Y
Håller på att gräva för att dra ny slang mellan byggnad och brunn. Dock så har jag mött hård lera och undrar om jag kan klä pem-slangen med någon isolering och då kunna lägga den lite ytligare?

(vill inte dra elslinga)
 
Om du kommer att ha lite förbrukning året om så tror jag inte att du behöver ner riktigt så långt. Jag la på 120-140 cm djup utan isolering. Men vid den sista biten, när slangen viker av uppåt mot plattan så la jag lite vanlig markisolering i schaktet innan jag fyllde igen.

Hur djupt kommer du?
 
peternicklas
Y
90cm vid husvägg, 140cm vid brunnen, cm 3meter långt.
 
Jag hade lagt lite markisolering och tagit det lugnt...
 
Mikael_L
Lägg 50mm tjocka 600x1200mm XPS-isoleringsskivor (extruderad cellplast) en dm över slangen, då klarar den säkert bra att ligga på bara en meters djup.
Och nära huset är marken ännu lite varmare pga spillvärme från huset.
 
Mina vattenrör kommer in i huset ungefär i markhöjd och ligger innan dess på 30-40 cm djup eftersom det är berg som försvårar grävning. En höst glömde jag slå på värmekabeln, och det frös inte förrän jag var borta en helg när det var -15º. Jag tror inte att det måste vara 1,7 meter djupt för att fungera utan värmekabel, men vad är problemet med att stoppa i en sådan? Är det bara 3 meter så blir inte kabeln så dyr. Du kan ju lägga dit den men ha de avstängd. Visar det sig att det behövs så är det bara att slå på den.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Y
Nja jag är emot att ha onödiga saker som kan dra el, hellre bygga så riskerna inte finns.

Nuvarande röret ligger på 145 djup och den har inte frusit såvitt jag vet.
Får se om jag kanske hör med grävarn ifall han inte kan ta några skopor till intill huset.

Pumprummet är uppvärmt under vintern men jag kommer inte bruka det vattnet längre under vintertid.
 
Tja, om du vet att du inte kommer att bruka vattnet under vintern så kanske det inte gör så mycket ifall det skulle frysa heller? PEM-slang ska väl tåla att frysa, har jag fått för mig?
 
Som sagt det är nog inte röret du skall isolera, utan marken. Om vattnet inte rör sig i slangen så kommer det förr eller senare att få samma temperatur som marken runt slangen. Oavsett hur mycket isolering du har runt.

MEn kan du isolera ovanför slangen så att marken under isoleringen håller plusgrader så fungerar det.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Lägg dit en urkopplad värmekabel. Om det fryser är det bara att koppla in. Det är inte kul när vattnet fryser.
 
P Polyene skrev:
Om du kommer att ha lite förbrukning året om så tror jag inte att du behöver ner riktigt så långt. Jag la på 120-140 cm djup utan isolering. Men vid den sista biten, när slangen viker av uppåt mot plattan så la jag lite vanlig markisolering i schaktet innan jag fyllde igen.

Hur djupt kommer du?
Tjena, provar att fråga här trots lite äldre tråd. Du skriver "när slangen viket uppåt mot plattan."

Vilken platta syftar du på?
 
E EasyCash skrev:
Tjena, provar att fråga här trots lite äldre tråd. Du skriver "när slangen viket uppåt mot plattan."

Vilken platta syftar du på?
Husgrunden. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.