Hejsan!

Jag har idag en gammal ERYL elpanna från -79 för uppvärmning (vattenburna element) och varmvatten. En bekant uppvärmningskälla i somras och jag fick då ta över hans Nibe EVP 230. Planen är därför att byta ut den gamla pannan mot den lite nyare helt enkelt.. Om man nu skulle hitta en röris som vill installera pannan åt en utan att själv ha sålt den, så antar jag att det kostar ex antal tusenlappar.

Det jag undrar är då, hur svårt är det att byta själv, dvs. plocka bort den gamla och montera den nya? Jag är inte helt ohändig men undrar om det är ett misstag att försöka sig på det? Saker jag bör tänka på?
Cirkulationspump fick jag ej med så jag planerar att återanvända den nuvarande som sitter på gamla pannan.

Elen har jag en bekant elektriker som fixar så den biten är löst.
 
Är det något fel på den gamla? Om inte är det kanske lika bra att stoppa pengarna på banken och niben i förrådet och byta när det blir problem.

Om du gör det själv, så gör det på sommaren så att det finns tid att invänta röris om du strular till det.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Ja, ingen ide att byta om det inte är nått fel på den gamla, vi fick våran bytt i vår BR då den gamla gick sönder, och det blev ingen som helst skillnad med en ny panna, tex var elräkningen lika stor, den äldre var t.o.m bättre på en punkt, man kunde duscha längre.
 
Inga direkta fel mer än att den börjar bli väldigt gammal. Tanken var väl att byta nu innan den gått sönder så har man lite mer kontroll på när det ska ske, istället för att värmen försvinner en januarinatt med -25 grader ute..
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Varför bytte din kompis ut niben? Varför installera något som han inte var nöjd med? Skulle pannan gå sönder mitt i vintern är det väl bara att starta några värmefläktar.
 
Böt värmekälla, bergvärme tror jag!
 
Byt själv, det kommer att tar tid och svordomar men inte helt omöjligt. Du kan ju faktiskt hämta in ett kostnadsförslag från röris och kolla om det är värt din fritid.
Och så kan du göra det när det passar sig och inte i nödfall. Det är så proffsen jobbar när eventuella driftstopp upplevs som väldigt besvärliga eller kostsamma.
 
Hur stor förbrukning har du? Det vore kanske en bra affär att byta till bergvärme eller luft/vatten värmepump. En sådan investering kan ofta betala sig på 3 - 7 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.