan, det har kommit andra, mer lättarbetade produkter som du kan ersätta platonmattan med i en konstruktion som denna. Hos vissa leverantörer heter det säkerhetsduk och andra optiweb. Det är egentligen en trelagers duk där det mellersta lagret består av en plastfolie som på så vis hindrar vattnet att komma in mot konstruktionen. Här kan man dock fundera på att om man lägger en platon eller en ny produkt enligt ovan och på utsidan av den dränerande skivan så borde väl man behöva dränerande massor på utsidan såsom du behöver om du enbart använder Platonmattan...

Så ditt resonemang kring att sätta platonmattan innerst mot grundmuren och en dränerande skiva utanför kan ju vara rätt intressant med detta som perspektiv, men som sagt, då förlorar du den uttorkande effekten av din grundmur.
 
harry73
om du ändrar vattenförhållanden i en brant slänt kan det vara bra att kolla stabiliteten, så att inte hela slänten kommer att sätta sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.