Går och funderar på om jag ska skaffa mig en spånsug eller klara mig med grovdammsugare + cyklon?

Har i dagsläget ca 15 kvadratmeter till förfogande för mitt snickeri. Har idag en bordssåg (GTS 10 XC), en mindre bandsåg (inca), kap/ger, samt slipmaskiner, handöverfräs etc. Dammet från dessa hanterar jag idag med en rätt rejäl grovdammsugare, problemet med det är egentligen bara 2, det räcker inte till för bordssågen (tror jag) och påsarna blir fulla alldeles för fort. Problemet med påsar tänkte jag lösa mha en cyklon. Problemet med bordssågen funderar jag över om jag borde skaffa mig en spånsug egentligen? Eller kommer det inte bli bättre? Jag förstår att en spånsug har högre volym men sämre vacuum. Någon som har erfarenhet med spånsug kopplad till Bosch GTS 10 XC?

Kommer högst troligen även skaffa en rikt/plan hyvel, dessa genererar vad jag förstår rätt ansenliga mängder spån och då kanske det behövs en spånsug?

Har tittat på dessa modeller:
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=187
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=183
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=4832

Den billigaste vore ju trevlig men läste i någon tråd här att kvalitén inte var superhög på dessa. Dessutom skulle jag uppskatta om den vore trefas.

Så, behöver jag en spånsug och i så fall vilken?
 
Redigerat:
Hyvlarna mår absolut bäst av spånsug. Gts 10 hade jag inte köpt en spånsug för, men hade jag haft en hade jag kopplat in den
 
Jag har spånsug inkopplad till min GTS 10 XC men då har jag byggt ett underrede till sågen som ger sug under sågen också, märkte ganska snabbt att det blev en hel del spån direkt under sågen när man använde det enkare (röda) stället. Min slutsat av detta var att det inbyggda uttagget får spån inte var hundraprocentig.

Det blir fortfarande en del spån omkring sågen, kanske främst när man klyver lite tjockare material, en huv ovanpå klingan med sug även där skulle nog inte vara så dumt.

När det gäller spånsug så köpte jag själv Duabs FM 300 som jag tycker har fungerat väl, om man vill kan man ju komplettera med en större cyklon - funderar själv på en sådan lösning eftersom cyklon fungerar så bra med grovdammsugaren.

Edit: Lägger till en bild på mitt bord till sågen.

 
badtastex skrev:
Jag har spånsug inkopplad till min GTS 10 XC men då har jag byggt ett underrede till sågen som ger sug under sågen också, märkte ganska snabbt att det blev en hel del spån direkt under sågen när man använde det enkare (röda) stället. Min slutsat av detta var att det inbyggda uttagget får spån inte var hundraprocentig.

Det blir fortfarande en del spån omkring sågen, kanske främst när man klyver lite tjockare material, en huv ovanpå klingan med sug även där skulle nog inte vara så dumt.

När det gäller spånsug så köpte jag själv Duabs FM 300 som jag tycker har fungerat väl, om man vill kan man ju komplettera med en större cyklon - funderar själv på en sådan lösning eftersom cyklon fungerar så bra med grovdammsugaren.

Edit: Lägger till en bild på mitt bord till sågen.

[bild]
Ett par frågor. Märker du att spånuppsamlingen blir bättre med spånsugen kopplad till GTS 10:an jämfört med en grovdammsugare? Har du enbart spånsug kopplad på undersidan av sågen, alltså inte alls till själva sågkassetten (där uttag för spån finns)?

Jag har själv byggt en liknande "hurts" till min såg. Jag har dock ingen spånuppsamling kopplad på undersidan, dock ett tätt "golv" där spånet från undersidan hamnar, har ett hål här så jag kan komma åt att dammsuga med jämna mellanrum.

Funderar dock på att köpa rullbasen av stål och skrota min egna lösning. Dels för att jag faktiskt halar ut sågen då och då, nu i sommar när jag bytt fasad så har jag kånkat ut den en hel del, det går inte med min hemmabyggda hurts, den är för stor. Sen så tycker jag det verkar riktigt smart att kunna fälla ner sågen för att spara plats när den inte används. Tyvärr kostar den 2500 kr.
 
Jag kanske var liye otydlig, jag delar upp flödet från spånsugen på utrymmet under sågen (i mitt bord) och på det inbyggda spånuttaget i sågen. Blev tvungen att göra flödet under sågen justerbart för att få bra flöde genom spånuttaget men nu funkar det bra och det är tomt inne i sågen och i bordet.

Har aldrig kört det egenbyggda bordet med grovdammsugare men när jag körde utan bordet blev det ändå en hel del spån under.

Har kvar det enkla röda bordet och har gjort tumskruvar runt sågen så att jag kan flytta ut den. Dock blir det sällan så i och med att jag även har fräsbordet i sågen - det blir lätt osmidigt. Sågen står dock uppställd i verkstan hela tiden så det är bara att gå ner och såga. Fö min del är sågens plats i källaren så jag tror inte på rullbordet annars ser det ganska smidigt ut och det har ju fått bra kritik.
 
Har kikat på den ombyggnaden men PHL utgår från GTS 10 J som inte är lika kapslad som GTS 10 XC är, jag inbillar mig att J-modellen är ännu sämre lämpad för spånupptagning än XC-modellen men jag vet egentligen inte.

Är själv ganska nöjd med spånupptaget med mina "modifieringar" men jag tror inte att det är lika bra som en "riktig" bordsåg med SUVA-skydd med spånsug ansluten till.
 
En spånsug är ingen raketvetenskap. Det man får när man köper dyrare är större motor, förhoppningsvis bättre material i filtersäcken som filtrerar bättre och kanske lite tjockare plåt stadigare byggd.

Att köpa en större spånsug för att den skulle vara av bättre kvalité utan att kunna använda dess kapacitet skulle jag personligen inte göra.
 
Den billigare får det bli i så fall, om det nu blir någon över huvud taget. Det jag egentligen försöker utröna är långt jag klarar mig med en grovdammsugare med cyklon istället för spånsug? Och om resultatet (mängden uppsamlat damm/spån) blir bättre med spånsug.

Förutom att spånsugen kostar pengar så äter den ju dessutom upp ganska rejält med plats av mina 15 kvadratmeter. Känns som att nästa grej att göra är att bygga ett enklare rörsystem, det jobbigaste just nu är att hela tiden flytta slangen mellan olika maskiner.

Jag har även en fundering till att bygga om mitt MFT bord till ett downdraft table, tänker att om man borrar många fler mindre hål mellan de befintliga och sen stänger till utrymmet under och kopplar det till en sug så borde det kunna ta hand om dammet från handslipande och även en del maskinslipande. Med downdraft table så är väl en spånsug ett måste gissar jag, alldeles för liten sugvolym hos en grovdammsugare!
 
Jag har spånsug och grovis med cyklon och har iofs. bara kört med liten rikt/plan. Använder i stort sett aldrig spånsugen utan kör med grovisen till mina maskiner. Hyveln producerar en hel del spån så jag är glad att jag satsade på lite större behållare till cyklonen.
Skulle jag investera i en större hyvel skulle jag säkert tänka annorlunda.

Vad gäller XCn så tycker jag att den läcker spån lite överallt oavsett vilken sug som jag kopplat. Köpte TSVH 3 och det blev bättre men helt bra blev det inte dessutom tycker jag att den ofta var i vägen eftersom även jag har fräsen monterad i sågen.

Jag har varit inne på att bygga något bord till den som badtastex gjort för att försöka förbättra spånhanteringen men eftersom jag tar med maskinerna och har liten lokal så har den fått stå på sitt GTA 60 W.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.