Hej!

Jag bor på landet, utanför detaljplanerat område.

I min kommun(falköping) får jag bygga ut mitt hus bygglovsfritt om boytan på utbygget är max 15 kvm.

Hur funkar detta? Kan jag bygga ut 15kvm ena året, nästa år bygger jag ut åt andra hållet 15 kvm, och tredje året bygger jag på en extra våning på det första utbygget om 10 kvm?

Eller får jag som husägare bygga ut EN utbyggnad om 15kvm, och vill jag göra något mer så måste jag söka bygglov även om det bara skulle handla om 2 kvm?

Och en annan fråga. Jag har redan en utbyggnad på mitt hus med bygglov beviljat '79. Jag skulle vilja riva och bygga om hela denna utbyggnad eftersom den är så undermåligt byggd. Samtidigt vill jag lägga på en till våning på det utbygget, men boytan blir inte mer än 15 kvm på ovanvåningen.

Behöver jag bygglov ändå, eftersom jag river den gamla utbyggnaden och bygger en ny?
 
Alla i hela Sverige får bygga ut sitt hus 15 kvm utan bygglov men beroende på vilken kommun kan ansökan som krävs vara lika omfattande och kostsam som ett bygglov. Detta gäller en gång såklart.

Själv fick vi bygga ut huset med 50 kvm per plan utan bygglov i vår kommun.
 
Jag kan bara svara för kommunen där vi har fritidshus och där kan man bygga ut varje år utan bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.