Hej.

Jag och sambon har titta efter hus nu i några månader. Vi har hittat ett hus vi verkligen har blivit förälskade i men avfärdade tanken på det då det är väldigt mycket som behöver fixas. Men vi har verkligen inte kunnat sluta tänka på det. Läget är underbart och det är stor tomt (6060 kvm) i precis det området vi vill bo i.
Detta är ett fritidshus byggt 1909 och är på 70 kvm med möjlighet till att inreda ovanvåningen. Det finns eget vatten men inget avlopp och det mesta behöver göras vid och antagligen bygger vi till inom en 5-7 års period.
Längan som finns är tänkt att i framtiden bli ett stall för hästhållning ca 3 boxar.

Här är en länk till huset så ni får en hum om hur det ser ut. - http://www.svenskfast.se/fritidshus/skane/hassleholm/finja/finja/finja-9083c/102055#bildlista

Nu till det jag undrar, är det lönt? ett färdigt inflyttningsklart hus i området kostar mellan 850 tusen till lite över miljonen. (vanliga villor med tomt på ca 1000 kvm) Det är inte ofta det blir hus till salu här.
Renoveringen kommer till mesta del göras själv då dem flesta i släkten jobbar som diverse hantverkare och gärna hjälper till så länge vi bjuder på mat :D så vi slipper kostnader för massa byggfirmor och liknande.
 
Jag har själv renoverat ett torp där de sista permanentboende flyttade på 60-talet. Nu är hela huset flyttat till en ny plats och har fått alla moderna bekvämligheter, dock med sin ursprungliga karaktär i behåll. Jag gjorde det enbart för att jag, precis som du, blev väldigt förtjust i huset och inte kunde sluta tänka på det. Det känns fortfarande rätt i hjärtat, men ekonomiskt var det inte ett bra projekt. Jag hade kunna bygga nytt för en billigare peng än vad renoveringen kostade. Det som räddade mig var att jag gav 1000 kr för huset...

Lycka till, vad du än bestämmer dig för!
 
Jag resonerar som såhär.

Ni gillar huset skarpt, då är det inte riktigt relevant vad andra hus i området kostar egentligen?

Det ni i min mening verkligen borde känna efter om är om det är värt jobbet som krävs för att få det till ett permanentboende och att ni känner att ni har det finansiella på er sida för att kunna göra det till verklighet.

I slutändan så visst, det kanske kostar nära på dubbla mot vad ett hus i okej skick kostar i närheten... MEN det är ju detta huset ni gillar? Och om ni då känner att ni klarar av ovannämnda så tycker jag ni ska satsa! :)
 
Det är läget ni köper...hus kan byggas om/till efter behov.
Renoverar gör man för att man vill göra det själv...att hoppas på att vänner och släkt ska bygga gratis under flera år är som att tro på Tomten...
 
  • Gilla
buspojken
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Det är läget ni köper...hus kan byggas om/till efter behov.
Renoverar gör man för att man vill göra det själv...att hoppas på att vänner och släkt ska bygga gratis under flera år är som att tro på Tomten...
Ta fasta på detta, varje i slagen spik nån gör för er är bonus, ja har blivit lovad så mycket hjälp, framförallt eftersom ja alltid ställt upp när någon behövt extra händer, men när de kommer till kritan står man där själv, Så lägg in i budgeten att ni får göra allt själva alt ta in folk
 
Till att börja med - har ni råd att göra en dålig affär?

Och sedan - hur mycket måste fixas egentligen? Om man hårddrar det. Behöver allt vara tiptop? Visst, vatten och värme behöver man men mycket annat kan man nog avstå från egetligen.
 
  • Gilla
AnnaBrunet
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur hjälpsamma dina släktingar/vänner är, eller hur god mat du lagar. Men jag skulle avråda från att du kalkylerar med gratis hjälp till hela renoveringen.

Om man frågar folk om de är pigga på att hjälpa till, så tänker nog de flesta att man menar vid ETT tillfälle. Finns det verkligen någon som är beredd att lägga vareviga lördag och söndag hos dig flera månader i streck?
 
Förstår att ni fastnat för huset, ser hur trevligt ut som helst.

Haft en god vän som byggt om fritidshus till permanentboende, där jag hälpt till väldigt mycket.

Ekonomiskt brukar jag aldrig räkna med att kunna göra en bra affär, utan jag utgår från att jag inte skall sätta mig i bekymmer utifrån mina ekonomiska ramar.

Gällande göra om till permanentboende:
Ett tips är att vara mentalt förberedd på att frysa som fasen och leva primitivt de första åren, åtminstone om ni också har jobb att sköta.
Var också beredd på att ni kommer få en rejäl prövning på om ni trivs med varandra eller inte, dvs. såna här projekt resulterar ofta i att man kommer varandra riktigt nära, eller skiljs.

Annars rekommenderar jag att göra en ordentlig prioriteringslista med de olika projekten. Förslagsvis påbörjas en sådan med vad som är måsten innan man ens flyttar in.
Är vattnet tjänbart, skulle jag rekommendera värme (t.ex. att uppgradera till rejäl täljstenskamin eller luft-luft pump).

För varje renovering är det viktigt att spara varenda kvitto på varenda liten skruv man köper, eftersom man kan dra av detta på "vinsten" vid en eventuell försäljning.

Dom andra tipsen i denna tråd är väldigt bra.
 
Ett alternativ kan vara att ta huset som det är och inte göra så mycket alls. Komplettera med en luft/luftvärmepump och elradiatorer så att ni slipper frysa, sätt in en duschkabin, tvättmaskin och en förbränningstoa och se om ni fortfarande älskar stället eller hatar det efter några år.

Att det blir enkelt och utan en hel del moderna bekvämligheter kanske inte gör så mycket, och de estetiska bristerna i huset kan ses som patina. På det sättet får ni både tid och pengar över. Och kommer ni fram till att det här inte var er grej om några så sälj.

Ett gammalt hustak behöver kanske inte bytas, det kan räcka med att göra punktreparationer om det uppstår läckage.

Jag har bekanta som har bott i samma hus i nästan 40 år utan att ens sätta in in varmvatten, och de verkar nöjda med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.