Hej!
Behöver lite råd ang tillägsisolering inifrån.

Vi bor i ett hus byggt 1938 med källare och övervåning.
Huset är tillbyggt 1978 med källare och övervåning.
Huset har mekanisk frånluft.

Nu har jag tänkt att renovera sovrummet som ligger i den gamla delen av huset. Då har jag tänkt att jag samtidigt ska tillägsisolera väggarna inifrån. Detta för att få mindre energiförlust och att det ska bli lättare att med ny elinstallation.
Min tanke var att regla upp 45x45 och isolera med byggmax
Mineralull och plast utanpå och sedan osb + gips.

Men efter att jag läst runt en massa så blir jag mer och mer skeptisk till plasten, ska jag skippa den?

Se mina bifogade bilder som är tagna i en garderob som ska rivas.
Där har jag borrat 2 st hål för att se vad som finns bakom.
Hålet längst ner är det först en 22 mm råspont och sedan luftspallt innan "timmerväggen"
Bilden upptill så är det 22mm råspont svart papp och spån.
Vad har ni för rekommendationer ang tillägsisolering?
Fasaden är mexitegel som dom satte dit 1978.

Tacksam för svar!

Mvh
Mattias 20150812_162145.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150812_162136.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150812_161734.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tänkte jag skulle försöka komma med några råd.
1. Tänk på hur ventilationen ser ut och hur luften vandrar genom väggen idag:
Fömodar att det vandrar kall luft utifrån och in genom väggen idag vilket gör att luften bär mer fukt när den blir uppvärmd och den fukten åker ut med den mekaniska frånluften.
(Kanske denna luftström torkar väggen idag.)
2. Fundera på var daggpunkten ligger idag och var den kommer efter tilläggsisoleringen.
3. Mät fuktigheten idag eller åtminstone lukta/titta/känn nu när du har chansen.
4. Hur ser det ut i övrigt(tak och tilluft/frånluft)

Det gäller att fundera över hur luften rör sig i dagens konstruktion och vad det har för effekter och sen vad som kommer skilja med den nya konstruktionen.
Mitt grundråd i ditt fall blir: Plasta inte, men med reservation för en massa okända parametrar.
 
Tack för svar! Har pratat med ett par snickare och fick samma råd av dem.
 
Absolut ingen plast i väggarna!
Du kan inte bygga diffusionstätt på ett gammalt hus, det är att be om problem.
Det som sblixten skrev var bra råd/funderingar.
Alla har förvisso sina åsikter och rätt till dem, men jag ser det som att man stänger ute den fukt som naturligt finns i materialet och förhindrar möjligheten att vädra ur den, resultatet blir lite åt att det mögel som kan uppstå hindras av plasten, men det är plasten som i flera fall orsakar möglet.
Använd "öppna" system i gamla hus, de som planerar nya hus får vi hoppas att de vet vad de gör!
 
Den nya delen på huset som är byggt på 70-talet. Där är det plast i väggarna, därför blev jag lite fundersam över hur jag skulle göra i gamla delen. Sedan hade vi mycket mögel på råsponten i kallvinden men det trodde besiktningsmannen att största delen berodde på att huset saknade god ventilation. Men nu har vi installerat en mekanisk frånluft.
 
Om det inte funnits plast så hade det "läckt" ut mera värme till vinden och det mesta möglet hade inte varit där.
Fukten från de som bor i en fastighet ger inga skador eller behöver så mycket ventilation men det är som oftast till/frånluften som är undermålig, det är bra att du använder dig av mekanisk ventilation, hoppas att du har bra tilluft också!
När jag arbetade med våtrum så ville 70-80% av kunderna ha fläktar typ PAX i duschutrymmena, detta otyg borde inte få finnas annat än som komplement till mekaniska ventilationer!
De flesta "nya" hus jag åtgärdat som försäkringsjobb har som gemensam nämnare dåligt luftflöde och plast lite här och var!
Av mina kolleger som också byggt själva så har vi ingen som har något annat än diffusionsöppna lösningar, det enda problem vissa av oss (jag inräknat) har haft är när vi satt in energiglas samt ändrat på isolering av vind, det har medfört att det blivit sämre drag i huset, detta har enkelt lösts med några extra tallriksventiler. Vinden däremot kan få stora problem vid tilläggsisolering, nu har jag det öppet vid takfoten så det blåser hejvilt igenom vinden, det ger även ett tillskott av fukt i huset så det knäpper vissa årstider, men i det stora hela så blir det inga bestående skador med öppna lösningar!
Om det går så hade jag rivit plasten från 70-talet och förpassat den till tippen!
 
Ja det kanske blir i framtiden, får riva ett rum i taget :)
Men problemet är att det mesta möglet är i gamla delen...
Gamlingarna som bodde där innan hade i princip stängt varenda tillfuftsventil. Samt att fläkten i badrummet var trasig..
Huset har nya 3-glasfönster med ventiler i varje fönster(förutom vid toan såklart) och dom är jämt öppna fullt.
 
Pagno skrev:
Om det inte funnits plast så hade det "läckt" ut mera värme till vinden och det mesta möglet hade inte varit där.
Jag är av motsatt uppfattning här. Om du tar bort plasten mot kallvinden så kommer du få mer mögel där.
 
mattias86 skrev:
Ja det kanske blir i framtiden, får riva ett rum i taget :)
Men problemet är att det mesta möglet är i gamla delen...
Gamlingarna som bodde där innan hade i princip stängt varenda tillfuftsventil. Samt att fläkten i badrummet var trasig..
Huset har nya 3-glasfönster med ventiler i varje fönster(förutom vid toan såklart) och dom är jämt öppna fullt.
Att ha tilluftsventilerna helt öppna kan få raka motsatt effekt också eftersom annan tilluft som funnits tidigare försvinner. Vill bara göra dig uppmärksam på det ifall du inte tänkt på det redan.
 
Tack för upplysningen, men hur exakt ska man veta det?
 
mattias86 skrev:
Tack för upplysningen, men hur exakt ska man veta det?
Genom att ge mer upplysningar så kanske vi här på forumet kan hjälpa dig.
Var i gamla delen har du haft problem med mögel?
Var sitter frånluften?
Var sitter tilluftsventilerna?
Det gäller att räkna ut varför det är fuktigt där.
Exempel:
Tilluften sitter i sovrummet direkt under den del på vinden där vi haft mögel - Då har förmodligen fuktig luft trängt upp på vinden från sovrummet och orsakat problemet. Lösning = öppna tilluftsventilen i det sovrummet(tillsammans med eventuella övriga åtgärder).
Om möglet sitter en bit in i väggen i ovan exempel så lär problemet vara annan orsak och att öppna den ventilen kan göra att väggen ventileras ännu sämre samt att undertrycket minskar/försvinner.
 
sblixten skrev:
Jag är av motsatt uppfattning här. Om du tar bort plasten mot kallvinden så kommer du få mer mögel där.
Ja, jag förstår att det aldrig kan vara så att vi som bygger är av samma åsikt, det är det som är charmen med ett kundforum, man kan tycka lite som man vill!;)
Att ha plasten kvar eller ta bort den, det är en fråga som man enbart kan svara på när man är på plats och kan mäta fukt, genomströmning av luft, se till hela byggnadens konstruktion.
Jag säger inte att du har fel sblixten, men jag säger inte att du har rätt heller, bara för att jag som person hade helst velat se hela huset för att lämna ett bra alternativ att åtgärda problemet.
Det kan vara så att det på detta hus går att bygga bort fukt, mögel med en diffusionstät lösning, men på min fastighet är det ingen ide, ingen mögelanvisning har jag heller, det är många faktorer som spelar in.
 
sblixten skrev:
Genom att ge mer upplysningar så kanske vi här på forumet kan hjälpa dig.
Var i gamla delen har du haft problem med mögel?
Var sitter frånluften?
Var sitter tilluftsventilerna?
Det gäller att räkna ut varför det är fuktigt där.
Exempel:
Tilluften sitter i sovrummet direkt under den del på vinden där vi haft mögel - Då har förmodligen fuktig luft trängt upp på vinden från sovrummet och orsakat problemet. Lösning = öppna tilluftsventilen i det sovrummet(tillsammans med eventuella övriga åtgärder).
Om möglet sitter en bit in i väggen i ovan exempel så lär problemet vara annan orsak och att öppna den ventilen kan göra att väggen ventileras ännu sämre samt att undertrycket minskar/försvinner.

Okey, nu förstår jag hur du menar. Jag kan sabba undertrycket genom att ha ventilerna öppna för mycket.

Men nu vet inte jag om mögelpåväxten har blivit nå mer.
Vi flyttade in där feb 2013. Då gjorde vi en besiktning.
Besiktningsmannen sa att det inte är något fara att möglet sitter där det gör bara man hittar vad som är fel. Eftersom möglet strävar att gå utåt, som han förklarade.
Då bestämde vi att installera en mekanisk frånluft 2014.

Jag kan försöka förklara bättre hur huset ser ut och lägga upp lite bilder senare ikväll.
 
Aha, den mekaniska frånluften är insatt efter att problemen uppstått och det åtgärdade ursprungsproblemet (y)
På din ursprungsfråga om plast eller inte i din vägg så tror jag alla som svarat i tråden är samstämmiga om att du inte bör sätta det :cool:
 
Pagno skrev:
Ja, jag förstår att det aldrig kan vara så att vi som bygger är av samma åsikt, det är det som är charmen med ett kundforum, man kan tycka lite som man vill!;)
Att ha plasten kvar eller ta bort den, det är en fråga som man enbart kan svara på när man är på plats och kan mäta fukt, genomströmning av luft, se till hela byggnadens konstruktion.
Jag säger inte att du har fel sblixten, men jag säger inte att du har rätt heller, bara för att jag som person hade helst velat se hela huset för att lämna ett bra alternativ att åtgärda problemet.
Det kan vara så att det på detta hus går att bygga bort fukt, mögel med en diffusionstät lösning, men på min fastighet är det ingen ide, ingen mögelanvisning har jag heller, det är många faktorer som spelar in.
Då är vi helt överens :)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.