Hej
Håller på att montera ett ftx system i huset och enligt ritningar så skall avluft och uteluft kondensisoleras med pe-30 strumpa
Jag tycker det verkar lite lite med 30 mm då uteluften rören till ftx ligger i kappvinden och där är lika varmt som i husetför övrigt.
Så jag tänkte köra med armaflex istället, då det fanns färdiga 2 m bitar för rör.
Men till frågan vilken tjocklek på armaflexen behövs, då den fanns i 13,25 och 45 mm för att slippa eventuella kondensproblem
mvh
Björn
 
Redigerat:
Det ska räcka med den medföljande isolerstrumpan på uteluft och avluft. Jag har själv FTX installerat på en kallvind och har inte sett några tendenser till kondens.
Men kör med 45 mm armaflex om du vill ha tjockare isolering.
 
Jo men detta är ingen kallvind utan samma temp som inne i husetoch då möter kanske -20 plus 20 grader och då tycker jag att 30 mm gullfiber är lite
 
Redigerat:
Ah, tänkte inte på att det blir så varmt på kattvinden. Å andra sidan är ju riktigt kall luft torr så det gör ju risken för kondens liten.
 
Jo luften som kommer in i röret utifrån är torr å kall men varma luften på kattvinden är inte torr så effekten blir som en kall öl ute på sommaren
 
Ha ha, ja jag snöade av någon anledning in bara på luften i rören. Det är ju precis som du säger att luften på vinden kommer i kontakt med en kall lufttrumma.
Eftersom kondensstrumpan är försedd med ett ytterhölje av plast så kommer ju inte luften på kattvinden i kontakt med trumman. Därför räcker det med de 30 mm isolering som sitter i isolerstrumpan. Så vill du köra med armaflexisoleringen så kan du ju helgardera genom att sätta plast ytterst som du tejpar, men det borde räcka med den som är 25 mm tjock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.