Hej!
Är i full gång med att måla om träfasaden på baksidan.
Efter att ena väggen är gjord så kan jag konstatera att det är ganska mycket penseldrag/penselränder i färgen. Ingen katastrof men det syns ju om man tittar från kort avstånd.

Hur undviker jag penseldrag vid målning av nästa vägg? Jag använder Nordsjö tinova vx, en vattenburen oljefärg om jag förstått det rätt.

Bör jag späda färgen med vatten?
 
Åsa Lund
Hur många gånger målar du? Ett eller två lager? Träfasad eller puts?
Ibland får man penseldrag om man arbetar för länge med färgen så att den nästan hinner torka innan man förflyttar sig till nästa yta
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Liggande träfasad. 2 strykningar. Riktigt varmt väder ute men inte direkt solljus. Vad sägs om att späda med lite vatten så att det torkar långsammare? Är det lämpligt?
 
R
kör du med en bra pensel och demideck färg så flyter alltid färgen ut och får aldrig penseldrag.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Vatten torkar fortare än färg på en vägg
Lyssna på Roland, köp inte för billig färgeller penslar , då ser resultatet billigt ut
 
Tinova VX ska strykas flödigt och använd som noterats tidigare bra penslar som kan ta mycket färg så blir det bra.
Första strykningen på trärent, om det är det, kan vara riktigt jobbig då den suger in kraftigt, riktig styrketräning om man snålar och inte drar på flödigt.
Du ska inte blanda i något vatten utan träna på att använda mera färg och snabbt styrka ut den, inte massa duttande.;)
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.