Håller på att installera Harvias skorstenspaket i vår vedeldade utebastu.

Då man går igenom bjälklaget (innertaket) till loftet som finns ovanför bastun, så ska man använda en tätning (ZSH-200), samt ett genomföringsskydd (ZSHP-712). Jag har monterat ihop dessa och kollat alla minimimått till brännbart, osv, men har stött på ett problem.

Genomföringsskyddet är 500 mm högt, och mitt bjälklag är 180 mm tjockt (maxmått står angivet till 200 mm).

Det betyder att om jag går upp på loftet, så sticker genomföringsskyddet upp 320 mm.

Det finns dock ytterligare ett minimiavstånd angivet, nämligen att från överdelen av genomföringsskyddet ska det vara minst 150 mm till undersidan på yttertaket. Se bild:
https://www.yumpu.com/no/document/view/22180963/asennus-ja-kayttoohje-harvia/7

Problemet är att jag endast har 50 mm till taket från överdelen på plåtkanten. Det är dock ganska brant taklutning, så på den andra sidan är det betydligt mer.

Hur viktigt är det här avståndet egentligen? Måste plåten verkligen sticka upp så långt? Om jag klipper bort 10 cm på plåten så skulle jag ha 150 mm. Men det måste finnas en anledning att skyddet är 50 cm trots att den endast får användas för bjälklag på max 20 cm.

Obs. Har ej något spån eller annan isolering på loftet.
 
Jag gjorde mig besväret att läsa monteringsanvisningen och ser inget som tvingar dig att använda varken tätningen eller genomföringsskyddet. Skyddet har du ju bara för att skilja tätning från annan omgivande isolering som kan vara brännbar. Du kan ju ersätta båda med stenull tex.

Baserat på det ser jag inga problem med att kapa i skyddsplåten så att avstånden är enligt anvisning.

Det är vad jag tror, vet gör tillverkaren och din sotare....
 
MathiasS skrev:
Jag gjorde mig besväret att läsa monteringsanvisningen och ser inget som tvingar dig att använda varken tätningen eller genomföringsskyddet. Skyddet har du ju bara för att skilja tätning från annan omgivande isolering som kan vara brännbar. Du kan ju ersätta båda med stenull tex.

Baserat på det ser jag inga problem med att kapa i skyddsplåten så att avstånden är enligt anvisning.

Det är vad jag tror, vet gör tillverkaren och din sotare....
Tackar! Ska dubbelkolla med tillverkaren också.

Har även jag läst monteringsanvisningen om och om igen men inte hittat något bra (förutom att man kan göra ett eget genomföringsskydd om man har koll på regler - vilket inte jag har).
 
Helt rätt. Man behöver ej använda genomföringsskyddet om man inte har lös isolering (lösull) eller liknande på loftet. Jag kommer dock att använda det ändå, om än i lite avkortat skick.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.