P
Passar upphängningskroken på ett nytt modernt armaturdoslock i en gammal takdosa med gängat centrumfäste ?
 
Nej, troligen inte. De moderna har lite olika lösning på hur kroken är fäst. Ofta går den inte ens att få loss.

De gamla med centrumkrok har en äldre gängstandard, det är inte M- gänga.

Nya krokar, avsedda för dessa dosor, finns att köpa på ex. Jula i olika längder. Det finns kompletta doslock med uttag osv. för centrumkrok att köpa också. Har för mig att elbutik.se har dem. Har inte sett sådana på enklare bygghandel. Tänkbart att Hornbach tar hem på beställning. Nackdelen med elbutik.se för en såpass enkel vara är att de har en hög fraktkostnad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
Krok och lock har jag sedan tidigare men tänkte slippa ha kabeln hängande. Då köper jag bara ett nytt lamputtag för sladd.
 
Varför inte köpa ett lamputtag för lampstickpropp och centrumkrok? Fråga en elektriker så säljer han dig ett.
 
P
Takdosan har inga skruvhål och jag misstänker att lamputtagets skruvhål kommer att hamna på kanten av dosan eller mellan gipset och dosan. Att byta takdosa till en modern blir för mycket arbete.

Edit:

Läste lite slarvigt i mobilen, Antar att ni båda menar att det finns doslock med centrumkrok och jordat uttag ?
 
Redigerat:
(y)
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Inbillar jag mig bara eller är dom flesta armaturer som säljs idag gjorda för att skruvas fast. Alltså kroken är bara ivägen
 
Mikael_L
Peter_K skrev:
En sådan här kanske ?

[länk]
Japp, en sådan tänkte jag försöka föreslå och länka till, men du hittade den själv. (y)


JeppeKa skrev:
Inbillar jag mig bara eller är dom flesta armaturer som säljs idag gjorda för att skruvas fast. Alltså kroken är bara ivägen
Man kan byta kroken mot en passande skruv också. Men tänk på att det är någon tumgänga där.
Det var kanske 1/4 tum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.