Jag satte upp ett Hasselfors förråds- och växthusdel och enligt bruksanvisningen var virket obehandlat.

Jag målade därför med svart Falu rödfärg (slamfärg), men det ser inte bra ut, tydligen var virket behandlat/impregnerat och målningen kommer inte ordentligt in i virket.

Jag måste därför måla om (över) och det måste bli nåt annat.

Vad kan jag använda? Lasyr, olja, en annan linolja-baserad färg? Och måste jag ta bort slamfärgen med borstning, tvätt etc.?

Väldigt tacksam för svar!

Mvh
Kees
 
Innan du gör om det så vill jag bara skriva att en slamfärg måste arbetas in i underlaget som helst skall vara ohyvlat!
Alltså behövs det lite mera kärlek om det är hyvlat, det gäller att gnugga på ordentligt med rätt sorts redskap, ingen pensel, en riktig sugga behövs till slamfärg.
Det går att måla med svart slamfärg på detta förråd, men det tar en djävulusisk tid!
Annars borstar du bort det som går med rotborste eller högtryckstvätt och målar med vanlig fasadpensel en svart lasyr från Byggmax Midun 699:- 10 liter (svart)
två strykningar, den är vattenburen, fäster bra, 12 timmar övermålningsbar.
Om du kör med högtryckstvätt så behöver virket torka några dagar!
Jag brukar normalt rekommendera dyrare kvalitetsfärger, men Midunserien är otroligt prisvärd, alla är inte bra men den svarta lasyren är bra, riktigt bra, vi målar pallkragar med den också till odlingslådor, bara på utsidan och den översta kragen på topp och en bit ner, sedan olja och plast eller platonmatta!
 
  • Gilla
keesjo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.