kulle
För ventilramen åt vänster så stänger det för hålen
 
Ingen bra ide, för då sabbar man ju radonsaneringen och tilluften...!!
 
Kolla om det är 1-rörsystem genom att vrida igen en termostat, sen när värmen går ut så ska både tillopp och returröret bli lika varma. Finns vissa avvikelser då det sitter en fördelare/shuntventil under golv, ganska ovanligt, då funkar inte mitt tips. Vid osäkerhet, fråga nån granne, röris eller visa fler bilder.
 
kulle
magda136 skrev:
Ingen bra ide, för då sabbar man ju radonsaneringen och tilluften...!!
Ja men då får det ju " dra lite för mycket " :confused:
 
Jag har kollat i ritningarna till huset och ser att det är 1-rörsystem. Det är fyra slingor i huset, två på varje plan. Den radiator jag funderar på att byta är i slinga 4, där Q=70l/h. Vad är Q?
 
magda136 skrev:
Jag har kollat i ritningarna till huset och ser att det är 1-rörsystem. Det är fyra slingor i huset, två på varje plan. Den radiator jag funderar på att byta är i slinga 4, där Q=70l/h. Vad är Q?
Q är flödet som behövs för att tillgodose det dimensionerande effektbehovet till slingan.
Byter du till en större radiator så behöver du öka flödet.
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
toto1 skrev:
Q är flödet som behövs för att tillgodose det dimensionerande effektbehovet till slingan.
Byter du till en större radiator så behöver du öka flödet.
Och flödet ökar man i fjärrvärmecentralen antar jag...?
 
Det ställer man i kopplet under radiatorn.
Huvudfrågan är om slingan klarar att du ökar effektbehovet och tar ut mer värme.
Kan du se var denna radiatorn sitter på slingan? Tidigt eller i slutet?

Fördelen med en C21 el C22 är att dom klarar sig på lägre ingående temp än dina äldre för mostv effekt ut.
Om gamla radiatorn tidigare vid klödknäpparna haft en yttertemp på över 30-35grader över hela ytan så borde den nya klara att lämna samma effekt plus lite extra utan att du behöver öka flödet markant.
 
Elementet sitter först i slingan. Det är varmt över hela ytan när värmen är igång. Skulle nog säga över 35 grader faktiskt, men det är bara en gissning.

Men om Q är flödet i slingan, ställer man om det på varje radioator? I förrådet där slingorna, till båda planen, börjar ser det ut så här:

Tillflöde(?) - Vad ställer man in på dessa vreden?

IMG_1729.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Frånflöde(?):
IMG_1730.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och till övre plan både till- och frånflöde:
IMG_1731.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vreden med graderad skala är till för att ställa maxflödet per slinga dvs det tidigare nämnda Q och i returen en ren avstängningsventil. Jag skulle bara byta elementet till ett större och inte röra justeringen för flöde, och som tidigare nämnts ev ställa efter framledningens temp via kurvan om det behövs senare.

En annan vettig sak är att se till att ventilerna för termostaterna verkligen funkar och att piggen rör sig obehindrat och att ventilkäglan följer med. Att byta termostaterna är också bra de är inte dyra och nya typer reglerar fint, då justerar det in sig i stort automatiskt och ev snedfördelning pga större element kan kompenseras. Och med FJV har du alla möjligheter att leverera den effekt som krävs och vid högre temp om det skulle behövas utan några negativa sidoeffekter.
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
Tack för input, det klargjorde en hel del för mig!

Då ska jag hitta rätt element (utseende) och sen beställa (tillsammans med ett antal termostater). Och boka en rörmokare :)
 
Luftvärmepump kanske kan vara ett alternativ?
 
Hur menar du?
 
Att installera en luftvärmepump för att öka temperaturen.
 
I ett fjärrvärmehus...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.